מהו הפטנט שמגביר נצילות פאנלים סולאריים ב-30%?

חברת "סטפי פיתוח" פיתחה מערכת לניקוי אוטומאטי של תחנות סולארית, המביאה לעלייה של כ-30% בנצילות הפאנלים ביחס לתחנות רגילות - ושל כ-4% ביחס לתחנות המנוקות ידנית

חברת "סטפי פיתוח", המתמחה בפיתוח התקני אנרגיה סולארית, פיתחה מערכת לניקוי אוטומאטי של תחנות סולארית, המביאה לעלייה של כ-30% בנצילות תפוקת החשמל ביחס לתחנות רגילות, ועלייה של כ-4% בנצילות החשמל ביחס לתחנות המנוקות כיום בניקוי ידני.

בסוף חודש מארס, הודיעה החברה כי הפעילה לראשונה את מערכת הניקוי שפיתחה בתחנה הסולארית "חורש דרום". זוהי ההפעלה המסחרית הראשונה למערכת, אשר מהווה אבן דרך משמעותית בהליך פיתוחה שנמשך כ-3 שנים.

בעקבות ההתקנה, מעריכים בסטפי כי זו תוביל לחתימה על הסכמים לשיווק והפצת המערכת עם לקוחות פוטנציאליים נוספים, בעלי תחנות סולאריות קטנות ובינוניות. מערכת הניקוי האוטומאטי מתאימה להתקנה בכ-2,000 תחנות סולאריות הפועלות בישראל לבדה.

סטפי נמצאת בהליך זכויות פטנט בלעדיות על המערכת החדשנית בישראל, בריטניה ונמצאת בימים אלו ממש בתהליכים לעשות כן גם בארה"ב.

סטפי, אשר מקום מושבה בקיבוץ נען, פיתחה את מערכת "דויד" המנקה אוטומאטית פאנלים סולאריים בתדירות המוגדרת על-ידי המשתמש - ובכך מטפלת בבעיית דעיכת ניצולת תקופת החשמל בשדות הסולאריים, אשר נגרמת כתוצאה מלכלוך ואבק - ולה אין פיתרון מובנה כיום בשוק, פרט לניקוי ידני.

הדגם הראשון של מערכת ה"דויד", מוצר הדגל של החברה, מתאים להתקנה בתחנות סולאריות על גגות של מבנים חקלאיים - וצפוי כאמור להוביל לעלייה של כ-4% בתפוקת החשמל בשדות אשר כבר מנוקים כיום ידנית, ויכפיל את האפקט בסדר גודל בשדות אשר לא עוברים נקיון. ההפעלה של המערכת כמעט שלא נושאת בחובה הוצאות תפעוליות.

בנוסף, בימים אלה עמלה סטפי על מספר פתרונות ודגמים חדשים למערכת הניקוי האוטומטי, שמתאימים להתקנה בתחנות סולאריות נוספות (קרקעיות בינוניות וכאלה שיותקנו על מאגרי מים).

גיורא גלילי, מנכ"ל סטפי: "יציאתנו לשוק עם טכנולוגיות הניקוי האוטומטיות החדשניות שפותחו אצלנו, תביא להגדלת יתרון תחנות אנרגיה הסולאריות מול תחנות כוח פוסיליות מזהמות. בכך נצטרף למאמץ של רבים לקידום המעבר המתבקש והחשוב לאנרגיה נקייה".