האם מלחמת הפטנטים תעלה את מחירי הסמארטפונים?

אפל, HTC, מוטורולה, סמסונג ויצרניות אחרות ניהלו בשנה האחרונה קרבות משפטיים עזים, במסגרתם הן תבעו אחת את השניה כדי לקבל את הזכויות על פטנטים שונים ■ מומחים טוענים כי ההשלכות של מלחמה זו תהיה עליית מחירי הסלולר

בעוד המגמה העולמית מצביעה על גידול במכירות הסמארטפונים, מתחת לפני השטח מתנהלת מלחמה עזה בין ענקיות הטכנולוגיה המייצרות את הטלפונים החכמים, ובמרכזן אפל, סמסונג ומוטורולה. כעת, טוענים מומחים רבים כי אחת ההשלכות של מלחמת הפטנטים הזו היא עליית מחירי הסמארטפונים והטלפונים הסלולרים בכלל.

אפל , HTC, מוטורולה , סמסונג ויצרניות אחרות ניהלו בשנה האחרונה קרבות משפטיים עזים, במסגרתם הן תבעו אחת את השניה כדי לקבל את הזכויות על פטנטים שונים, כמו למשל הפטנט המאפשר לפתוח את הטלפון הסלולרי באמצעות החלקת האצבע, או לגבי תוכנת הלוח השנה "החכם" המצויה כמעט בכל סמארטפון. החברות אף תובעות את הזכויות על פיצ'רים קטנים ופשוטים כדי לגזול נתח גדול יותר משוק הסלולר המוערך בכ-200 מיליארד דולר.

אומנם עד כה למלחמות הפטנטים הללו לא היו השלכות מהותיות על הצרכנים,אך מומחים שונים מעריכים כי בקרוב זה הולך להשתנות. "בסופו של דבר החברות הגדולות יהיו חייבות להגיע לעמק השווה באמצעות הסכמי בעלות משותפת על אותם פטנטים, וחלקם אף יאלצו לוותר על הזכויות של חלק מהפטנטים שלהם", אומר הארי וואנג, מנהל חברת המחקר והשיווק Parks Associates.

"במסגרת אותם הסכמים החברות צפויות לשלם מאות מיליוני דולרים, עלות שאותה הן עשויות לגלגל לעבר הצרכנים", אומר אנדרו אייזנר, עורך האתר הטכנלוגי Retrevo. "המחיר הממוצע של טלפון סלולרי בארה"ב עומד כיום על 135 דולר, וההשלכות של מלחמת הפטנטים עלולה לגרום לכך שירידת המחירים שחלה בשנים האחרונות תיפסק והמחירים יחלו לעלות".