בדיקת "גלובס": איזו אפליקציית ניווט היא הטובה ביותר?

השוואה בין אפליקציית הניווט החינמית waze לבין טלמפ ו-iGo הכרוכות בתשלום, מראה ש-waze מדויקת יותר ומנצלת היטב את דיווחי הנהגים ■ טלמפ מציעה שת"פ עם פנגו, ו-iGo מציגה ממשק גרפי מרשים

מעט כל סמארטפון יכול לשמש כמכשיר ניווט בעזרת תוכנה שניתן להוריד מחנויות האפליקציות. בשוק הזה נמצאות מספר מתחרות שרוצות להיות בחירתם הראשונה של הנהגים, כשהבולטות הן waze(חינם), iGO וטלמפ (בתשלום). השוני בין האפליקציות הוא בעלויות השימוש, בממשק ובשירותי ערך מוסף שהן מספקות למשתמש.

האם אפליקציה חינמית בהכרח פחות יעילה מאפליקציה בתשלום? בדיקת "גלובס" מוכיחה שלא. מהבדיקה עולה כי waze - הניתנת להורדה חינם - נותנת את המענה הטוב ביותר לניווט, בזכות דיווחים על עומסי תנועה ומידע אמין לגבי המתרחש בכבישים. טלמפ ו-iGO גמגמו בתחום הזה, אך מציעות יתרונות אחרים - כמו חנייה סלולרית באמצעות פנגו באפליקציית טלמפ, או חיווי על שילוט ב-iGO. מניסיון שלנו, המפות של ווייז מעודכנות כמעט בזמן אמת למצב הכבישים, כך שאם בנו מחלף חדש, waze תדע על קיומו, בעוד שלמתחרים הדבר עלול לקחת יותר זמן. היא גם פעילה כמעט על כל סמארטפון שנמכר בשוק.

waze: חוכמת ההמונים

waze מציעה ניווט בכבישי ישראל, כאשר היתרון הגדול שלה לעומת המתחרים היא שיטת העבודה שלה, המתבססת על חוכמת ההמונים. המשתמשים באפליקציה מספקים לחברה באופן פסיבי מידע על עומסי התנועה בכבישים (רק באמצעות הפעלת האפליקציה), כאשר הם גם יכולים באופן אקטיבי, לדווח על פקקים, שוטרים ומכמונות מהירות. שיטת העבודה של האפליקציה הזו עזרה לחברה לגייס 10 מיליון לקוחות המשתמשים בה במדינות רבות בעולם.

בנוסף, מדובר גם באפליקציית הניווט היחידה שמציעה בגרסת אנדרואיד חיפוש קולי בעברית של כתובות, שעובד מצוין.

הסיבה שמשתמשים מתמכרים לאפליקציה הזו, היא העיצוב הידידותי שלה, התגמול בנקודות ובאייקונים שונים לאנשים שמרבים לדווח וגם העדכונים השונים ביכולות של התוכנה, שמראים שיוצריה לא מזניחים את הקהל שלהם.

האפליקציה נוחה מאוד לשימוש, קל להבין בה את מצב התנועה והיא אמינה מאוד מבחינת הדיווחים על מצב הכבישים. ברוב המקרים, אם האפליקציה תגיד למשתמש שהוא יגיע בשעה מסוימת, הסטייה תהיה בדקות בודדות, אם בכלל.

מידע נוסף: waze כוללת גם גישה למאגרי מידע שונים כמו דפי זהב וגוגל למציאת מסעדות ואתרים שונים.

הורדה: לאייפון, אנדרואיד, סימביאן ובלקברי.

טלמפ: שירותי ערך מוסף רבים

טלמפ היא חברה ישראלית שנרכשה באוקטובר ע"י אינטל ב-120 מיליון דולר. טלמפ היא אפליקציית הניווט הקיימת במכשירים הנמכרים בסלקום, פלאפון, פרטנר ומירס, תחת שמות שונים, כמו סלקום נוויגייטור או נוויגייטור GPS.

התשלום (0-25 שקל לחודש) על השימוש מועבר למעשה לידי חברת הסלולר, כשלעתים התוכנה כלולה בחבילת הגלישה. לקוחות שרכשו את הסמארטפון בחברת הסלולר, צריכים פשוט ללחוץ על האייקון ולראות אם היא מתחילה לפעול, וכך יידעו אם אין צורך בתשלום.

