"קופ"ח מאוחדת ניכתה משכרנו כ-12 מיליון שקל שלא כדין"

ועד עובדי קופ"ח מאוחדת טוען כי בין 1984-2011 ניכתה הקופה משכר עובדיה למעלה מ-12 מיליון שקל עבור "דמי ועד", על אף שבקופה כלל לא פעל ועד עובדים

"בין השנים 1984-2011 ניכתה קופת-חולים מאוחדת משכר עובדיה למעלה מ-12 מיליון שקל עבור 'דמי ועד', על אף שבקופה כלל לא פעל ועד עובדים, כי אם ארגון עובדים 'מטעם', שבראשו מנהלים בכירים במאוחדת" - כך טוענים ועד העובדים של קופת-חולים מאוחדת וההסתדרות, בבקשה במסגרת סכסוך קיבוצי שהגישו באחרונה לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב.

באמצעות עורכי הדין כפיר זאב ויובל ברוק ממשרד עורכי הדין נעמי לנדאו ושות', טוענים העובדים כי החל משנת 1984, משך 27 שנים, ניכתה הקופה משכרם תשלום של 18 שקל לעובד לפי דירוג דרגה, וניכתה 10 שקל משכרם של עובדים בחוזים אישיים. זאת, ללא מקור נורמטיבי בחוק המתיר את הניכוי האמור. יתרה מזו, טוענים העובדים, מדובר בהפרת חוק הגנת השכר.

בבקשה נטען כי הניכוי כונה על-ידי הקופה "דמי ועד", על אף שבקופת-החולים לא פעל ועד עובדים או ארגון עובדים אותנטי, כי אם ארגון עובדים "מטעם". לדברי העובדים, הם מעולם לא נהנו מהכספים שנגבו מהם, ועד היום הם אינם יודעים מה עלה בגורל הכספים שנגבו ואיזה שימוש נעשה בהם לאורך השנים.

"קופת-חולים מאוחדת פעלה בחוסר הגינות, בחוסר שקיפות ובחוסר תום-לב, כאשר ניכתה כספים במשך עשרות שנים משכרם של עובדיה, ללא מקור נורמטיבי שיתיר זאת, ובניגוד לדין", נטען בבקשה.

ביוני 2011 חשף משה ליכטמן ב"גלובס" כי קבוצה של עובדים בקופת-חולים מאוחדת דורשת לקבל דיווח מפורט לגבי השימושים שנעשו בסכום של כ-20 מיליון שקל שהצטבר במשך השנים בקופת הוועד הארצי של עובדי הקופה, וחלקם שוקל פנייה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לחקור שאלה זו.

בבקשה שהוגשה לבית הדין לעבודה מציינים העובדים כי בחודש פברואר 2011 התארגנו 5,000 עובדי קופת-חולים מאוחדת בהסתדרות, כאשר הניכוי האסור משכרם היה אחד המניעים המרכזיים להתארגנות.

על רקע זה, מבקשים העובדים מבית הדין לעבודה כי יורה להנהלת קופת-חולים מאוחדת למסור את כל הפרטים הנוגעים לניכוי משכרם, ובכלל זה: פירוט מלא בדבר הניכוי, לרבות הסכומים שנוכו; פירוט חשבונות הבנק אליהם הועברו הכספים; מסמכים ודוחות הקשורים בניכוי; אישורי דירקטוריון לניכוי הסכומים ולשימוש בהם; אישור רואה חשבון ועוד.

בנוסף, העובדים מבקשים כי יפורט בפניהם כיצד השתמשה הקופה או ארגון העובדים מטעמה בכספים שנוכו משכרם שלא כדין, לרבות אסמכתאות, וכן כי הכספים שנלקחו כדמי ועד יוחזרו לעובדים במלואם.

מקופת-חולים מאוחדת נמסר בתגובה כי "כספי ועד העובדים במאוחדת שימשו מאז ומעולם לצרכי העובדים, כולל ימי כיף, טיולים, נופשים, מתנות לחגים וכדומה, והתנהלו ללא מעורבות ההנהלה".

עוד נמסר ממאוחדת כי "לפני 3 חודשים, משנפסקה כהונתו של ועד העובדים הפנימי, והחל משא-ומתן על הסכם קיבוצי עם נציגות זמנית של העובדים בחסות ההסתדרות, הופסקה גביית דמי הוועד עד לסיום המשא-ומתן".