שבב ששווה זהב: כמה שווים בכירי מלאנוקס? והעובדים?

יצרנית השבבים מלאנוקס הפכה בסוף השבוע האחרון לחברה הישראלית הרביעית בגודלה בוול סטריט והעשירה את כיסם של מנהליה בעשרות מיליוני דולרים

"מלאנוקס יכולה להיות חברה של מיליארדי דולרים. לא חסר לנו כלום כדי לגדול לסדר גודל כזה".

את הדברים האלה אמר איל וולדמן, מנכ"ל ומייסד מלאנוקס, המפתחת שבבים לתקשורת מהירה בין משאבי מחשוב ארגוניים, ואחת החברות הישראליות היותר מוצלחות שצמחו כאן. הדברים נאמרו במלוא הרצינות לפני כשנה וחצי, לאחר שהחברה רכשה את מתחרתה הישראלית וולטייר, וזו לא הייתה הפעם הראשונה שוולדמן התבטא כך. למעשה, מאז הקים את מלאנוקס, לפני 14 שנה, הצהיר וולדמן (51) שוב ושוב כי בכוונתו להפוך אותה לחברת ענק בתחומה - לא למהר למכור אותה למרבה במחיר, לא לבצע אקזיט בכל מחיר ולא להשתעבד לתרבות האינסטנט-אקזיטים שהשתרשה כאן.

וולדמן החליט שמלאנוקס תהיה הטבע או הצ'ק פוינט הבאה של השבבים, ויהיה מה. הוא זה שירכוש, במקום להירכש, הוא זה שיוביל במקום להיות מובל, והוא זה שיעסיק את רוב עובדי החברה בארץ, ולאו דווקא ברמת החייל בתל אביב.

14 שנה אחרי שהקים את מלאנוקס וחמש שנים לאחר שהנפיק אותה בוול סטריט, אפשר להגיד שוולדמן הצליח להגשים את החזון שלו, לפחות בחלקו, וקשה שלא להוריד בפניו את הכובע על כך: מלאנוקס הפכה בסוף השבוע האחרון לחברה הישראלית הרביעית בגודלה בין אלה הנסחרות בוול סטריט, ושווייה נסגר ביום שישי האחרון על 2.5 מיליארד דולר - פי ארבעה מהשווי שלפיו הונפקה.

מלאנוקס, שעד לפני חמש שנים לא ממש ידענו מי היא ומה היא עושה, שווה כרגע הרבה יותר מאלביט מערכות, מקומברס, מסלקום, מפרטנר, ובערך חצי מאמדוקס, שנולדה הרבה לפניה. כן, החברה הדי שקטה וצנועה הזאת, שלא מחפשת חשיפה תקשורתית רבה, שווה היום הרבה יותר מקבוצת דלק של יצחק תשובה; מאסם, החברה והבמבה, שנולדה לפני 70 שנה, ואפילו משטראוס גרופ, החברה והמילקי, שנטעה את שורשיה הרבה לפני קום המדינה.

לא על וולדמן לבדו

הצפת הערך המדהימה של מלאנוקס הפכה את מנהליה הבכירים, ובעיקר את ארבעת מייסדיה, למיליונרים כבדים. מתוקף תפקידיו הניהוליים בחברה - יו"ר ומנכ"ל - וולדמן הוא המייסד המוכר יותר של מלאנוקס, אך היו לו שלושה שותפים בהקמתה: שי כהן, מיכאל כגן ורוני אשורי. שלושתם עדיין מכהנים בתפקידים בכירים בחברה.

נתחיל בוולדמן. מבדיקת "גלובס" עולה כי הוא צבר עד כה הון בשווי של 133.4 מיליון דולר (כחצי מיליארד שקל), וכך הפך לאחד האנשים העשירים בישראל. הון זה כולל את שווי מניותיו בחברה (4.4% כולל אופציות - 108.4 מיליון דולר) ואת המניות שמימש עד כה (25 מיליון דולר). הוא אינו כולל את ההון שצבר בימיו בגלילאו, חברת שבבים שהקים קודם לכן עם אביגדור וילנץ ולבסוף נמכרה למארוול האמריקנית. בשקלול ההון שצבר בגלילאו, סביר להניח שוולדמן שווה יותר מחצי מיליארד שקל.

