נעילה שלילית בבורסת ת"א: אפריקה עלתה ב-3.8%

בנק ישראל מעריך שהריבית במשק תישאר יציבה עד אמצע 2013 ■ המסחר ננעל מוקדם בשל חול המועד ■ מחר תגיב וול סטריט לנתוני התעסוקה המאכזבים שפורסמו בסופ"ש בארה"ב

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום (א') במגמה שלילית ברקע נתוני התעסוקה המאכזבים שפורסמו ביום שישי בארצות הברית. שבוע המסחר בחול המועד יהיה קצר מהרגיל מבחינת שעות המסחר וגם מבחינת הימים כשביום חמישי לא יתקיים מסחר בכלל. הבורסות בעולם לא הספיקו להגיב לנתוני האבטלה בארצות הברית שכן לא התקיים מסחר ביום שישי בבורסות אירופה וארצות הברית עקב "יום שישי הטוב" שמקדים את חג הפסחא בעולם המערבי. המסחר בוול סטריט יתחדש מחר ואילו באירופה המסחר יתחדש ביום שלישי.

כלכלני לידר שוקי הון מעריכים היום בסקירתם השבועית כי צפויות העלאות מסים באמצע השנה, עקב הקפאון בהכנסות המדינה, לעומת הגידול המואץ בהוצאות הממשלה. בחודשים מאי-יוני, מציינים בלידר, הממשלה תצטרך להחליט על צעדים כדי להגביל את הגירעון: קיצוצי תקציב והעלאת מסים.

באקסלנס מנסים היום לחשוף את המציאות הכלכלית ה"אמיתית" בארה"ב מעבר לכותרות האופטימיות של צמיחה והתאוששות. האנליסט גלעד אלפר מסביר כי כפי שמשרות השירותים והייצור בענף הנדל"ן שנוצרו בשנים שלפני 2007 לא היו מבוססות על צמיחה בת קיימא, כך הגירעון המסחרי ושיעור החיסכון מעידים שכיום הצמיחה בארה"ב גם היא מבוססת על אשליות.

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד סטנלי פישר, קיימה ביום חמישי את הפגישה הרבעונית עם קבוצת החזאים אשר מספקים לבנק ישראל באופן שוטף תחזיות עבור האינפלציה, הריבית ושער החליפין. לפי הערכותיה של הוועדה המוניטרית וחטיבת המחקר של בנק ישראל, הריבית במשק לא צפויה להשתנות עד למחצית השניה של 2013, כאשר לאחריה היא תמשיך לעלות.

המשקיעים בבורסה מגיבים היום לנתוני האבטלה שפורסמו ביום שישי בארצות הברית והצביעו על כך שנוצרו רק 120 אלף מקומות עבודה חדשים בחודש מארס - הרבה פחות מהתחזיות שדיברו על הוספת 200 אלף מקומות עבודה חדשים. שיעור האבטלה במדינה ירד מ-8.3% ל-8.2%, אולם לא מדובר בחדשות טובות, מכיוון שהירידה נובעת בעיקר מאנשים שהתייאשו מחיפוש אחר עבודה חדשה.

הנתונים המאכזבים בתחום האבטלה הציפו מחדש את הדרישות מהפדרל ריזרב להשיק תוכנית הקלה כמותית נוספת על מנת לתמרץ את הכלכלה האמריקנית בכלל ושוק העבודה בפרט. ביום שלישי פורסמו הפרוטוקלים של ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב, ממנה עולה שחברי הועדה אופטימים לגבי מצב הכלכלה האמריקנית ולכן כרגע אין צורך בתוכנית תמריצים נוספת. אולם נתוני האבטלה החדשים עלולים לגרום לשינוי דרסטי בעמדת הפדרל ריזרב.

למרות הנתונים, האנליסטים לא מתרגשים יתר על המידה מהם וטוענים שמדובר בסך הכל בנתון בודד, בעוד שיש הרבה נתונים אחרים שמצביעים על כך שההתאוששות בכלכלה האמריקנית נמשכת בכל הכוח. "לא צריך להיכנס לפאניקה מנתוני האבטלה שפורסמו ביום שישי", אמר נייג'ל גולט מחברת IHS Global Insight.

אלווריון המשיכה בצניחה; גז טבעי ב"תנין 1"

מניית חברת אלווריון המשיכה להגיב לפרסום אזהרת הרווח החריפה ביום חמישי, לרבעון הראשון של שנת 2012. ספקית הפתרונות לאינטרנט אלחוטי (WiMAX) מסרה בהודעה כי ההכנסות שלה ברבעון הראשון יעמדו על 33-33.5 מיליון דולר והיא תפסיד 9-10 סנט למניה.

השותפויות דלק קידוחים ואבנר דיווחו ביום שישי על הערכת המשאבים בקידוח "תנין 1" הנמצא כ-120 קילומטר מערבית לחופי ישראל. על פי החברות, הקידוח מכיל 1.1 TCF גז טבעי. "תנין 1" מכיל 0.6 TCF משאבים מוכחים ו-0.5 TCF משאבים פרוספקטיביים. מדובר בכמות נמוכה מההערכות טרם הקידוח, שעמדו על 1.2 TCF בסך הכל, אולם מדובר על המאגר השלישי בגודלו בישראל, אחרי "לוויתן" (17 TCF) ו"תמר" (9.7 TCF).

מניית אפריקה המשיכה במומנטום החיובי ומרכזת את מחזור המסחר הגבוה בשוק.

חברת דיסקונט השקעות הודיעה ביום חמישי לבורסה כי במסגרת המשא ומתן שהיא מנהלת עם חברת כור לגבי מהלך המיזוג שלה, נבחנת האפשרות כי התמורה תורכב ממזומן בשווי כולל של עד 800 מיליון שקל ואת היתרה (במידה ותהיה כזו) תשלם דסק"ש במניות החברה. בעסקת המיזוג המתוכננת תקלוט דסק"ש, את נכסי החברה הבת והתחייבויותיה, כנגד תשלום במזומן ליתר בעלי המניות של כור.

ריט 1 ופסגות בית השקעות דיווחו הבוקר כי הן רוכשות את חלקה של קבוצת נכסים ובנין ב"מגדל המילניום" ברחוב הארבעה בת"א תמורת 137 מיליון שקל.

דלק נדלן דיווחה היום כי החברה הבת חוף הכרמל נופש ותיירות 89, הערבה לחוב של דלק נדל"ן כלפי בנק לאומי, קיבלה ביום ה' האחרון מכתב מאת הבנק ובו דרישה לפירעון חובה של החברה לבנק בסך של 189 מיליון שקל והודעה כי אי פירעון החוב יוביל למימוש של פיקדונות בסך 400 אלף שקל, המצויים בחשבונותיה של חברת חוף הכרמל בבנק. עוד מדווחת החברה כי בשיחה בעל פה שנערכה עם הבנק הובהר כי מעבר לקיזוז הפיקדונות כאמור, הבנק לא דורש את פירעון יתרת החוב כלפיו.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח][לאתר קרנות]