השביתה בתנובה עלתה לחברה 35 מיליון שקל

ל"גלובס" נודע כי בעקבות השביתה החליטה הנהלת החברה להציב יעדים למנכ"לי תשלובת החלב ותשלובת המזון

הנזק הכספי שנגרם לחברת תנובה כתוצאה מהשביתה והעיצומים שנקטו העובדים טרם חג הפסח עומד על 35 מיליון שקל - כך נודע ל"גלובס". עיקר הנזק לקבוצה הוא כתוצאה מאובדן מכירות.

עוד נודע ל"גלובס" כי ערב החג התכנסה הנהלת תנובה כדי לדון בתקציב הקבוצה להמשך השנה הקרובה. במסגרת ישיבה זו דנה ההנהלה גם בנזקים שגרמה השביתה ובדרכים לפצות עליה, ואף הוחלט לשם כך להציב יעדים למנכ"לי תשלובת החלב ותשלובת המזון.

מאחר שתנובה אינה יכולה לנקוט בצעדים של העלאות מחירים נוכח המחאה החברתית, נראה כי בקבוצה יעשו מאמצים מיוחדים לתגבר את המכירות בכל מגזרי הפעילות.

גישה אחרת במשא-ומתן

בסוף חודש מארס החל ועד העובדים בתנובה לנקוט בעיצומים ואף הכריז על סכסוך עבודה. תחילה עצר הוועד את אספקת הקוטג' ולאחר מכן גם את אספקת השוקו והיופלה. מהלכים נוספים כללו שיבושים באספקה של כלל מוצרי תנובה באזורים שונים ברחבי הארץ.

השיבושים התרחשו כאשר בכל פעם קבוצת עובדים במרכז הפצה אזורי אחר לא הגיעה לעבודה, וכתוצאה מכך לא חולקו מוצרי החברה למאות נקודות מכירה. בנוסף, בשל בלבול שנגרם מהוראות הוועד התרחשו לעיתים שיבושים גם באזורים שבהם לא היו אמורים להיות באותו היום עיצומים.

כפי שנחשף ב"גלובס", הוועד החליט שלא לחדש כעת את העיצומים בשל מה שהוגדר כ"התקדמות במשא-ומתן עם ההנהלה". אולם, על פניו נראה כי הסיבה לכך היא התפטרותו של שלמה רודב מתפקיד היו"ר, שעשויה לסמן גישה אחרת במשא-ומתן מול העובדים.

רודב התנה כל משא-ומתן בהסכמתם של העובדים לתוכנית התייעלות, שכללה גם קיצוצים בכוח-האדם בחברה בהיקף של כ-100 עובדים מדי שנה, לתקופה של 5 שנים (כ-500 עובדים בסך-הכול).

התוכנית של רודב כללה גם איחוד פעילויות ומהלכי התייעלות באמצעות ההפצה. כך, למשל, ביקש רודב לפתוח בפיילוט של הפצת הביצים יחד עם מוצרי החלב, כאשר בסופו יוחלט אם להשאיר או למכור את הפעילות שאינה נחשבת לרווחית.

נראה כי באייפקס, המבקשת למכור את תנובה בטווח של כשנה מהיום, לא אהבו את הגישה של רודב להשבחת החברה, לאור העובדה שהשביתה יצרה מדי יום נזק כספי שפוגע בשוויה.

יצוין כי עובדי תנובה דורשים תוספת שכר של 5% בשנה ובסך-הכול 15% ב-3 שנים, בעוד שהנהלת החברה הסכימה עד כה לתוספת שכר של 3% בשנה.

עוד דורשים העובדים להשוות בין תנאיהם של עובדי דור ב' שנקלטו בחברה מאז 2005, לבין עובדי דור א' הוותיקים יותר. בעניין זה הסכימה ההנהלה להשוואת תנאים מדורגת על פני מספר רב של שנים.

בוועד עובדי תנובה, שכל צעד שלהם במאבק מול ההנהלה עד כה היה מתוקשר, שומרים כעת על שתיקה כדי לא לפגוע במגעים בין הצדדים.