אובג'ט מתמזגת עם סטראטסיס לחברה בשווי 1.4 מיליארד ד'

יצרנית מדפסות התלת ממד מישראל שתכננה להנפיק לפי שווי של כחצי מיליארד דולר החליטה להתמזג עם Stratasys שווי החברה המשותפת יהיה 1.4 מיליארד דולר מנכ"ל אובג'ט דוד ריס ינהל את החברה החדשה

חברת אובג'ט (Objet) הישראלית מתמזגת עם המתחרה הגדולה, Stratasys מארה"ב. אין הרבה מקרים בהיסטוריה של ההיי-טק הישראלי שבהם חברה מחליטה לבצע מיזוג עם מתחרה, בעיקר ערב הנפקה שככל הנראה היתה מסתיימת בהצלחה. אובג'ט בחרה בצעד הבלתי שגרתי הזה והמיזוג צפוי להוליד חברה בעלת שווי מצרפי של 1.4 מיליארד דולר, שתהיה הגדולה בעולם בתחום מדפסות התלת ממד.

אובג'ט הגישה לפני שלושה שבועות תשקיף לרשות ני"ע האמריקנית, שלפיו התכוונה לגייס 75 מיליון דולר. הגיוס היה אמור להתבצע לפי שווי מוערך מקסימלי של כחצי מיליארד דולר. לאחר המיזוג, בעלי המניות של אובג'ט יחזיקו 45% מהחברה המשותפת, מה שמשקף שווי של כ-630 מיליון דולר לאובג'ט, מעט מעל לשווי בו התכוונה לגייס. המחיר משקף את שווי מניית סטרטאסיס ביום המסחר האחרון, בו עמד שוויה של סטרטאסיס על 765 מיליון דולר.

במילים אחרות, אובג'ט מקבלת במיזוג זה שווי גבוה באופן לא מבוטל מהשווי אותו היה מצמיד לה השוק, במקרה וכן הייתה בוחרת באופציית ההנפקה בעת הנוכחית - עת שבה השווקים רועדים והנפקות ראשוניות לא ממש מתקבלות בברכה.

אובג'ט אינה הסטארט-אפ הקלאסי. החברה הוקמה בשנת 1998 על-ידי ותיקי תחום ההדפסה בישראל, ביניהם רמי בונן וגרשון מילר, שהיה גם בין מייסדי עידנית, שהפכה לפעילות המרכזית של סאיטקס ויז'ן (כיום HP) לאחר שנרכשה על ידה ב-1998.

התחום בו פועלת החברה - הדפסה בשלושה ממדים - מאפשר הדפסה של דגמים עשויים מפולימרים לעומת הדפסה על משטחים בהדפסה רגילה. על-פי IVC בחברה הושקעו כ-28 מיליון דולר על-ידי מספר משקיעים, רובם בלתי מוכרים, ביניהם איש העסקים אלחנן יגלום וגם לאון רקנאטי.

שם החברה המשותפת אומנם יהיה Stratasys, אך מעבר לזה הנוכחות של אובג'ט תהיה ניכרת. היישות המשפטית שתישאר לאחר המיזוג תהיה זו של אובג'ט ותהיה ישראלית. דוד ריס, מנכ"ל אובג'ט, יהיה מנכ"ל החברה; לחברה יהיו שתי מטות שישכנו ברחובות ובמינסוטה; סקוט קראמפ, מייסד ויו"ר Stratasys יהיה יו"ר החברה, ואלחנן יגלום, המשקיע המוביל באובג'ט (31%) ויו"ר הדירקטוריון, יעמוד בראש ועדה שתעקוב אחרי הצלחת המיזוג בין החברות.

קשר ממושך בין החברות

הקשר בין החברות, אינו חדש. החל משנת 2003, כאשר החלה אובג'ט למכור את מוצריה, Stratasys הפיצה את המדפסות של החברה הישראלית בארה"ב. בשנה האחרונה הייתה אובג'ט בתהליך לקראת הפיכתה לציבורית, ולדברי ריס, במקביל בדקה החברה גם אפשרות למיזוג עם Stratasys.

מיזוג שכזה אינו טריוויאלי, משום שמדובר בשתי חברות מצליחות, שיכולות להסתדר גם ללא השידוך. "הייתה היכרות אישית טובה בין החברות וזה היה קריטי בתהליך", מספר ריס.

