"קרנות הגידור יגבירו חשיפה למניות בשבועות הקרובים"

דניס הסקל וליאור שגב, שני מנהלים בכירים בליקסור, פלטפורמת קרנות הגידור הגדולה בעולם, רוצים את הגופים המוסדיים הישראליים אצלם ■ בראיון ל"גלובס" הם מסבירים איך הפכה התעשייה לשקופה יותר, ומספקים המלצות

"התאכזבנו מתשואות קרנות הגידור ב-2011; רובן לא הצליחו לייצר תשואה עודפת. המתאם הפנימי בתוך ובין השווקים היה גבוה מאוד, הנזילות התייבשה, והיו קשיים לאסטרטגיות מסוימות". כך מסביר בראיון בלעדי ל"גלובס" דניס הסקל, מנהל תחום מחקר קרנות ובחירת מנהלי קרנות גידור בחברת ליקסור, את הביצועים החלשים של התעשייה הזו בשנים האחרונות.

אז למה בכל זאת כדאי להשקיע בקרנות גידור? התשובה התיאורטית היא שהן מספקות גיוון לתיק ההשקעות ביחס להשקעות מסורתיות (אג"ח ומניות), עם אסטרטגיות שעשויות להתאים לכאורה לכל מצב שוק. השאלה היותר בוערת היא למה דווקא עכשיו?

חברת ליקסור, שבבעלות הבנק הצרפתי סוסייטה ג'נרל, היא כיום פלטפורמת קרנות הגידור הגדולה בעולם, אשר מנהלת כ-100 מיליארד דולר בקרנות גידור ובתעודות סל. החברה מיוצגת בארץ בלעדית על-ידי בית ההשקעות מיטב, במסגרת פעילות שיווק הקרנות הזרות.

מסביב לקרנות הגידור נרקמות לא פעם ספקולציות - אומרים שהן מסוגלות להזיז שווקים, שהן מחזיקות על הגדר כסף רב, שרק מחכה לחזור לשווקים ולהמריץ אותם מעלה. אז אומרים; בפועל, מזכיר הסקל, "קרנות הגידור אמנם מנהלות לפי ההערכות כ-2 טריליון דולר, אך הן עדיין רק שבריר מסך הנכסים המנוהלים בעולם, וכוחן עדיין קטן יחסית למזומנים של חברות הביטוח, הפנסיה וקרנות הנאמנות.

"מנהלי קרנות גידור כיום נשארו זהירים יחסית - הם מכירים בסיכוני המאקרו שלא נעלמו לגמרי. סביר להניח שקרנות הגידור עדיין לא מיצו את פריסת הכספים, ושהחשיפה שלהן למניות תגבר בשבועות ובחודשים הקרובים. מנגד, ההשפעה שלהן על שוקי המניות תישאר מוגבלת".

הסקל מגיע לארץ מלווה בליאור שגב, היועץ המשפטי ומנכ"ל התפעול בליקסור, ישראלי שהגיע לאחת העמדות הבכירות ביותר בחברה. מטרת ביקורם כאן, היא קיום פגישות היכרות עם המוסדיים המקומיים המעוניינים להגדיל חשיפתם לחו"ל. מדובר במשימה מורכבת ביותר עבור נציגי תחום שלא תפס בארץ. יתרה מכך, המוסדיים שכן השקיעו בתחום, נכוו ב-2008 ונמנעו ממנו מאז.

הסקל סבור כי דווקא עכשיו, לאור התמורות שחלות בתעשייה, נפתח חלון הזדמנויות עבור המשקיעים. "היקף הדסקים של נוסטרו המשתמשים באסטרטגיות קרנות הגידור, מתכווץ. פירוש הדבר הוא פחות תחרות לקרנות הגידור המסורתיות, וסיכוי טוב יותר לתפוס הזדמנויות אלפא. בנוסף, קרנות הגידור שכרו כוח אדם איכותי מבנקי השקעות; ושוקי ההון מצויים בתהליך התאוששות מ-2011. קרנות הגידור צפויות ליהנות מכך".

לדברי שגב, "במשך יותר מעשור משקיעים מוסדיים ישראלים נהנו מביצועים טובים בשוק המקומי, אך כעת משקיע מוסדי ישראלי חייב לגוון את התיקים שלו ולהקצות סכומים גדולים יותר להשקעות בחו"ל, גם דרך השקעות חלופיות כמו קרנות גידור. בנוסף, רבים מאותם מוסדות שהשקיעו בקרנות גידור, נכוו ממשבר 2008".