ממשק: ממשק הניווט מאוד נקי, שחלק מהמשתמשים יעדיפו על פני המידע הרב שמופיע על המפות של waze.

מידע נוסף: מספקת מידע על עומסי תנועה ומצלמות מהירות קבועות. בטלמפ מאפשרים דיווחים על שוטרים וסכנות בכבישים על-ידי המשתמשים, אבל במהלך השימוש שלנו, לא ראינו הרבה דיווחים כאלו. בגרסה הבאה שהחברה מתכננת להשיק בעתיד הקרוב, טלמפ תנסה להטמיע יותר את השימוש במשתמשים לדיווחים שונים ולתגמול שלהם בנקודות על ביצועים כאלו. כרגע, התחושה היא שהלקוחות של החברה פחות מעוניינים לדווח ממשתמשים של waze, כך שהמשתמשים לא מודעים למה שמתרחש בכביש.

פקקי תנועה: בטלמפ קל יותר להבין איפה צפוי פקק בהשוואה ל-waze, בזכות חיווי טקסטואלי על עומסי התנועה. הבעיה היא שהתוכנה לא מראה חיווי על מצב הפקק, כך שקשה לדעת אם במקום בו נוהגים היה פקק שהסתיים.

יתרונות ייחודיים: טלמפ מציעה הרבה שירותי ערך מוסף שאין ל-waze, למשל מידע על רוכבי אופניים שנמצאים בקרבת הרכב, תשלום חנייה סלולרית עם פנגו ללא עמלה, מידע על מזג האוויר, קופונים לחנויות בקרבת מקום, נקודות תל אופן בתל אביב, כולל מידע על מספר זוגות האופניים בכל עמדה וגם שמירה של מקום החנייה של הרכב, כך שניתן להגיע אליו בחזרה בקלות. כל היכולות האלו ניתנות להפעלה ישירות מהאפליקציה.

חסרונות: במספר מכשירי אנדרואיד שעליהם בדקנו את טלמפ, התוכנה לא תמיד עבדה בהפעלה ראשונה, והיה צורך לסגור אותה ולנסות את הפעולה הזו מחדש. מעבר לזה, זמני ההגעה ליעד לא תמיד היו מדויקים ודיווחי התנועה היו רק קצת פחות טובים משל waze.

הורדה: למכשירי סימביאן, אייפון, אנדרואיד ובלקברי.

iGO: גרפיקה משופרת

תוכנת iGO (איי-גו) של חברת נאב אנד גו הישראלית, היא אחת הוותיקות בשוק מכשירי הניווט הייעודיים. לפני יותר משנה נכנסה השיקה החברה אפליקציה לאייפון, ובקרוב תוציא גרסה למכשירי אנדרואיד.

ממשק: הממשק ידידותי, עם מפות הכוללת איורים של מבנים וחיפוש מסעדות, חניונים, תחנות דלק וכספומטים. האפליקציה גם כוללת מידע על עומסי תנועה ומצלמות מהירות.

יתרונות ייחודיים: אהבנו מאוד שהתוכנה מציגה באופן אוטומטי על המסך את הנתיב אליו צריך לנסוע בכביש. כמו כן, יש גם חיווי של שילוט המופיע על כבישים מהירים.

חסרונות: אי אפשר לדווח בזמן אמת על אירועים המתרחשים בכבישים, וחבל. חוכמת ההמונים הייתה מעשירה את האפליקציה הלא זולה הזו. החיווי על עומסי התנועה טוב, אבל לא מוצלח כמו ב- waze. חסר מידע על אירועים בכבישים, כמו הימצאות משטרה.

החיסרון הגדול של האפליקציה היא העלות (260 שקל). מדי פעם מציעה החברה גרסה רזה של האפליקציה חינם, ללא דיווחי עומסי תנועה. *יתרונות: המפות יושבות על המכשיר, כך שאין צורך להשתמש בחבילת הגלישה כדי להורידן בכל פעם שרוצים לנווט. החברה גם מאפשרת השכרת מפות לחו"ל לתקופת זמן של חודש בתשלום נוסף. דבר שחוסך השכרה של מכשיר ייעודי דרך סוכנות הרכב.

הורדה: למכשירי אייפון ובקרוב גם לאנדרואיד.