מצב המדיה בארה"ב: הפרסום יורד, המגזינים מחפשים כיוון

העיתונות ממשיכה להיחלש, אך דווקא הצפייה במהדורות החדשות בטלוויזיה בעלייה ■ דוח מיוחד של Pew מסמן את המגמות שאליהן פונה צריכת האקטואליה בארה"ב

צריכת החדשות בארה"ב ב-2011 סימנה את המהפך שעובר כל שוק המדיה: כלי התקשורת המסורתיים נחלשים, ואילו הדיגיטליים נמצאים בצמיחה.

למרות שזו הייתה שנה מצוינת עבור ספקי החדשות, ולמרות שנרשמה עלייה בצריכת החדשות, עבור העיתונים והמגזינים מדובר בשנה קשה נוספת. המדיה המסורתית ממשיכה לאבד קוראים והכנסות, והפתרון יהיה התאמה לדיגיטל ומציאת מודלים שיאפשרו גביית תשלום עבור תכנים מסוימים. עבור רובה, זה לא יהיה מנוע צמיחה, אלא הדרך היחידה לשרוד בשוק.

על-פי הערכות, 100 עיתונים בארה"ב צפויים בחודשים הקרובים להשיק מודל כלשהו של קריאת תכנים בתשלום בדיגיטל.

האמצעי הצומח ביותר הוא הסלולר, ולפי דוח של מרכז המחקר האמריקני Pew, יותר מרבע מהאמריקנים צורכים חדשות באמצעות מכשירים סלולריים.

דווקא המדיה המדוברת ביותר, הרשתות החברתיות, עדיין לא מצליחה לתפוס מקום מרכזי בצריכת החדשות. העובדה הזו מסמנת את ההזדמנות שיש לספקי החדשות בהגדלת החשיפה לתכנים שלהם ברשתות החברתיות. מהמחקר עולה כי צרכני החדשות מעדיפים לגשת ישירות לאתר או לאפליקציה של ספק החדשות מאשר לעבור דרך רשתות חברתיות.

בשורה התחתונה, זו הייתה שנה מצוינת עבור חברות החדשות - צריכת החדשות בכל אמצעי המדיה נמצאת בעלייה, שמוסברת בעיקר בשלל האירועים שהדביקו אנשים אל המסכים. למרות זאת, רק האינטרנט וחברות הכבלים בטלוויזיה הצליחו להגדיל את ההכנסות.

כיצד צורכים חדשות בדיגיטל
 כיצד צורכים חדשות בדיגיטל

טלוויזיה: אירועי האקטואליה הבולטים החזירו למסך את הצופים

למרות ירידה כללית וארוכת-שנים בשיעור הצפייה של הציבור האמריקני במהדורות החדשות של ערוצי הברודקאסט - ABC ,CBS ו-NBC - אירועים שונים ב-2011 הצליחו למשוך את טבלת הרייטינג לעלייה קלה במספר הצופים בתוכניות מסג זה.

מנתוני חברת נילסן עולה כי בשנה זאת צפו 22.5 מיליון אמריקנים בממוצע מדי ערב באחת מתוכניות החדשות המשודרות בברודקאסט. מדובר בעלייה של 4.5% בצפייה או ב-972 אלף צופים.

עוד עולה מנתוני נילסן כי ב-2011 צפו כ-8.75 מיליון איש בחדשות הערב של NBC, כ-7.82 מיליון איש בחדשות ABC וכ-5.97 מיליון צופים ברשת CBS.

המומחים בארה"ב מייחסים את העלייה בכמות הצופים למספר אירועים חדשותיים מרכזיים שאירעו במהלך השנה, ובהם "האביב הערבי", תפיסתו והריגתו של מנהיג אל-קעאידה אוסמה בין לאדן, חתונת הנסיך וויליאם וקייט, הצונאמי ביפן ועוד.

יחד עם זאת, עוד מוקדם להסיק מסקנות. בחינה של הרגלי הצפייה בתוכניות החדשות ב-3 העשורים האחרונים מלמדת כי למרות שינויים קלים, מדי כמה שנים חלה ירידה מתונה בכמות האזרחים האמריקנים שמתעניינים בחדשות.

