ספרד - שילוב מסוכן בין החולשות של פורטוגל ואירלנד?

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המאקרו של דש בית השקעות: "לספרד השילוב בין כלכלה חלשה למגזר בנקאי הזקוק לחילוץ" ■ מזהיר: יחס החוב-תוצר של המדינה עלול להגיע לכ-100%

האם כלכלת ספרד מחזיקה בשילוב בעייתי שבין בעיותיהן של שתיים מהכלכלות ה"מתקשות" בגוש האירו - פורטוגל ואירלנד? לפי אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המאקרו של דש בית השקעות, ייתכן מאד והתשובה לשאלה זו, היא "כן".

"נראה שספרד עלולה להיות השילוב בין פורטוגל לאירלנד, בין הכלכלה החלשה למגזר הפיננסי הזקוק לחילוץ", כותבים בדש. זאת, לאחר שבסוף השבוע שעבר גברה תשומת הלב סביב המצב הפיננסי הרעוע במדינה, לאחר שפורסם כי בחודש מארס האחרון לוו הבנקים הספרדים מהבנק המרכזי האירופי (ECB) כ-316.3 מיליארד אירו, זינוק משמעותי לעומת הלוואות בהיקף של 169.8 מיליארד אירו "בלבד" בחודש פברואר.

"צרות אלו של הבנקים בספרד רק מחמירות את מצבם הגרוע ומגבירות איום מצדם על כלכלת ספרד", כותב זבז'ינסקי. ההלוואות שנטלו הבנקים מה-ECB התבצעו במסגרת תוכנית הגברת הנזילות של הבנק האירופי (LTRO), במסגרתה הלווה בסוף שנת 2011 ותחילת השנה הנוכחית, הלוואות בהיקף של כמעט כטריליון אירו למאות מוסדות פיננסיים ביבשת.

"פורסמו הערכות לפיהן הבנקים יזדקקו להזרמת הון בסך של כ-88 מיליארד אירו בעקבות הפסדים בתחום הנדל"ן", מזהירים בדש. "סכומים אלו עלולים להקפיץ את יחס החוב לתוצר של ספרד קרוב ל-100%".

"כנראה שאם המצב בשווקים לא ישתפר, הבנק המרכזי של אירופה עשוי יהיה לחדש בקרוב את תוכנית רכישות האג"ח של ספרד", מסכם זבז'ינסקי. "הנחמה החלקית של ספרד היא שהיא כבר גייסה כמחצית מצורכי המימון שלה לשנת 2012".