כחלון עושה סדר בשוק התקשורת הקווית בישראל

תוך חצי שנה מרגע כינון השוק הסיטואני יבוטל פיקוח המחירים על בזק, ותוך 9 חודשים תבוטל ההפרדה המבנית ■ היום: כחלון מצהיר כי לא יהסס לפרק את בזק לשתי חברות אם לא תסכים ליישם שוק סיטונאי ■ כנסו וצפו במסמך המלא

לידי "גלובס" הגיע מסמך מדיניות לשוק התקשורת הקווית, שבמרכזו מהפכה בצורה ובאופן ששוק התקשורת יתנהל בעתיד הקרוב. שר התקשורת, משה כחלון, מנסה לבסס במסמך שוק תקשורת במודל שקיים בעולם, ולפיו קבוצות תקשורת מספקות את כל השירותים ללקוח, במטרה לתת לו הנחה על כלל השירותים.

המסמך מדבר על שורה של שינויים באופן שהשוק יתנהל, לאחר שיוקם שוק סיטונאי חדש:

- כדי לעודד תחרות בין ספקים של שירותי התקשורת הנייחת, בעלי תשתיות הגישה הנייחות הכלל ארציות בזק והוט יחויבו במכירת שירותים סיטונאיים לבעלי רישיונות תקשורת, אשר יספקו שירותים על גבי תשתיותיהם, לרבות החכרת מקטעי גישה (פירוק למקטעים), החכרת סיבים, החכרת קנים ושירותי תמסורת ("השירותים הסיטונאיים"), וזאת על בסיס תנאים בלתי מפלים.

- ספק שירותים יהיה רשאי לפנות לבעלי התשתיות בבקשה לעשות שימוש במקטעי הרשת שלהם, לרבות צריכת שירותים סיטונאיים. ספק השירותים ובעלי התשתיות ינהלו משא ומתן לשם גיבוש הסכם שימוש או אספקת שירותים כאמור ומיד עם חתימת ההסכם, יפרסם כל בעל תשתית "הצעת מדף". הצעת המדף תכלול הן את השירותים הכלולים בהסכם בין בעל התשתית לבין ספק השירותים במחירים ובתנאים שנקבעו בהסכם, וכן שירותים אחרים בהתאם לרשימה שיפרסם משרד התקשורת מעת לעת.

- בעל תשתית לא יהיה רשאי להעניק לספק השירותים הנחות לגודל. הצעה זו תוצע לכל דורש, בתנאים שוויוניים ובלתי מפלים, והיא תועמד לעיון כל מבקש, ותוצג באתר האינטרנט של בעל התשתית.

- ראה השר כי הוסכם או נדרש על ידי בעל תשתית תנאי או מחיר לאספקת שירות סיטונאי, אשר אינו סביר, עלול לפגוע בתחרות, עלול לפגוע בעניינו של הציבור, או אשר עלול לפגוע בעניינו של ספק שירותים - יקבע השר את התנאי או המחיר האמור.

- ככל שתעריף בעד שירות בזק קמעונאי שנקבע על ידי בעל תשתית או על ידי חברה בקבוצת הבעלות של בעל תשתית כאמור, עלול לגרום לפגיעה בתחרות, יפעל השר לשם תיקון התעריף הסיטונאי הרלוונטי לאספקת השירות הקמעונאי בהתאם.

- הפעולות, השירותים וההסדרים הנלווים לשירות הסיטונאי (דמי שכירות, שירותי תחזוקה וכדומה) ואופן הזמנתם, רכישתם, אספקתם ותעריפיהם - ייקבעו אף הם במשא ומתן בין בעלי התשתיות וספקי השירותים, ובלבד שבעלי התשתיות יהיו רשאים לדרוש מחיר סביר ובלתי מפלה.

- המשרד יעשה שימוש במודל בקרה ופיקוח, אשר יסייע לו לקבוע את עמידתם של התעריפים הכלולים בהצעות המדף בדרישות המפורטות לעיל, ולבחון אספקתם בפועל של השירותים הסיטונאיים באופן סביר ובלתי מפלה ולעקוב ולבחון את מידת התפתחותו של השוק הסיטונאי.

