האם אתר ynet פיטר 3 עובדים בכירים שביקשו להקים ועד?

(עדכון) - 3 העובדים - עורכת דף הבית, עורך מדור המחשבים והכתב תני גולדשטיין - קיבלו זימון לשימוע ■ ארגון העיתונאים: "זו מלחמת עולם"

אתר ynet מבית "ידיעות אחרונות" החל במהלך לפיטורי 4 עובדים בכירים בעיתון. נציין כי הארבעה קידמו מהלכים להקמת ועד עובדים בתוך הארגון. 4 העובדים - עורכת דף הבית של האתר אראלה גניסלב, עורך מדור המחשבים ג'וני זילבר והכתב תני גולדשטיין - קיבלו מכתב זימון לשימוע. הכתב בועז פיילר זומן לשימוע והוחלט שלא לפטרו.

הארבעה פעלו בתקופה האחרונה לצירוף עובדים ב-ynet לאיגוד עיתונאים מקצועי, שקם בשבועות האחרונים במסגרת ההסתדרות, כשהמטרה הייתה להגיע לנציגות של שליש מהעובדים בארגון - מה שיאפשר על-פי החוק להקים ועד עובדים. בתקופה האחרונה הצטרפו לאיגוד 800 עיתונאים מכלי תקשורת שונים.

באיגוד העיתונאים הודיעו כי לא יעברו לסדר היום על המהלך: "לוקחים 4 אנשים ופשוט מפטרים אותם יום אחד. זו מלחמת עולם, ונשתמש בצעדים משפטיים ובכל הכלים שבארסנל שלנו. זה לא חוקי לפטר עובד על רקע התארגנות עובדים. זה לא יילך להם".

ב-ynet ניסו הבוקר (ה') לצייר תמונה אחרת לגמרי, לפיה פיטורי העובדים נעשו כצעד נוסף של קיצוצים בעקבות המשבר בענף הפרסום. על אף העובדה שגל פיטורים כזה נעשה כבר בסוף נובמבר אשתקד, במהלכו פוטרו כ-10% ממצבת העובדים, הסבירו באתר היום כי הם כל הזמן בוחנים את המצב בשוק וזזים תוך כדי תנועה, ולכן הגיע הגל השני של הקיצוצים.

מהנהלת ynet נמסר בתגובה כי "אין קשר בין המהלך להתאגדות כזו או אחרת. לצד קיצוצים בכלל גופי התקשורת בישראל, בהם חדשות 2, ערוץ 10 ואתר וואלה, גם אתר ynet עובר תהליך התייעלות במסגרתו נעשים בימים אלה מהלכי צמצומים בעקבות המצב בשוק הפרסום".

מנכ"ל ynet, אבי בן-טל, והעורך הראשי של האתר, יון פדר, שלחו מייל לכלל העובדים, בו כתבו כי "כפי שמן הסתם כבר נפוצה השמועה - אנחנו נאלצים לבצע הבוקר סדרה מסוימת, נוספת, של שיחות שימוע, לאור כוונתנו לפטר כמה מטובי עמיתנו. המהלך מתבצע במערכת, באגף המסחרי וב-winwin".

עוד נכתב כי "במקרה שההליך אכן יסתיים, במקצתו או ברובו, בהוצאה לפועל של פיטורים, מדובר יהיה בקריעה בבשר החי ממש. ואין זה נוסח לתפארת המליצה אלא ממשי לגמרי, וזאת בהתייחס לשיחות שימוע שהתנהלו עם כמה מן הטובים שבחברינו. סיבת המהלך היא צעדי התייעלות קשים שנכפו עלינו השבוע, בשל האטה דרמטית בשוק הפרסום.

"למעשה כל שוק התקשורת נמצא בימים אלה בבעיה חמורה, ומודלים שונים של קיצוצים והתייעלות מונהגים כעת בכל גופי המדיה. אשר לנו, המצב בשוק הפרסום קשה במיוחד, וההשלכותיו כואבות במיוחד, אך אנחנו תקווה שהצעדים היום יאפשרו לנו לשמור על שלמותו והישרדותו של הארגון ושל כולנו.

"השלב הכואב שנאלצנו לבצע הבוקר הוא שיאו של מהלך ההתייעלות שהתחלנו בו לפני כחודשיים, ואנחנו רוצים לקוות שבזאת עברנו את עיקרו של הגל הקשה ושכעת התייצבנו".

עובד במערכת מסר ל"גלובס": "התחושה ממש קשה. ברור לנו שיפוטרו עוד אנשים, ואף אחד לא מרגיש בטוח. ההנהלה לא הכינה אותנו מראש לעניין, אלא הנחיתה עלינו ועל המפוטרים את ההודעה כרעם ביום בהיר. אף אחד לא יכול היה להתכונן לזה ולחפש עבודה במקום אחר. עכשיו המפוטרים ואלה שיפוטרו יוצאים לשוק מעמדת נחיתות של מפוטר ולא מעמדת עליונות של עורך בכיר ב-ynet. ממש מדכא להבין שהנהלת ynet מתייחסת אלינו כחפצים".