היקף המשכנתאות החדשות זינק ב-44% מאוקטובר

בנק ישראל: בחודש מארס עלה היקף המשכנתאות החדשות בכ-14% בהשוואה לפברואר והסתכם ב-3.4 מיליארד שקל ■ היקף המשכנתאות בריבית משתנה זינק ב-42% מאוקטובר ■ לאחרונה רמז הבנק כי הוא שוקל להטיל עוד מגבלות

עלייה חדה של כ-14.4% נרשמה בלקיחת משכנתאות חדשות על ידי הציבור בחודש מארס, לרמה של כ-3.4 מיליארד שקל בסך-הכול, לעומת כ-3 מיליארד שקל בחודשים פברואר וינואר השנה. כך נמסר היום מבנק ישראל.

העלייה החדה ביותר נרשמה בלקיחת משכנתאות בריבית משתנה, צמודות מדד ולא צמודות, מכ-2.24 מיליארד שקל בפברואר לכ-2.55 מיליארד שקל במארס (עלייה של 13.7%). זאת, על רקע מגמת הירידה בשיעור הריבית בחודשים האחרונים (ריבית בנק ישראל ירדה ל-2.5% אולם כלכלני המאקרו מעריכים שהיא צפויה להישאר ברמה זו בחודשים הקרובים וככל הנראה לחזור לעלות לקראת סוף השנה).

היקף המשכנתאות בריבית קבועה גדל בחודש שעבר מ-750 מיליון שקל בפברואר ל-872 מיליון שקל. מאז אוקטובר זינק היקף המשכנתאות בריבית קבועה ב-52%.

נתוני המשכנתאות מאופיינים בתנודתיות גבוהה יחסית, אם כי ניכרת מגמת עלייה בהיקף הכולל של לקיחת המשכנתאות בחצי השנה האחרונה. בחודש אוקטובר, 3 חודשים בלבד לאחר שבנק ישראל הגביל את רכיב הריבית המשנה במשכנתא לשליש מסך המשכנתה, הגיע היקף המשכנתאות לשפל של 2.3 מיליארד שקל - ומאז זינק ב-44%. היקף המשכנתאות בריבית משתנה זינק ב-42%, אם כי חלקן של המשכנתאות בריבית משתנה מסך המשכנתאות ירד בתקופה זו מ-75.8% ל-74.5%.

בהחלטות הריבית שלו בחודשים האחרונים העריך בנק ישראל כי הורדות הריבית לא יציתו מחדש את שוק המשכנתאות. הנחת העבודה הייתה שההגבלות שהטיל הבנק בשוק המשכנתאות יסיטו את השפעת הורדת הריבית במשק. עם זאת, בהחלטת הריבית האחרונה אותתו חברי הבנק כי הם שוקלים להתערב שוב בשוק המשכנתאות, כפי שנכתב בפרוטוקולים שפרסם בנק ישראל. (לסיפור המלא)