"יש משבר בספרד - ו'מרקוזי' מאבדים המושכות באירופה"

פגוט: חוסר היציבות הפוליטית של קנצלרית גרמניה מרקל ונשיא צרפת סרקוזי לקראת הבחירות בשתי המדינות, מטיל צל על אופן הטיפול של מובילי המדיניות הפיננסית באירופה במשבר

על רקע החשש מהתפשטות משבר החוב באירופה לספרד ואיטליה, מהדהד חוסר היציבות הפוליטית של הצמד "מרקוזי" - קנצלרית גרמניה מרקל ונשיא צרפת סרקוזי - המחזיקים במושכות באירופה בכל הקשור בטיפול במשבר.

בצרפת, צפוי להסתיים הסיבוב השני של הבחירות (באם יידרש להתקיים) ב-6 במאי, כאשר ישנם פערים גדולים בסקרים בין המועמד הסוציאליסטי הולנד לנשיא הנוכחי, סרקוזי. "נראה כי סרקוזי מאבד מומנטום וקופץ מהנושא הכלכלי לנושא ההגירה ולנושאים חברתיים אחרים בניסיון נואש לסגור את הפער", סבור יניב פגוט, האסטרטג הראשי בקבוצת איילון.

לטענתו של פגוט, תוצאות הבחירות בצרפת מהוות "איום מהותי על יציבות המנגנון הפוליטי של קבלת ההחלטות בגוש האירו". לדבריו, עם חילופי הגברי בהנהגת שתי הכלכלות החזקות באירופה, ייתכן ומהלך האירופאים להחלת מנגנון בקרה פיסקאלית על כלכלות היבשות, לא יצלח.

מבחינתה של אירופה, מדובר בעיתוי לא מוצלח להחלפתם של שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר ביבשת - ספרד, עם אבטלה של יותר מ-20% ויחס חוב-תוצר המתקרב לרף ה-120%, סובלת מסקטור בנקאי מקרטע - ותשואות האיגרות הממשלתיות שלה עלו משמעותיות בחודש האחרון, על רקע חשש זה.

בנוסף, גם בגרמניה מאיימות על הקנצלרית מרקל בחירות בקרוב, כאשר זכייתה הפעם לא נראית מובטחת. "במידה והנהגת גוש האירו תחווה חבלי לידה מחודשים בכל האמורה בכושרה לקבל החלטות קשות, הרי גוש האירו יוותר עם הנהגה פוליטית משותקת למחצה רגע לפני שספרד מאיימת ליפול לידי מוסדות הגוש ולבקש סיוע", דברי פגוט.