פסגות: יישום המלצות ועדת צמח עלול לפגוע בשווי "לוויתן"

טל שיריזלי, מנהל מחלקת המחקר בפסגות: יישום המלצות לגבי מכר בנפרד עשוי ליצור תחרות בין השותפים במאגרים ולהוביל לירידת תעריפים בחוזים העתידיים

טל שיריזלי, מנהל מחלקת המחקר בפסגות, פרסם הבוקר (ג') התייחסות להמלצות ועדת צמח שפורסמו בשבוע שעבר, הנוגעות למאגרי הגז הטבעי הגדולים שהתגלו מול חופי ישראל.

ההמלצות מתמקדות בהבטחת הביטחון האנרגטי של ישראל, הגברת התחרות ועידוד יצוא. הוועדה ממליצה להתיר יצוא תוך קביעת מגבלות ברמת המאגר והמשק: מאגרים ידרשו להפניית כמות גז מינימלית למשק בשיעורים של 0%-50% (ביחס הפוך להיקף הרזרבות). מאידך, היצוא יותנה ברזרבות זמינות לפרק זמן של 25 שנות צריכה.

בניגוד לתמיכה המוצהרת ביצוא, להערכת שיריזלי דרישת הרזרבות הגבוהה יוצרת זיקה בין המאגרים ופוגעת בפוטנציאל היצוא. "מתרחישים שבצענו, פוטנציאל יצוא הגז, תחת דרישת הרזרבות נאמד בכ-150-250 מיליארד מטר מעוקב (bcm)".

הגידול המהיר הצפוי בביקוש השנתי לגז במשק עלול לגרור עלייה חדה מדי שנה ברזרבות שידרשו כתנאי להתרת היצוא - דבר שמגביל את פוטנציאל היצוא. תחת תרחיש ביקושים בינוני, בשנים 2020 ו-2030 ידרשו רזרבות מינימליות בהיקף של כ-500 ו-675 bcm בהתאמה. בתרחיש אופטימי המניח פיתוח מלא פוטנציאל עתודות הגז הטבעי בשטח הימי של ישראל (כ-1,400 bcm) יתאפשר יצוא הגז עד לשנת 2038. תקופה "קצרה" יחסית לחוזים ארוכי טווח הנהוגים בתעשייה (10-20 שנים). סיכונים הכרוכים בהפסקת יצוא כפועל של הרזרבות במשק עלולים להקשות על התקשרויות בהסכמי מכירה כמו גם על הכנסת שותפים אסטרטגיים והשגת מימון, אומרים בפסגות.

עוד מציין שיריזלי כי דרישת הרזרבות היוצרת זיקה בין המאגרים ומאפשרת יצוא בפועל רק לאחר השלמת פיתוח לוויתן - עלולה לפגוע בהבשלת ההסכמים (בעלי הסיכויים החלקיים ממילא) המתגבשים ליצוא גז מתמר באמצעות מתקן הנזלה צף. לכן, פוטנציאל היצוא המסתמן נמוך מההערכות המקובלות ביחס ליצוא הגז מלוויתן בלבד (300-450 מיליארד מטר מעוקב).

בנוסף, "חיוב בהקמת תשתיות בעלות קיבולת עודפת (צנרות הולכה, מתקני קליטה ומפצלים) שתופנה לטובת שימוש צדדים שלישיים עלול להקל על פיתוח מאגרים חדשים ובו בעת לעודד תחרות ולהוביל לקצבי הפקה הנמוכים מאלו המגולמים בהערכות השווי של תמר ולוויתן. יישום המלצות לגבי מכר בנפרד עשוי ליצור תחרות בין השותפים במאגרים ולהוביל לירידת תעריפים בחוזים העתידיים".

בשורה תחתונה אומר שיריזלי כי הוועדה מייחסת חשיבות רבה ליצוא ורואה בו מנוף לפיתוח משק הגז. מאידך ההמלצות מקשות על מיצוי הפוטנציאל. יישום ההמלצות עלול לפגוע בתמחור המאגרים ובלוויתן בפרט. "היות ומדובר בטיוטא ראשונית שלהערכתנו תרוכך, בשלב זה איננו משנים את המלצותינו".

בפסגות ממליצים "קניה" על מניות אבנר וישראמקו עם מחירי יעד של 2.88 שקל ו-62 אג' בהתאמה, ו"החזק" על רציו ודלק קידוחים עם מחירי יעד של 35 אג' ו-15.5 שקל בהתאמה.