כך, למשל, מאז 1980 ועד היום ירד מספר הצופים בתוכניות החדשות מ-50.1 מיליון איש ל-22.5 מיליון איש - ירידה של 54.5% בשיעורי הצפייה.

כמו כן עולה כי למרות נגיסה הולכת ומתמשכת מצד ערוצי כבלים חדשים, תוכניות החדשות של ערוצי הברודקאסט עדיין הרבה יותר פופולריות. מהמחקר עולה כי פי 4 צופים מעדיפים לצפות במהדורות של ABC,CBS ו-NBC מאשר בתוכניות המתחרות של CNN, Fox News ו-MSNBC.

הצפייה בחדשות בטלויזיה עולה
 הצפייה בחדשות בטלויזיה עולה

דיגיטל: הסמארטפונים והטאבלטים מזנקים

בעוד שהעיתונות המודפסת מראה סימני ירידה והטלוויזיה שומרת על סטטוס-קוו, דווקא הטכנולוגיה והדיגיטציה, שבאו בכלל למלא את זמננו הפנוי, הפכו לגורם מכריע בצריכת החדשות השוטפת.

המחקר של Pew מראה כי אמנם המחשב האישי ממשיך להיות המכשיר המוביל בצריכת חדשות בתחום הדיגיטל בארה"ב, אך יחד עם הנגישות של הסמארטפונים והטאבלטים, רמת צריכת החדשות הכוללת גבוהה מבעבר.

כך עולה כי 32% מכלל האמריקנים הבוגרים צורכים חדשות דרך המחשב, בעוד 70% מבעלי המחשבים צורכים חדשות. עוד עולה כי 51% מבעלי הסמארטפונים צורכים חדשות ו-56% מבעלי הטאבלטים.

מדובר בנתונים מעודדים במיוחד, בהתחשב בגירויים הטכנולוגיים שמספקים מכשירים אלה בדמות אפליקציות ומשחקים שונים. למעשה, אמנם המחשב משמש כמכשיר צריכה בקרב אוכלוסייה גדולה יותר, אך אנשים משקיעים יותר זמן וקוראים כמות גדולה יותר של חדשות מהסמארטפון ומהטאבלט.

עוד עולה כי 36% צורכים את החדשות ישירות מהאתר או האפליקציה הרשמית של גוף התקשורת, בעוד 32% מגיעים דרך מנועי חיפוש (לרוב תחת מילת מפתח של שם האתר), ו-29% דרך אתרים ואפליקציות של אגרגציית חדשות.

גישה לאתרי חדשות ממכשירים ניידים
 גישה לאתרי חדשות ממכשירים ניידים

רשתות חברתיות: אפקט פייסבוק - ההשפעה עדיין לא מהותית אך בסימן עלייה

בדצמבר האחרון בילה הגולש האמריקני הממוצע 11.8 שעות בחודש ברשתות חברתיות, כשפייסבוק "גזלה" 60% מהזמן שלו. הנתונים האלה, שהציגה לאחרונה קומסקור, טומנים בחובם פוטנציאל גדול לגופי החדשות ברשת.

כמעט כולם עלו כבר על הגל החברתי של פייסבוק, טוויטר, Pinterest ואחרים, אך נתוני Pew מראים כי עדיין רק כ-9% מהטראפיק לאתרי החדשות מגיע דרך לינקים שמשותפים במדיה החברתית. הנתון נראה נמוך יחסית, אך חשוב לציין שמדובר בזינוק של 57% לעומת הנתונים ב-2009.

לאורך השנים האחרונות הובילו הרשתות החברתיות, ובראשן פייסבוק, ליצירת מעורבות גבוהה יותר של גופי חדשות בתחום החברתי. כך, למשל, קידמה פייסבוק התממשקות של אתרים - לאו דווקא חדשותיים - עם פרופילי הרשת החברתית שלה באמצעות Facebook Connect, שהתבטא בין היתר בהטמעת כפתורי לייק באתרים חיצוניים.