- בעלי התשתיות ימסרו באופן שוטף לבעלי רישיונות אחרים בתחום התקשורת, הרלוונטיים לעניין רכישת שירותים סיטונאיים, את פריסת התשתיות הקיימות. עם פרסום הצעת המדף על ידי בעל תשתית, תאגידים בעלי זיקה לאותו בעל תשתית יהיו רשאים לרכוש שירותים סיטונאיים לשם אספקת שירותים בהתאם לרישיונותיהן, ובלבד ששירותים סיטונאיים כאמור יסופקו ללא אפליה גם לכל דורש.

- בתוך 9 חודשים מפרסום הצעת המדף, כמתואר לעיל, יורה שר התקשורת על ביטול ההפרדה המבנית בין ספק תשתיות שהציע הצעה כאמור לבין ספקי השיחות הבינלאומיות וספקי שירותי האינטרנט (ISP), השייכים לאותה קבוצת בעלות, באופן שלדוגמה חברת בזק תורשה להציע ללקוחותיה חבילות משוחררות מפיקוח של כל שירותיה (שיחות מקומיות ובינלאומיות, שירותי פס רחב ושירותי גישה לאינטרנט. זאת למעט אם נוכח השר כי במצבו באותה עת של השוק הסיטונאי, ביטול ההפרדה המבנית עלול לגרום לפגיעה בתחרות או בעניינו של הציבור או בעניינו של ספק שירותים. ההפרדה המבנית כאמור, ככל שתבוטל, תומר בהפרדה חשבונאית, במתכונת שתיקבע על ידי השר.

- המשרד יקבע מדדים או תנאים לפיהם יהיה שר התקשורת רשאי לקבוע כי מידת התפתחותו של השוק הסיטונאי ומידת התפתחותה של התחרות המבוססת על סלי שירותים משותפים, המשלבים שירותים נייחים ושירותים ניידים במגזר הפרטי, מאפשרת מתן הקלות בתחום ההפרדה המבנית שבין ספק תשתיות לבין מפעיל סלולר השייך לאותה קבוצת בעלות או ביטולה תוך המרתה בדרישה להפרדה חשבונאית.

-אם שר התקשורת יגיע למסקנה כי התפתחות השוק הסיטונאי ומידת התפתחותה של התחרות בו מספקת, ישקול השר ביטול ההפרדה המבנית בין ספקי התשתיות לבין מפעילי הסלולר השייכים לאותה קבוצת בעלות.

- תיקבע דרישת פריקות (כלומר, חבילת הטריפל של הוט תפורק) בהתייחס לסלי שירותים משותפים, הכוללים שירותי בזק (ניידים או נייחים) ושירותי שידורים, אשר תתייחס הן לשירותי השידורים והן לשירותי הגישה רחבת הפס, וזאת כל עוד לא יתקיימו שידורי טלוויזיה על גבי תשתית האינטרנט. ההפרדה המבנית בין ספקי התשתיות לבין תחום הטלוויזיה הרב ערוצית, לרבות דרישת הפריקות, תבוטל רק לאחר שיתקיימו שידורי טלוויזיה באמצעות תשתית האינטרנט.

- לעניין זה יקבע המשרד מדדים או תנאים לפיהם יהיה שר התקשורת רשאי לקבוע כי מתקיימים שידורי טלוויזיה באמצעות האינטרנט, במתכונת המאפשרת למתחרים חדשים להציע חבילת שידורים בסיסית.

- אם לא יתפתח השוק הסיטונאי באופן תקין וראוי תוך 24 חודשים מיום פרסום מסמך מדיניות זה, יפעל השר לביצוע הפרדה מבנית בין התשתית של בעל רישיון מפ"א כללי לבין השירותים הניתנים על ידו ללקוחות הקצה. בתוך 6 חודשים מפרסום הצעת המדף, כמתואר לעיל, יפעל שר התקשורת לשינוי שיטת הפיקוח על תעריפי חברת בזק כך שהפיקוח יעשה על ידי קביעת תעריף מירבי.