יצחק תשובה כבר לא מוטרד בכלל

מחזיקי אג"ח דלק נדל"ן המאיימים בפירוק, לא העריכו נכון את המצב

1. מכונת יחסי הציבור החלה לפעול

"החברה בדעה כי בנסיבות העניין, ולמרות ההשלכות השליליות העלולות להיגרם על-ידי בקשת הפירוק שהגיש נאמן מחזיקי איגרות החוב (כ"ה), אין מנוס מלפנות לבית המשפט, ולהודיע לו כי אין בכוונתה להתנגד לבקשה", כך הודיעה אתמול בערב דלק נדל"ן. מחזיקי האג"ח מאיימים בפירוק? בבקשה תפרקו, אומר תשובה. לי לא תהיה חברה, אבל אתם לא תראו גרוש מהחוב.

כבר הבוקר החלה מכונת יחסי הציבור של יצחק תשובה לפעול. "לא הייתה ברירה", היה המסר. "תשובה לא רוצה ללכת לפירוק, אבל מחזיקי האג"ח מכריחים אותו". "תשובה הכניס את היד עמוק לכיס, ועשה מעל ומעבר כדי שלא יהיה פירוק, אבל אין עם מי לדבר". וכמובן: "מחזיקי האג"ח פותחים את ההסכם איתם ומציבים תנאים חדשים".

הטיעון האחרון הוא אירוני קמעה, אם נזכור שהראשון להפר הסכמים היה תשובה עצמו, כאשר דלק נדל"ן לא עמדה בהסכם שלה עם מחזיקי האג"ח, ולא שילמה להם את כספם בחזרה.

2. בחודשים האחרונים תשובה השתנה.

רק לפני שנה המילים "הסדר חוב" גרמו לו לחלחלה, ואנשיו הקפידו להדגיש כי "לא תהיה תספורת". תשובה נחשב לסמן ימני בעמידה בתשלומי חוב, ואילו כעת, אם אכן תלך דלק נדל"ן לפירוק, יהיה זה הפירוק הגדול ביותר שידע שוק האג"ח הקונצרניות המקומי.

אם בתחילת המו"מ לפני כמה חודשים עוד היה לו עניין להצטייר, לפחות כלפי חוץ, כהגון בהסדר החוב, הרי כעת נראה שלא אכפת לו יותר. הביקורת הציבורית כבר לא מזיזה לו.

תשובה מרגיש היום על הסוס. אובדן הגז המצרי הפך את תגלית הגז "תמר" למונופול דה-פקטו, ועדת יצוא הגז תיתן לו אישורי יצוא מעל ומעבר למה שציפה, הפלאזה בניו-יורק עשוי להימכר ברווח אדיר של 800 מיליון דולר, ויש האומרים מיליארד דולר. אוטוטו יתחיל לזרום הגז מ"תמר", וכל הבעיות ייפתרו.

מצבם של מחזיקי האג"ח הפוך. הם מביטים בתשובה בעיניים כלות: הרווח מהפלאזה יהיה מיליארד דולר, אבל אפילו שקל אחד לא יופנה לכיסוי חובות דלק נדל"ן. התסכול הביא אותם לאיים בפירוק, אבל נראה שמחזיקי האג"ח לא העריכו נכונה את המצב.

תשובה כבר לא מוטרד מהליכה לפירוק, כבר לא מודאג מפגיעה במוניטין. דלק נדל"ן היא ישות משפטית נפרדת. מי שקנה אג"ח לקח סיכון, והפסיד 2.1 מיליארד שקל. קורה.

3. וזו האמת המצערת.

תשובה לא ישלם מחיר על התנערותו מדלק נדלן . להיפך. תשובה שובר את הכלים, ו"לא מתנגד" לפירוק, כי בניגוד לבעלי שליטה אחרים, שנאבקו לשמר בידם את השליטה בחברה, לתשובה יש בעיקר מה להרוויח מפירוק דלק נדל"ן. את הזרמת הכספים שהתחייב לתת הוא לא יצטרך להעביר, וחובות של 2.1 מיליארד שקל יירדו לו מהגב.

נכון, ישנו העניין המטריד ההוא של האיום בחקירה של התנהלות החברה בשנים האחרונות. חקירה שעלולה לחשוף העדפת נושים, עסקאות משונות, מתווכים חותכי קופונים במיליונים, אולי תשלומים למקורבים ועוד שירקעס.

אבל תשובה לא מודאג. להערכתו חקירה כזו לא תעלה דבר ולא תפגע בו.

הקלף האחרון של מחזיקי האג"ח היה האיום המובלע ב"חרם" מוסדיים. לאמור: "אף גוף מוסדי לא ישתתף בהנפקות של תשובה אחרי שהוא לא יעמוד בחובות דלק נדל"ן". זה נשמע רציני ומוסרי, ואפילו הצעת חוק ברוח זו הוגשה בכנסת, אבל ככל שהזמן עובר, מתברר שזה לא מציאותי. כבר עכשיו מסבירים המוסדיים כי כשתבוא קבוצת דלק לגייס מהם אג"ח, הם "ישקלו כל מקרה לגופו" ו"יבחנו את תנאי ההנפקה".

מוסדיים אינם בנקים. יש להם זיכרון קצר ואינטרסים מרובים. המוסדיים ישלמו מס שפתיים וייצאו נגד תשובה ברטוריקה מתלהמת, אבל ביום שקבוצת דלק תגיע לשוק החוב על מנת להנפיק אג"ח במיליארדי שקלים למימון קידוחי הגז, המוסדיים יעמדו בתור כדי לקנות.

4. זה מחזיר אותנו לחטא הקדמון.

סתיו 2008, כשמגדל הקלפים שבנה איליק רוז'נסקי, אז מנכ"ל החברה, התחיל להתמוטט, פיצל תשובה את דלק נדל"ן מקבוצת דלק וחילק את מניותיה לבעלי מניות דלק. אז הסבירו אנשי תשובה שהמהלך "מבטא את המחויבות של תשובה לדלק נדל"ן", ושהפיצול הוא לטובת דלק נדל"ן "שתעבור להחזקה ישירה של תשובה".

כל הפרוצדורה, אגב, התנהלה בקבוצת דלק. מחזיקי האג"ח של דלק נדל"ן לא נשאלו לדעתם.

הפיצול של 2008 אפשר לתשובה להוריד משקולת כבדה מקבוצת דלק, ולשפר את מאזנה. היום הפיצול מאפשר לתשובה לשלוח את דלק נדל"ן לפירוק, מבלי שיהיו לכך השלכות על קבוצת דלק. אין לנו שום ספק שאם דלק נדל"ן הייתה עדיין חלק מקבוצת דלק, תשובה לא היה חולם לאפשר לה להגיע להסדר חוב, ובטח שלא לפירוק.