פישר: רמת החיים בארץ מכובדת, אבל יש בעיית עוני רצינית

(עדכון) - נגיד בנק ישראל נשא דברים בכנס באוניברסיטת בר-אילן: "תמיד יש מקום לדאגה בכלכלה, וזה בוודאי נכון עכשיו; צופים צמיחה נמוכה ב-2012" ■ על המתח מול האוצר: "שומרים על התקציב, וזה חשוב מאוד"

"תמיד יש מקום לדאגה בכלכלה, וזה בוודאי נכון בכלכלה העולמית-העכשווית", כך אמר היום (ג') נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בכנס הנערך באוניברסיטת בר-אילן תחת הכותרת "אי ודאות בעולם והמדיניות הכלכלית בישראל". אתר "גלובס" העביר את נאומו של פישר בשידור חי.

"רוב האי ודאות במשק הישראלי מגיע מהעולם. אנחנו מתחילים תמיד לגבש את תחזית בנק ישראל מהמשק העולמי. אנחנו רואים שהכלכלה העולמית מתאוששות אבל זה לא התאוששות יוצאת מהכלל. אנחנו צפויים לסביבה של צמיחה של 3% בשנה בעולם, ועל פי קרן המטבע הבינלאומית, זה מיתון", ציין פישר.

פישר הוסיף כי "המצב במשק העולמי לא כל כך מבטיח, וזה כולל את ארה"ב. פעם חשבו שצמיחה בארה"ב זה מינימום, ועכשיו שמחים שם מצמיחה צפויה של 2%. באירופה אנחנו מצפים למיתון, אבל עם זה אנחנו יכולים להתמודד. אם יהיה משבר פיננסי ביבשת - יהיה לנו קשה בהרבה.

רמת החיים בישראל מכובדת - בערך הכנסה של 30 אלף דולר לנפש. אנחנו בערך ברמת ההכנסה לנפש של ספרד, והרבה יותר מיוון".

"התחזית שלנו ל-2012 היא צמיחה נמוכה יחסית לעשור האחרון - 3.1%, ואנחנו מצפים להתאוששות מסוימת ב-2013 אבל הרבה תלוי במה שיקרה באירופה, ושם אין לנו השפעה", הסביר פישר.

"יש בעיה רצינית מאוד של עוני בארץ"

על המתח בין משרד האוצר לבנק ישראל אמר פישר כי "תמיד יש מתח בין משרד אוצר לבנק מרכזי, בכל העולם. לכל גוף יש השקפת עולם אבל אני חייב להגיד שהאוצר שלנו שומר על התקציב, וזה גורם מאוד חשוב לעובדה שהמשק הישראלי יחסית יציב".

"בשווקים הפיננסים אנחנו רואים פער בין הנאסד"ק לבין השוק הישראלי, וזה המקום העיקרי שאני רואה בו סימנים לאי ודאות כתוצאה מעימות ישראלי אפשרי מול איראן", ציין פישר.

"האם יש מצוקת אשראי?", שאל פישר וענה: "יש גופים שקשה להם לקבל אשראי אבל החלק העיקרי של המצוקה הוא בתחום הנדל"ן, וזה היה הכי קשה ברבעון הרביעי של 2012. אין לנו נתונים חדשים אבל אני כמעט בטוח שהמצוקה ירדה מאז".

"איפה הבעיות של המשק שלנו? בעיה מאוד חשובה שלנו היא העובדה שיש לנו ביורוקרטיה בלא מעט תחומים. מדברים כל הזמן על שיפור המצב אבל עוד לא רואים את זה. יש לנו הרבה היבטים של Doing business שאנחנו מאוד לא טובים בהם. בעיה נוספת היא בעיית העוני בארץ, שהיא רצינית מאוד. שיעור העוני בקרב האוכלוסיה הלא ערבית והלא חרדית יחסית יציב, אבל אצל החרדים והערבים שיעור העוני הולך ועולה. הטיפול בזה זה אחד האתגרים החשובים שיותר של החברה הישראלית. אי אפשר להמשיך במסלול הזה - משהו צריך לקרות".