בכירים במצרים: "ביטול הסכם הגז - החלטה מסחרית"

(עדכון) - שר הנפט המצרי ויו"ר חברת EGAS מרגיעים את הרוחות בעקבות ביטול הסכם הגז ■ גם חברת החשמל מנסה להרגיע את הצרכנים: "ביטול הסכם הגז עם מצרים לא ישפיע עלינו לרעה" ■ בזן: יש תחליפים לגז המצרי

בחברת החשמל מגיבים היום (ב') באופן רשמי לביטול ממשלת מצרים את הסכם הזרמת הגז לישראל, עליו נודע אתמול, ומציינים: "לאירוע לא צפויה להיות השלכה שלילית מהותית על החברה". גם בבזן מודיעים היום כי לביטול ההסכם לא יהיו השלכות עליה, עקב העובדה שיש לה תחליפים בדמות דלקים נוזליים.

לכל הכתבות בנושא ביטול הסכם הגז המצרי:

מצרים מבטלת חד-צדדית הסכם הגז עם ישראל

אמפל קורסת 92% תוך 14 חודשים

תחקיר "גלובס": כך אושר הסכם הגז המצרי

כמה כסף קיבל יוסי מימן באמפל בשנתיים?

"לאירוע לא צפויה להיות השלכה מהותית על מצבה הפיננסי של החברה או תזרים המזומנים שלה מעבר למה שדווח עד כה", מציינים בחברת החשמל, וזאת לאור העובדה שאספקת הגז ממצרים לא הייתה סדירה בשנה החולפת - לאור פיצוץ צינור הגז של EMG, בה מחזיקה אמפל (12.5%), כ-14 פעמים מפברואר 2011.

עוד מזכירים בחברת החשמל את הליכי הבוררות הבינלאומית בה החברה נמצאת מול חברות הגז הממשלתיות המצריות EGPC ו-EGAS, במסגרת תביעה לקבלת פיצוי עבור הנזקים הכבדים שנגרמו וייגרמו לה כתוצאה מהפרות הסכמי הגז.

גם בבזן לא מתרגשים הבוקר מביטול ההסכם, ומציינים כי לאור העיכובים והביטולים בהזרמת הגז, משתמשים כיום בחברה בתחליפים לגז המצרי - וכי החברה "משתמשת בדלקים נוזליים, שעלותם גבוהה משמעותית מעלות הגז המצרי".

אתמול, נזכיר, דיווחה אמפל בשליטתו של יוסי מימן לבורסה בת"א, כי ממשלת מצרים הודיעה היום ל-EMG על ביטול חד-צדדי על הסכם הגז עם ישראל. יש לציין כי מדובר למעשה בהפרה של הנספח הכלכלי אשר נכלל בהסכם השלום שנחתם בזמנו בין ישראל למצרים - לפיו מצרים תספק נפט לישראל (הנפט הומר לגז לפני שנים מספר). במסגרת הנספח, נקבע כי מצרים מחויבת לספק לישראל גז בכמות אותה האחרונה תדרוש, תמורת תשלום. (לסיפור המלא)

שר הנפט המצרים עבדאללה ג'וראב אמר אמש לסוכנות הידיעות בלומברג כי ההחלטה לבטל את הסכם הגז אינה החלטה מדינית, כי אם מסחרית. "זה עניין מבני, אנחנו מנצלים את הזכות שלנו תחת ההסכם", אמר.

מוחמד שועייב, יו"ר חברת EGAS, הלא היא חברת הגז הממשלתית במצרים שביטלה את החוזה בן 20 השנים, אמר גם כן לעיתון המצרי "אל-אהרם" שמדובר בהחלטה כלכלית-מסחרית: "EGAS החליטה לסיים את החוזה כי הצד השני לא מילא אחר התחייבויותיו". הוא התכוון לכך ש-EMG לא שילמה לממשלת מצרים את מלוא התשלום בגין התמלוגים, וזאת בשל השיבושים באספקת הגז מאז נפילת מובארק.