המייסד השני של מלאנוקס הוא שי כהן (48), המכהן כסמנכ"ל תפעול ראשי (COO). כהן, שלפני מלאנוקס היה בכיר באינטל, צבר הון בשווי כולל של 30.1 מיליון דולר (113 מיליון שקל).

המייסד השלישי הוא מיכאל כגן (54), המכהן כסמנכ"ל טכנולוגיה ראשי. כגן, שלפני מלאנוקס היה גם הוא בכיר באינטל, צבר הון בשווי כולל של 26.6 מיליון דולר (99 מיליון שקל). המייסד הרביעי והאחרון, רוני אשורי (52), סגן נשיא להנדסה בחברה, צבר רק כמה מיליוני דולרים - הרבה פחות משלושת האחרים - וכבר אינו מוגדר כבעל מניות במלאנוקס.

בכיר אחר שהתעשר מהצלחת החברה, ואינו נמנה עם מייסדיה הוא מייקל גריי, סמנכ"ל הכספים של מלאנוקס זה שבע שנים. גריי, שאינו ישראלי ואינו מתגורר בארץ, היה בעברו בכיר בסנדיסק. ההון שצבר עומד על 10.8 מיליון דולר.

גם העובדים לא קופחו: הטבות בסך 1.2 מיליארד שקל

מלאנוקס, שהפכה חלק ניכר ממנהליה הבכירים למיליונרים, לא קיפחה את כלל עובדיה. החברה, שהנהלתה ממוקמת ביוקנעם, מעסיקה כרגע 778 עובדים במשרה מלאה ו-63 עובדים במשרה חלקית. חלק ניכר מהמועסקים הם אנשי מחקר ופיתוח (601). 91% מהעובדים מועסקים בישראל (711 בסך הכול) - נתון הממחיש את הזיקה הישראלית הטהורה של החברה. לשם השוואה, בשנה שבה הונפקה העסיקה מלאנוקס רק 180 עובדים. כלומר, בחמש השנים האחרונות הכפילה החברה את מספר עובדיה פי ארבעה.

מלאנוקס הונפקה בראשונה בפברואר 2007, לפי מחיר של 17 דולר למניה (כרבע ממחיר המניה הנוכחי), וביצעה הנפקה משנית בספטמבר האחרון לפי מחיר של 31.75 דולר למניה - כחצי ממחיר המניה הנוכחי. מהנסיקה הזאת במחיר המניה נהנים לא רק הבכירים: מבדיקת "גלובס" עולה כי עובדי מלאנוקס מחזיקים כרגע באופציות המגלמות הטבה של 226.4 מיליון דולר או 850 מיליון שקל - הטבה אולי חסרת תקדים במונחי החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט.

מחיר המימוש הממוצע של אופציות אלו הוא רק 13.42 דולר (ראו טבלה), כחמישית ממחיר המניה הנוכחי - נתון נוסף הממחיש את הצפת הערך הענקית שיצרה מלאנוקס ליזמיה ועובדיה. יותר מזה, עובדי מלאנוקס השכילו במהלך חמש השנים שבהן החברה היא ציבורית לממש אופציות שניתנו להם במחירים כמעט אפסיים תוך גריפת רווחים לא מבוטלים. בשנים אלו מימשו עובדי החברה אופציות שגילמו הטבה כוללת של 86.8 מיליון דולר (326 מיליון שקל) - וכך סך ההטבה הכוללת שנוצרה לעובדי החברה (כולל האופציות שעדיין לא מומשו) עומדת על 1.2 מיליארד שקל.

כל האופציות של עובדי מלאנוקס
 כל האופציות של עובדי מלאנוקס