בוטלה אזהרת הצונאמי בכל רחבי דרום-מזרח אסיה

(עדכון) - שתי רעידות אדמה גדולות היכו באיזור - הרעידה הראשונה הייתה בעוצמה של 8.7 בסולם ריכטר, והשנייה בעוצמה 8.2 ■ רעידה דומה ב-2004 הרגה כ-200 אלף איש ■ הפעם הגלים הגיעו לגובה מירבי של כ-80 ס"מ בלבד

בוטלה אזהרת הצונאמי בכל רחבי דרום מזרח אסיה, לאחר ששתי רעידות אדמה חזקות אירעו היום (ד') באוקיינוס השקט באזור אינדונזיה, והציתו החשש מגלי צונאמי ענקיים שיגרמו הרס כמו ב-2004. המכון הגאולוגי בארה"ב (US Geological Survey) הודיע היום כי בשעה 10:38 (שעון ישראל) התרחש הרעש הראשון בעוצמה 8.7 בסולם ריכטר, ואילו הרעידה השנייה התרחשה בצהריים בעוצמה של 8.2 בסולם ריכטר. בינתיים לא דווח על נפגעים. ראש ממשלת אנגליה, דייויד קמרון, הגיע לאינדונזיה במסגרת ביקור שתוכנן מראש.

בעקבות הרעידה הראשונה הוציאו הרשויות אזהרות צונאמי. מדובר ברעידה בעוצמה זהה לזו שפגעה ביפן בשנה שעברה וגרמה להרס רב ואלפים רבים של הרוגים. ואולם, הפעם הניבו הרעידות גלים נמוכים של עד 80 ס"מ בלבד.

הרעידה התרחשה באוקיינוס השקט, בעומק של 23 ק"מ מתחת לפני המים ובמרחק של 434 ק"מ דרומית-מערבית לבנדה-אצ'ה שבאי סומטרה (Sumatra). בנדה-אצ'ה היא בירת מחוז אצ'ה באינדונזיה.

התרעת ה-PTWC גורסת כי לרעידת אדמה כה חזקה "יש את הפוטנציאל לייצר צונאמי הרסני שיפגע בכל קווי החוף באזור האוקיינוס ההודי". עם זאת, ברוס פרסגרייב מהמכון הגיאולוגי בארה"ב אמר ל-BBC כי ישנו סיכוי קטן יותר לצונאמי כיוון שכדור הארץ נע במאוזן ולא במאונך ולכן כמויות גדולות של מים לא הוזזו.

עם זאת, לאחר הרעידה השנייה הוציאה אינדונזיה התרעת צונאמי נוספת.

אינדונזיה ממוקמת על "טבעת האש", שם התנגשויות של לוחות טקטוניים של כדור הארץ גורמות לרעידות אדמה חזקות ולהתפרצויות הרי געש. בשנת 2004 אירע רעש אדמה חזק מאוד באזור סומטרה שגרם לגלי צונאמי והביא למותם של יותר מ-200 אלף איש ב-14 מדינות. אותו רעש התרחש בעומק של 30 ק"מ ובמרחק של 250 ק"מ דרומית-מזרחית לבנדה-א'צה.

תושבי בנדה-אצ'ה המבוהלים נסים לעבר הרים ומקומות גבוהים ושלטונות הודו הורו לתושבים באיים אנדמן וניקובר להתפנות ממקומות נמוכים. לפי CNN ישנם כמה מאות בני אדם בשני האיים הללו.