אנוסי ספרד

תשואת אג"ח ספרד מאותתת שהפתרון המוצע לשיפור המצב במדינה, הוא עלוב

אזרחי ספרד כועסים. הם ביטאו זאת ביציאה המונית לרחובות מדריד וברצלונה ב- 29 למרץ בהשבתת מערך התחבורה ל-24 שעות, בהדבקת מודעות מחאה על כל חנות, עמוד ומקום אפשרי, בריסוס כתובות גרפיטי נגד הממשלה ובהשחתת מכשירי כספומט של כל הבנקים שנצבעו בשחור כך שכסף לא ניתן יהיה להוציא מהם במשך שעות ארוכות.

פס ארוך נמתח על השם "דויטשה בנק" בסניף המרכזי של הבנק הגרמני במדריד.

ביקור שערכתי במדריד באותו היום מחזק את התחושה כי הבעיה באירופה נפרשת על פני כל כך הרבה מימדים כך שהפתרונות המוצעים כיום רחוקים מלהרגיע את אזרחי אירופה ונראים כרחוקים מלהרגיע גם את השווקים.

אזרחי ספרד כועסים משום שבמשך שנים רבות הם התרגלו לכך שגם כאשר האבטלה במדינה גבוהה יחסית וגם כאשר יעילות המגזר הציבורי לא בשיאה, יש מספיק כסף בכדי לתת לגלגל להמשיך להתגלגל. כעת הגלגל נעצר בחריקת בלמים. המדינה נותרה עם מגזר יצרני מצומצם, עם מערכת בנקאות שבלשון המעטה ניתן לקרוא לה מקרטעת, ועם חוב חיצוני ענק.

כעת, כאשר נתוני האבטלה הרשמיים שפורסמו השבוע כבר מצביעים על 23% אבטלה בספרד ו-50.5% בקרב הצעירים במדינה, מתמקדת הממשלה בהטלת גזירות על האזרחים. בין הגזירות החליטה הממשלה על רפורמה בתחום המס ועל שינויי חקיקה היסטוריים בנושא חוקי העבודה, כמו קיצוץ פיצויי הפיטורין והאפשרות להוריד שכר.

מה תביא איתה ההחלטה הזו שמין הסתם לא תהיה האחרונה בסדרת הגזירות? היא לא תביא צמיחה. על המושג הזה אף אחד לא חולם לפני שנת 2014 ואולי יותר.

היא גם לא תביא היצע של מקומות עבודה. להיפך, כיום התחזיות מצביעות על אפשרות לעליה נוספת באבטלה בהמשך השנה לכיוון ה- 25%. היא כן תביא את השלטון הספרדי להראות למנהיגי המדינות המובילות כיום, כמו גרמניה ואיטליה להכיר במאמצים שספרד עושה בכדי לא להתדרדר לחדלות פירעון ולאפשר קבלת סיוע כאשר הדבר יתבקש.

על כך אזרחי ספרד זועמים, והם לא מתכוונים לעצור. הם רוצים לשנות את המצב ורוצים לשנות את השיטה. הם לא מוכנים להציל שוב את הבנקים או לתת הזדמנות לממשלה נוספת, כאשר זה על חשבונם. הם לא רוצים לקבל תכתיבים של מדינות אחרות שיודעות טוב יותר מהם מה טוב בשבילם.

מה הפיתרון לתסבוכת הקשה? כרגע קשה עד בלתי אפשרי לתת את התשובה. על הממשלות להפנות הרבה יותר משאבים באופן דחוף להרחבת שוק התעסוקה ולהחזרת אירופה למעמד היצרני שאפיין אותה בעבר. הכבדת הנטל על האזרחים שגם כך כורעים תחת נטל ההוצאות לא נראית כפיתרון מספק ולא נראית כפתרון שיחזיק מעמד.

  • יובל זעירא הוא שותף מנהל בחברת ערך מוחלט לייעוץ פיננסי וניתוח חברות.
  • האמור לעיל אינו מהווה המלצה להשקעה או תחליף לייעוץ אישי המתאים לכל אחד.
  • מייל: contact@avalue.co.il