באחרונה אף הובילה פייסבוק מהלך בשיתוף עם מספר גופי חדשות ליצירת קורא חברתי (Social Reader), שיאפשר לגולשים לשתף את חבריהם באילו כתבות הם קוראים כעת.

אתר "האפינגטון פוסט", למשל, אימץ לחיקו פיצ'רים חברתיים כאלה ואחרים, והם הביאו לעלייה מכובדת בטראפיק.

עוד עולה מהמחקר כי 70% מגולשי פייסבוק מקבלים את עדכוני החדשות שלהם דרך חברים, לעומת 36% בקרב גולשי טוויטר. כמו כן, 13% מגולשי פייסבוק מקבלים את העדכונים דרך עיתונאים או גופים חדשותיים, לעומת 27% אצל גולשי טוויטר.

מגזינים: ההכנסות מצטמקות, אך הטאבלטים נותנים תקווה

המגזינים, שיש הטוענים כי ישרדו גם הרבה אחרי שימותו עיתוני החדשות המודפסים, ספגו השנה מכה גדולה. שני מקורות ההכנסה העיקריים של ענף המגזינים - מודעות הפרסום והמכירות, נפגעו קשות ב-2011.

בדומה לעיתונות המסורתית, גם המגזינים לא השכילו עדיין למצוא מקורות הכנסה חלופיים לאלה שהולכים ומתכלים בקצב מהיר בשנים האחרונות. בעוד שמעטים יודעים עדיין איך למצות את מלוא הפוטנציאל שלהם, מו"לים רבים תולים תקוות בטאבלטים ובבשורה הטכנולוגית והגראפית שהם מביאים איתם.

יחד עם זאת, כבר עכשיו ניתן לראות תנועה משמעותית לכיוון קריאת המגזינים בטאבלטים. על-פי הנתונים, ב-2011 15% מהקוראים של קבוצת "טיימס" כבר החלו לצרוך את המגזינים בצורתם הדיגיטלית בלבד, 30% נוספים צורכים את המגזינים גם באינטרנט וגם בדפוס. הוצאות לאור אחרות מציגות נתונים דומים.

אנליסטים בארה"ב מעריכים כי דווקא בתחום המגזיני צפויים הרווחים בתחום להכפיל את עצמם פי שניים, מ-1.1 מיליארד דולר כיום ל-2.3 מיליארד ב-2015. עוד מעריכים כי עד 2015 צפויים הרווחים מהמגזינים הדיגיטליים לתפוס נתח שוק של כ-9.9%.

עיתונות: ההכנסות מפרסום צונחות, מודל הפרימיום באינטרנט מתחזק

למרות ההספדים התכופים, העיתונות המודפסת נכנסה בצעדים זהירים לשנת 2012. שנת 2011 הייתה השנה השישית שבה חלה ירידה משמעותית בפרסום בעיתונות המודפסת.

גם השנה, תקציבים רבים הופנו אל עבר ניסיונות הפיתוח של עיתונות העתיד באמצעות דיגיטציה של הפרינט, יצירת אפליקציות לסמארטפונים ולטאבלטים, כמו גם ניסיונות לגרוף כסף דרך אתרי האינטרנט של העיתונים.

ואולם, ניתן היה לצפות שעם כל ההשקעה המסיבית והתקוות שהמו"לים תלו בדיגיטציה של הפרינט, ההכנסות האבודות מפרסום בפרינט יעברו לפלטפורמות החדשות. אך הנתונים רחוקים מלאשש את הציפייה הזאת - ההכנסות מפרסום באתרי החדשות והאפליקציות של העיתונים המסורתיים עמדו ב-2010 על 207 מיליון דולר; הפרסום בגרסאות המודפסות, לעומת זאת, ירד ב-2.1 מיליארד דולר. כלומר, היחס בין הרווח להפסד הוא בערך 1 ל-10.