שגב הצטרף לליקסור ב-2006 לאחר שבע שנות עבודה בסידלי אוסטין, ממשרדי עורכי הדין המובילים בתחום קרנות הגידור וניהול הנכסים בעולם. הוא מציין, כי הוא פוגש הרבה מנהלי נכסים יהודים, אך מעט מאוד ישראלים.

- האם היותך ישראלי מהווה ערך מוסף לתפקידך הנוכחי?

"בהחלט. אנחנו הישראלים טובים בחשיבה מחוץ לקופסה ובחשיבה מהירה בתנועה. התכונות הללו הן ב-DNA שלנו, ואני מרגיש שסגנון החיים הקשה והמהיר של הישראלים, בשילוב סביבה משתנה והגישה הטבעית שלנו לחדשנות, מכין אותנו היטב לתפקוד בוול סטריט".

"תשואת חסר על האירו"

בליקסור מכירים בכך שמשבר החובות האירופי טרם נפתר, ושמערכות הבחירות הקרבות באירופה ובארה"ב והמתחים הגיאופוליטיים ימשיכו להשפיע בתורם על סנטימנט המשקיעים; אך בשורה התחתונה הם סבורים, כי פחתו מאוד הסיכונים, הודות לפעולות הבנקים המרכזיים ברחבי העולם. בליקסור בחרו להגדיל חשיפה לאג"ח High Yield (בסיכון גבוה) ולמניות בארה"ב ובשווקים המתעוררים. מנגד, הם נייטרליים לגבי השקעה באירופה ובבריטניה בפרט.

בכל הנוגע לאסטרטגיות, ההשקעה המועדפת על ליקסור עתה היא לונג/שורט אג"ח. הם רואים את האג"ח האסיאני עדיין מפגר אחר הנורמליזציה החלקית בארה"ב. בליקסור אופטימיים לגבי אסטרטגיית ארביטראז' מיזוגים של חברות קטנות ובינוניות באירופה יותר מאשר בארה"ב, שבה פרופיל הסיכון/סיכוי פחות אטרקטיבי לפי שעה.

מנגד, הסקל ממליץ להיזהר מאירופה. "אנחנו בתשואת חסר חזקה של האירו ביחס לדולר, וכן של האג"ח הריבוניות הגרמניות. אנחנו רואים את אג"ח האוצר האמריקני והמתכות היקרות כגידור לתיק, ולא כהחזקה של תשואה גבוהה צפויה. במבט רחב העמדה שלנו נייטרלית ביחס לסחורות".

לפזר את הערפל

משבר 2008 חשף את הבעיות המבניות בתעשיית קרנות הגידור, שעיקרן חוסר שקיפות ונזילות מועטה. מנגד, הוא זה שגם אפשר לתעשייה זו להתבגר. כיום מחויבים מנהלי קרנות הגידור להירשם ב-SEC או בגופי הפיקוח באירופה, ובנוסף עליהם לדווח על כל הפוזיציות שלהם; זאת במקביל להעמקת הרגולציה בשוק שמעבר לדלפק.

כאן נכנסת לתמונה ליקסור, שמבקשת לפזר את הערפל סביב חוסר השקיפות של קרנות הגידור. היא אינה מנהלת בעצמה את הקרנות, אלא משתפת פעולה עם מנהלי קרנות בולטים. המנהל אמנם מתווה את האסטרטגיה, אך היא זו שעורכת את בדיקת הקרנות, ומתווה את מדיניות ניהול הסיכונים. הכסף מופרד מהמנהל, ונמצא אצל ברוקר עצמאי, ולליקסור האפשרות להנזילו חודשית עם התראה של 7 ימים. לקוחותיה יכולים לראות הפוזיציות של הקרנות שמוחזקות על-ידיהם ברמה שבועית.

סף ההשקעה הנוכחי בקרנות ליקסור הוא 100,000 דולר. עבור קנייה ישירה עצמאית של קרן גידור גובה ליקסור עמלה שנתית של 0.6%-0.7%. עבור ניהול תיק קרנות על-ידה מדובר ב-1% דמי ניהול שנתיים פלוס 10% דמי הצלחה שהיא גובה מהרווח, ואשר תלויים בביצועי מנהל ההשקעות ביחס לבנצ'מרק.

גידור
 גידור