משחק בילדים של אחרים

ואם רוטברג ימציא מחר "הצחקה" שכזו, שתגרום למישהו 'למות מצחוק'?

חיכיתי כמה ימים, רציתי לראות איך הסיפור יתפתח. מה שקרה בפועל זה ששום דבר לא קרה, ואשקר אם אומר שהופתעתי. הנה מה שדיווחה העיתונות על המקרה: "חיילי שלוש ספינות טילים של חיל הים קיבלו הוראה 'בלתי מתוכננת' להתכונן להפלגה מיידית וממושכת לאיטליה, לטובת ביצוע אימון שם. אחרי שהכינו כל הלילה את הספינות, התברר להם: מדובר במתיחה לכבוד אחד באפריל, שאותה רקח לא אחר מאשר מפקד חיל הים בכבודו ובעצמו, אלוף רם רוטברג" ("מעריב", 1.4.12).

בדיחות איזו דעת?

לנוכח תגובות נדהמות של הורים והרמת גבות רבות, מיהר דובר צה"ל לפרסם הודעה: "הגם שמדובר בבדיחות הדעת, מדובר באירוע לא תקין, שיופקו ממנו לקחים". הודעה מסוג זה פירושה שצה"ל רואה בכך את העניין כסגור. אחרי הכול, "בדיחות הדעת".

נכון שצה"ל מקבל את חייליו בזול. אבל זה לא מצדיק לנהוג בהם כאילו היו מעין פיונים שאפשר לשחק אתם, להנאתו המרובה של מפקדם. תרגילים כאלה יכול רוטברג לעשות עם הילדים שלו, לא עם ילדי אחרים, שהופקדו בידיו לצרכים שונים בתכלית.

בעיית שיקול הדעת

רמה כה נחותה של הומור, יכולה להצביע על רמה כללית נחותה. וזה מוביל אותנו אל העיקר: שיקול הדעת של רוטברג. מי לידינו יתקע, שמוחו הקודח של רוטברג לא ימציא מחר איזו "הצחקה", העלולה לגרום שמישהו עוד "ימות מצחוק"?

ועוד לא אמרתי דבר על בזבוז הכספים, והשימוש הלא נאות בציוד של חיל הים, הכול לצורך הצחקתו של מפקד החיל. אבל מישהו כן צריך לדבר על כך, ולבדוק את זה. נראה שיש כאן, לכאורה, חשד ברור לעבירה על חוקים וכללים צבאיים, ואולי לא רק צבאיים. הצבא מתייחס ברצינות תהומית אל מקרים פחותים בהרבה מ"הבדיחה" של רוטברג.

בוודאי שהרמטכ"ל ושר הביטחון צריכים לבדוק היטב, אם הם עדיין נותנים אמון במפקד ששיקול דעתו כה לקוי. גם אם מדובר במקרה יחיד, כאן מדובר באדם המופקד על חיי אדם וביטחון המדינה. גם פעם אחת חייבת להדליק נורה אדומה.

כמו יאיר נתניהו

אם יש משפחות שילדיהן מרותקים בליל הסדר, שיגישו מיד בקשת מחילה לקיצור ימי הריתוק או המעצר כדי שיוכלו לבלות את החג עם משפחותיהם. כמו שצה"ל נהג כלפי יאיר נתניהו, כאשר הפחית את ימי הריתוק שנגזרו עליו בגלל עזיבת משמרת ללא אישור.

יפה פעלת, אהוד ברק

אתמול (ג') כתבתי כאן, כי לפי הניסיון לא יהיה פינוי של בית המכפלה בזמן הקרוב. היום ברק כבר פעל, ומגיעה לו מילה טובה, וגם ליועץ המשפטי שהניח את התשתית החוקתית לפינוי.