חשש: התעשייה האווירית תפסיד במכרז לייצור עמוס 6

היקף הפרויקט מוערך במאות מיליוני דולרים דיווח בארה"ב: חברת החלל הישראלית נוטה להעדיף את הצעת לוראל האמריקנית

התעשייה האווירית (תע"א ), החברה הישראלית היחידה שמייצרת לוויינים, צפויה להפסיד במכרז על ייצור לוויין התקשורת עמוס 6 לחברה האמריקנית לוראל, כך טוען "ספייס ניוז", הביטאון האמריקני לתעשיית הלוויינים וחקר החלל, בהתבסס על מקורות ישראליים.

מדובר במכרז שהיקפו מוערך במאות מיליוני דולרים שפרסמה החברה הישראלית חלל תקשורת (Spacecom), הבעלים והמפעילה של צי לווייני התקשורת עמוס. עד מאי 2010 החזיקה תע"א 15% ממניות חלל, אך מכרה אותן ליורוקום תמורת 35 מיליון דולר.

שתיים על קו הגמר

הדירקטוריון של חלל תקשורת צפוי להכריע במכרז על ייצור הלוויין העתידי בתוך שבועות אחדים. לקו הגמר הגיעו תע"א ולוראל האמריקנית, שנחשבת לאחת המובילות בעולם בתחום. במהלך המכרז נשרו מתחרות כמו הקונסורציום האירופי אסטריום, והחברה הרוסית רשטנב, שייצרה עבור חלל את לוויין התקשורת הקודם בסדרה, עמוס 5.

לפי התוכניות של חלל, עמוס 6 ישוגר ב-2015 ומשקלו יהיה כ-4.5 טונות. לפי הדיווח בארה"ב, חלל נוטה להעדיף את ההצעה של לוראל, בשל תנאים אטרקטיביים שהציעה ביחס לאלה של תע"א.

תע"א ייצרה את ארבעת הלוויינים הראשונים בסדרת עמוס. במכרז על עמוס 5, היא איבדה את המונופול בענף, כשב-2008 רשטנב הרוסית הציגה חבילה זולה יותר, שכללה פיתוח, ייצור של הלוויין, ואף את שיגורו מבסיס החלל בייקונור שבקזחסטאן. החברה גם הייתה מוכנה לשאת בעלויות הביטוח של הלוויין. עמוס 5 שוגר בדצמבר 2011 והוכנס למסלול מעל אפריקה.

תע"א בוחנת אפשרות לשפר את הצעתה. גורמים בחברה הביעו לאחרונה חשש כבד כי הפסד במכרז נוסף בתחום יפגע במפעל מב"ת ביהוד, שבו מרכזת החברה את פעילותה בתחום הלוויינים.

בתע"א התלוננו כי ההאטה שמורגשת זה זמן רב בתחום הלוויינים, שנובעת בחלקה מההפסד במכרז עמוס 5, פוגעת במיצוי היכולות של המצבת המקצועית במפעל.

בתע"א ובחלל מסרבים להתבטא בנושא. בשבועות האחרונים ביקר שר התקשורת משה כחלון בחטיבת מערכות הטילים והחלל של תע"א, וקיבל סקירה מקיפה אודות ההשפעה של הפסד בעסקה לייצור עמוס 6.

כחלון אמר בתום הביקור כי "על הממשלה לתמוך בתעשיית החלל, כדי לאפשר לתעשייה הישראלית להתחרות בשוק הבינלאומי מול יצרנים גדולים שזוכים לתמיכה ממשלתית משמעותית בפיתוח מוצרים חדשים ובהעדפה בשווקים המקומיים. לוויין מתוצרת כחול-לבן הוא צורך אסטרטגי של ישראל והפסקת פרויקט חשוב שכזה תהיה בכייה לדורות".

מקורות ישראליים אחרים שצוטטו בדיווח האמריקני אמרו כי מאז שתע"א הפסידה במכרז עמוס 5, היא נקטה צעדי ייעול במטרה לצמצם את עלויות הפיתוח והייצור. חרף מהלכים שהוגדרו "דרקוניים", בהם רפורמות בתהליכי הייצור, הסכום שנקבה לוראל נחשב נמוך משמעותית מזה שהציעה תע"א.

חלק מהגורמים טענו כי אם תע"א לא תקבל סיוע ממשלתי כלשהו שיאפשר לה להוזיל את הצעתה ביחס לזו של לוראל, היא תאבד גם את עמוס 6. משרד הביטחון נמנע מלהשיב על שאלות בנושא.

צבר ההזמנות עדיין ריק

גורמים ביטחוניים אמרו באחרונה ל"גלובס" כי לניצחון של תע"א במכרז חשיבות אסטרטגית. מהלך כזה יאפשר לישראל לשמור על תשתית של טכנולוגיה וידע, שאפשרו פיתוח וייצור של לווייני ביון המשרתים את מערך איסוף המודיעין.

בכוונת מערכת הביטחון להצטייד בעתיד בלוויין ביון חדש, אך הצטיידות כזאת מתעכבת בשל עלותו הכספית הגבוהה, שצפויה להגיע לסכום של כ-200 מיליון דולר. זהו סכום לא סופי שעוד עשוי להאמיר.

באחרונה בחרה ישראל במטוס אימון מתוצרת איטליה, לתרגול פרחי הטייס של חיל האוויר. בתמורה להעדפת המטוס האיטלקי על פני המתחרה מדרום קוריאה, משרד הביטחון חילץ מהאיטלקים הבטחה לשיתוף פעולה כלכלי בפיתוח לוויין הביון היקר. עיקר הפיתוח והייצור של הלוויין עתיד להיעשות בתע"א.

גם אחרי הבטחה כזאת מאיטליה, עדיין אין לתע"א הזמנת עבודה, וצבר ההזמנות שלה בתחום הלוויינים ריק. צוותי מפעל מב"ת עמלים כעת רק על עמוס 4, שישוגר במהלך השנה הקרובה. גורמים בישראל חוששים כי הפסד במכרז של עמוס 6, יוביל לסגירת קו הייצור של הלוויינים בישראל, מה שיוביל לצמצום את פעילות המחקר והפיתוח של תע"א בתחום.

המסלול המתוכנן של עמוס 6 שיעבור מעל כל המזרח התיכון, ולכן יש חשיבות להיותו ישראלי. "עמוס 6 חייב להיות וגם יהיה לוויין ישראלי, בגלל סיבות רבות וטובות. עם זאת, בסופו של דבר, כל השיקולים מצטמצמים לדבר אחד: שיקול עסקי", אמר ל"ספייס ניוז" איש עסקים ישראלי.