למען ההמחשה, ההכנסות מפרסום בעיתונות המודפסת בארה"ב עמדו ב-2011 על 23.9 מיליארד דולר - פחות מחצי מהכנסות ב-2000, שעמדו על 48.7 מיליארד דולר. אנליסטים בארה"ב מעריכים, כי ב-2012 יצנחו ההכנסות אפילו יותר.

בסך-הכול הרוויחו המו"לים של עיתוני ארה"ב כ-34 מיליארד דולר. נתון זה נמוך בכ-25 מיליארד דולר מהנתון של שנת 2000, אז הרווחים של תעשיית העיתונות עמדו על 59.2 מיליארד דולר.

אחד הדברים שבכל זאת ראויים לציון ב-2011 הוא שהתעשייה החלה לאמץ מנגנוני גבייה בעבור קריאת התכנים העיתונאיים באתרי האינטרנט של העיתונות המסורתית.

כך, למשל, "ניו-יורק טיימס" החל לגבות כסף מקוראיו בעבור צפייה בתכני "פרימיום" - תכנים נוספים לתכנים החינמיים של העיתון באינטרנט. ההערכות הן כי ישנם בערך 150 עיתונים שונים ברחבי המדינה שעברו לפעול על-פי מודל גבייה זה.

ההכנסה מפרסום בפרינט יורדת
 ההכנסה מפרסום בפרינט יורדת

בנק העובדות של ארה"ב

מרכז המחקר Pew חוקר באופן רציף את הגישות, הלכי הרוח והטרנדים בארה"ב ובעולם. הוא אינו נוקט עמדה בנושאים שונים, ומטרתו היא להיות "בנק עובדות" כחומר רקע למנהיגים, חוקרים, עיתונאים ולכל אזרח במדינה. הוא ארגון ללא מטרות רווח, שנועד ליצור שקיפות בדמוקרטיה האמריקנית, והמימון שלו הוא באמצעות קרנות ותרומות. הרעיון הבסיסי במיפוי הוא לספק כלי שבאמצעותו יוכלו האזרחים לגבש עמדות ודעות בצורה מושכלת ורציונלית, כאשר כל הפרטים בידיהם.

פרשנות: בישראל צריכת חדשות היא צורך קיומי / לי-אור אברבך

שידורי חדשות, מעבר לחשיבות הבסיסית שלהם, הולכים ומתגלים כנכס משמעותי במעבר לעידן הדיגיטלי. הם משקפים בהווייתם את הצורך הבסיסי ביותר של האדם לדעת מה קורה בכל זמן נתון, אותו צורך שהעידן הדיגיטלי נועד לספק.

השינוי הדרמטי ביותר בתחום הניוז הוא שהכול הפך לחדשות. כל עדכון בפייסבוק, כל ציוץ, ולו האישי ביותר, הוא היום חדשות, בעיקר משום שיש אמצעי מדיה שנושא אותו. וכשאירוע לאומי או בינלאומי מתרחש, הנטייה היא להצטופף יחד סביב המדיומים הפרטיים פחות, ובראשם הטלוויזיה והעיתונים.

היחס לחדשות בישראל, כמעט אין צורך להגיד, שונה לחלוטין ממרבית העולם. חדשות כאן, חונכנו לדעת, הן לא רק מידע - הן כורח קיומי.

כמדינה תחת אש, לשידורי החדשות יש השפעה כמעט מאגית על הצופים. רואים זאת בפאתוס שממשיך ללוות את החדשות שלנו, קטנות ודרמטיות כאחד, בשעות השידור הארוכות שממלאים שידורי החדשות על חשבון יתר התכנים, ובעיקר ברייטינג ההולך וגובר, במיוחד בשנה האחרונה בחדשות של ערוץ 2.

לא רק הרייטינג של המהדורה עולה. כך גם החשיפה לעיתון הפרינט המרכזי - מגמה הפוכה לעולם - וגם הגלישה לאתרי האינטרנט החדשותיים המרכזיים ולאפליקציות הסלולר והטאבלט רק גואה.

מכאן שאין להתפלא על כך שגם תוכניות בידור מתיימרות "לסכם את היום" כדי לתת לתוכניות שלהן ממד אקטואלי אטרקטיבי.