העסקה, שצפויה להיסגר ברבעון השלישי השנה, אמורה להיות בשורה חיובית עבור משקיעי אובג'ט. החברה המשותפת טוענת כי המיזוג ייצור "את החברה המובילה בשוק הדפסות התלת ממד". שווי של 1.4 מיליארד דולר זה לא בהכרח רף מחיר שיחזיק, אבל לשתי החברות יש ביצועים מוצלחים, כך שיתכן והשווי המשותף בעתיד הקרוב יהיה עוד יותר גבוה. לדברי ארז שמחה, סמנכ"ל הכספים של אובג'ט, רוב משקיעי החברה יוכלו לממש את אחזקותיהם מיד עם השלמת המיזוג, מה שישקף החזר מוצלח של 15-20 על כספי ההשקעה.

כך או אחרת, סביר להניח שעם פתיחת המסחר היום בוול סטריט מניית Stratasys תרד - כמו שקורה לא פעם לחברה שמתמזגת עם חברה אחרת - ואז שווי המיזוג כולו יירד. כמו כן, ברגע שבעלי המניות - בייחוד אלו של אובג'ט - יחלו להנזיל את החזקותיהם בחברה (כפי שקיוו לעשות במסגרת הנפקה) ייווצר לחץ על המניה שעלול לגרור ירידה נוספת בשווי החברה הממוזגת.

ביצועים דומים

לשתי החברות יש ביצועים פיננסיים די דומים. אובג'ט סיימה את 2011 עם מכירות של 121 מיליון דולר וברווח נקי של 15 מיליון דולר; ב-Stratasys עמד היקף המכירות אשתקד על 155 מיליון דולר ורווח נקי של 1 מיליון דולר. על-פי הודעת Stratasys, החברה הממוזגת אמורה לשפר את הביצועים של שתי החברות כאשר תספק צמיחה בטווח הארוך של לפחות 20% בשנה, עם רווחיות תפעולית בנטרול הוצאות שונות (Non-GAAP) של 20%-25% מהכירות; ורווחיות נקיה (Non-GAAP) של 16%-21% מהמכירות.

Stratasys היא המתחרה המובילה של אובג'ט כיצרנית עצמאית של מדפסות תלת ממד, שלא מתפקדת כחלק מפעילות גדולה יותר של אחת החברות. החברה טוענת לנתח שוק של 41% משוק מדפסות התלת ממד בשנת 2010, ואחד הנכסים הגדולים שלה הוא הסכם שיתוף הפעולה עם HP. החברה הוקמה בשנת 1989 ומונה כ-500 עובדים בכל העולם.

שתי החברות משלימות מבחינת המוצרים. אובג'ט מתמחה ביצירת דגמים להדגמה של תכנון ומספקת אותם ברמת דיוק מאוד גבוהה, ואילו Stratasys מתמחה בקצה השני של התחום - אספקת מוצרים חזקים יחסית שניתן להשתמש בהם כמוצרים סופיים, ברכבים לדוגמא. לחברה יש כיום קרוב ל-440 עובדים, ולדברי ריס לא צפויים צמצומים. "המהות של המיזוג הוא להתרחב ולגדול", הוא מדגיש, "החברה הממוזגת אמורה לגייס השנה בין 150-200 עובדים".

פולימר במקום דיו

מדפסות התלת ממד שמייצרת אובג'ט עובדות עם טכנולוגיית הזרקת דיו, בדומה למדפסות הזרקת הדיו. במקום להשפריץ דיו על נייר, החומר המתכלה איתו עובדות מדפסות התלת ממד של החברה הוא פולימר נוזלי, שמוקפא ויוצר את החומר שממנו נבנה המוצר. החברה מוכרת מדפסות, תוכנה וחומרים מתכלים, וחלק ניכר ממאמצי המו"פ והתפעול שלה מתרכזים בפיתוח וייצור החומרים.

בעוד תחום ההדפסה נמצא כבר מזה כמה שנים בסטגנציה, שוק הדפסות התלת ממד פורח. על פי הערכות חברת המחקר IBISWorld, היקף השוק אשתקד עמד על כ-1.4 מיליארד דולר ועתיד יותר מלהכפיל את עצמו עד ל-2016.

רוב הלקוחות שמעוניינים כיום במדפסת תלת ממד הם חברות שמעוניינות לקבל דוגמא לאחר תכנון מוצר בתחומי אלקטרוניקה, רכב וביגוד.

המספרים
 המספרים