ניצחון לארגון העיתונאים: ביה"ד הורה לבטל את הפיטורים ב-ynet

ביה"ד לעבודה קבע כי פיטוריו של הכתב תני גולדשטיין בטלים: "שוכנענו כי השארת הפיטורים על כנם תביא לפגיעה חמורה בהתארגנות העיתונאים ב-ynet"

ניצחון משפטי ראשון לארגון העיתונאים החדש, שהודיע אתמול (א') על הקמת 8 ועדי עובדים במקומות עבודה: בית הדין האזורי לעבודה הורה הערב (ב') כי פיטוריו של הכתב תני גולדשטיין בטלים, וכי על ynet להחזירו לעבודה.

"שוכנענו כי השארת הפיטורים על כנם תביא לפגיעה חמורה בהתארגנות העיתונאים ב-ynet", קבע בית הדין. "יש להורות על חזרתו של גולדשטיין לעבודה. על המשיבה לכבד את זכות העובדים לחירות ההתארגנות, על כל המשתמע מכך".

ב-9 בפברואר ביקשה הנהלת ynet לפטר 3 גורמים ראשיים בהתארגנות העובדים - עורכת עמוד הבית של האתר, אראלה גניסלב; עורך ערוץ המחשבים, יהונתן זילבר; וכתב הכלכלה, תני גולדשטיין.

במערכת ynet הודיעו לעובדים כי הפיטורים הם על רקע צמצומים ו"התייעלות". ואולם, עובדי המערכת העריכו כי סמיכות הזימונים לשימוע לפני פיטורים לניסיונות לאגד את עובדי המערכת בארגון העיתונאים החדש אינו מקרי, וכי הנהלת ynet להלך אימים על עובדי המערכת ולאותת להם לאל להצטרף לארגון.

באמצעות עורכי הדין אמיר בשה, אלי כהן, עמי פרנקל וענת גוטמן ממשרד בני כהן ושות' הגישו ארגון העיתונאים וההסתדרות עתירה לבית הדין, בבקשה להוציא צו מניעה האוסר על ynet לפטר את העיתונאי תני גולדשטיין על רקע פעילותו בהתארגנות עובדים.

"לא שמענו הסבר מניח את הדעת כיצד מתוך החלטה על הפסקת עבודתם של 6 עיתונאים במערכת, ארבעה מביניהם הם חברי ועד הפעולה, ולרובם תפקיד משמעותי בהתארגנות", כתבה היום בפסק הדין השופטת דגית ויסמן. "יש במהלך משולב זה, המתרחש ביום אחד, איתות לעובדים אחרים במערכת כי ההתארגנות עלולה לפגוע במי שמבקש להצטרף לארגון החדש", הוסיפה.

"על-פי העדויות, ההחלטה על הקיצוץ כללה לא רק פיטורי עובדים, אלא קיצוץ עלויות במגוון הוצאות הארגון, שפיטורים הם אחד מהם. כלומר, בעוד שפיטורי גולדשטיין עלולים להביא לעצירת מהלך ההתארגנות ב-ynet, זו תוכל למצוא מענה אחר לקיצוץ שנכפה עליה", כתבה השופטת ויסמן.

לדבריה, "הגענו למסקנה כי כאשר העומד לדיון הוא פגיעה בחירות ההתארגנות - שהיא זכות חוקתית של כלל עובדי המשיבה, בעיתוי המיוחד: כאשר מהלך ההתארגנות ב-ynet הוא עדיין בחיתוליו, המשיבה לא הרימה את הנטל המוגבר המוטל עליה".

"מהלך של התארגנות ראשונית במקום העבודה הוא מהלך קשה ולא פשוט עבור העובדים. הוא מלווה בחששות טבעיים מפני הלא נודע, מתגובת המעביד, משינוי במארג יחסי העבודה, בתנאי העבודה או באווירה במקום העבודה. עצירת הצטרפות העובדים לארגון, על רקע כל הצעדים שננקטו ב ynet מאז יום 9/2/12, לרבות ההחלטה לסיים את עבודתו של גולדשטיין, חבר בוועד הפעולה ופעיל בהתארגנות - היא ביטוי לחששות אלה", נכתב עוד בפסק הדין.

בית הדין הוסיף, כאמור, כי הוא השתכנע כי "השארת הפיטורים על כנם יביא לפגיעה חמורה בהתארגנות העיתונאים ב-ynet".

יצוין כי החלטת בית הדין מגיעה יממה בלבד לאחד הכרזת ארגון העיתונאים על הקמת ועדים ב-8 מערכות תקשורת. עוד יצוין כי במהלך מסיבת העיתונאים שנערכה אתמול אמרו אנשי ועד הפעולה של הארגון החדש כי בתקופה הקרובה צפויים לקום ועדים גם גופי תקשורת מרכזיים אחרים ובהם ynet ו"כלכליסט" - שניהם מבית "ידיעות אחרונות".

מ-ynet נמסר בתגובה: "בית הדין דחה את תביעת ההסתדרות להוצאת צו מניעה גורף נגד ynet. הרכב השופטים דחה גם את עמדת ההסתדרות כאילו ראשי ynet מנסים לפגוע בהתארגנות. הטענה היחידה שהתקבלה היא בעניינו האישי של תני גולדשטיין".

מארגון העיתונאים נמסר כי "בית הדין נתן רוח גבית להתארגנות העיתונאים. גם בית הדין סבור כי עובדים לא צריכים לפחד יותר. הזכות להתארגנות היא זכות בסיסית של עובד במדינה דמוקרטית, גם כשהוא עיתונאי. בית הדין עמד היום לצידנו העיתונאים המתאגדים ולצידם של כל אלא הרוצים להתארגן וחוששים - הביחד הוכיח את עצמו היום".