בג"ץ: משתתפי "הפנינג המריחואנה" בת"א לא יורשו לעשן סמים

בג"ץ דחה על הסף את עתירת משתתפי "הפנינג המריחואנה" נגד החלטת המשטרה שלא לאפשר להם לעשן מריחואנה וקנביס "באופן מחאתי" במהלך הפגנה בכיכר רבין

משתתפי "הפנינג המריחואנה" שיתקיים ביום שישי הקרוב בכיכר רבין בתל-אביב, לא יוכלו לעשן מריחואנה במהלך הפנינג המחאה - כך קבע הבוקר (ג') בג"ץ, שדחה על הסף את העתירה שהגישו עו"ד דקל-דוד עוזר ותנועת "דור האמת" נגד החלטת משטרת ישראל שלא לאפשר במסגרת רישיון ההפגנה שניתן למארגנים לעשן מריחואנה וקנביס "באופן מחאתי".

השופטים אף חייבו את העותרים בתשלום הוצאות משפט לטובת משטרת ישראל בסך 3,000 שקל.

מארגני ההפנינג פנו למשטרה וביקשו ממנה שלא להתנות את מתן הרישיון להפגנה בתנאי האוסר על צריכת קנביס במהלך ההפנינג, ובנוסף ביקשו מהמשטרה להתחייב להימנע מביצוע מעצרים בשל עישון קנביס באירוע.

ההפנינג אמור להתקיים ביום שישי הקרוב בין השעות 11:00 ל-13:00 בכיכר רבין בתל-אביב. בבקשת הרישיון נכתב כי מטרת ההפגנה היא "קידום תנועות פוליטיות נגד מדיניות ההפללה והוצאת הקנביס מחוץ לפקודת הסמים המסוכנים, וזאת על-ידי נאומים, הופעות ועישון מריחואנה בכיכר".

ואולם המשטרה דחתה את בקשת הרישיון בנוסח זה, והודיעה כי "בעקבות הבקשה לקיים אירוע בכיכר רבין שבו אתם מתכוונים לעשן סמים ולעודד את המשתתפים לעשן סמים, אנו מזהירים כי מדובר בעבירה פלילית. המריחואנה הינו סם המופיע בפקודת הסמים, והמשטרה אמונה ואמורה לשמור על החוק. משטרת ישראל אינה מחויבת לקבל בקשה לאסיפה שכוונתה היא ביצוע עבירה".

נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס ושופטי בג"ץ עוזי פוגלמן ונעם סולברג דחו, כאמור, את העתירה על הסף.

"הצדדים אינם חלוקים ביחס לחשיבות של חופש הביטוי", כתב השופט נעם סולברג בפסק הדין. "חרף העובדה שהעותרים מבקשים לקיים הפגנה שנועדה לעודד שימוש בסם מסוג קנביס, לא שללה המשטרה את האפשרות למימוש חופש הביטוי אף בנושא זה. הייתכן שמשטרת ישראל, האמונה על אכיפת החוק ונלחמת לבער את נגע הסמים, תיתן רישיון להפרת החוק? המשטרה רשאית להתנות את הרישיון בדרישה שלא תתבצע הפרת חוק". (בג"ץ 2848/12).