פישר בארה"ב: "העוני הוא האתגר הגדול ביותר של ישראל"

את הדברים אמר נגיד בנק ישראל סטנלי פישר במהלך הרצאה שנתן בבית הספר לעסקים של אוניברסיטת הרווארד ■ טוען: "מצב האבטלה הנוכחי, בעיקר בקרב האוכלוסיה החרדית, אינו בר-קיימא"

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הביא ביום חמישי את חזונו לצדק חברתי בישראל לאוניברסיטת הארווארד. בנאום בכנס סטודנטים למען ישראל אמר הנגיד, שעוני ואי שוויון בהכנסות הם בין האתגרים הגדולים של ישראל בטווח הארוך. בעיות אלה נגרמות בגלל שיעורי אבטלה גבוהים בקרב המגזר החרדי ובקרב המיעוט הערבי. מצב התעסוקה, בעיקר בקרב חרדים, אינו בר-קיימא, אמר הנגיד.

"לקבוצות החרדיות אומר, זה ייגמר", הכריז פישר. "השאלה היא, האם קיצו של מצב זה יגיע לאחר שאתם, החרדים, תעשו משהו בשת"פ עם מגזרים אחרים בחברה הישראלית, או שהמצב יסתיים בעימות חברתי. אבל המצב הזה אינו יכול להימשך".

דברי הנגיד הובאו בסוכנות הידיעות היהודית JTA. הוא נאם לפני כ-700 סטודנטים בבית הספר למינהל עסקים של הארווארד. הנושא המרכזי של הכנס הוא יזמות וחדשנות בישראל.

כפי שאמר בנאומיו בישראל באחרונה, חזר הנגיד על קביעתו שמצבה של הכלכלה הישראלית טוב למדי בטווח הקצר, אך היא תצטרך להתמודד עם בעיות במניות בטווח הארוך. בטווח הקצר נהנית ישראל מכלכלה איתנה. היא הצליחה לרסן את החריגות מהתקציב ובדרך כלל עלה בידה לשמור על רמה נמוכה של אינפלציה.

אך, כאמור, בטווח הארוך יש סיכונים. פישר ציין, שבין המדינות בעלות כלכלות מתקדמות, כארה"ב, מקסיקו וישראל, נמצאות הרמות הגבוהות ביותר של אי שויון בהכנסות. שיעור העוני בישראל גדל מ-18% ב-1997 ל-24% ב-2010.

הנגיד ציין, שמשפחות גדולות ואנשים בעלי רמת חינוך נמוכה נוטים להיות עניים יותר, אבל, כדבריו, הסטטיסטיקה ה"מדהימה" ביותר היא, ש-60% מהיהודים החרדים ו-57% מהערבים נחשבים עניים, לפי הגדרת העוני של ישראל. לפי פישר, רק 40% מהגברים החרדים ו-20% מהנשים הערביות מוגדרים כעובדים.