המנצחת הגדולה (בינתיים) של הצ'מפיונס ליג: צ'לסי

בזכות הכישלונות של האנגליות העונה במפעל, הבטיחה הקבוצה של רומן אברמוביץ' את הסכום הגבוה שחילקה אופ"א אי פעם למשתתפת: 55 מיליון אירו

ההעפלה של צ'לסי לגמר הצ'מפיונס ליג מגיעה לקבוצה של רומן אברמוביץ' בתזמון מצוין. רגע לפני שנכנסות תקנות הפייננשל פייר-פליי של אופ"א, תהפוך צ'לסי לקבוצה שתכניס הכי הרבה כסף בעונה אחת מהצ'מפיונס ליג, בזכות עלייה משמעותית מאוד בכספים שתצבור מטלוויזיה (Market Pool).

הקבוצה הלונדונית שהדיחה את ברצלונה בחצי הגמר הבטיחה לעצמה מאופ"א בונוס של 45 מיליון ליש"ט (55 מיליון אירו) מאופ"א. בכך שברה את השיא של מנצ'סטר יונייטד שנרשם בעונה שעברה, אז זכו "השדים האדומים" לבונוס של 43.5 מיליון ליש"ט מאופ"א. צ'לסי תוכל להגדיל את הבונוס ב-2.8 מיליון ליש"ט נוספים במידה ותנצח את באיירן מינכן בגמר שייערך ב-19 במאי ב"אליאנץ ארינה" במינכן.

צ'לסי נהנתה העונה מהעובדה שיתר שלוש הנציגות האנגליות נשרו בשלבים מוקדמים - מנצ'סטר יונייטד ומנצ'סטר סיטי לא הצליחו להעפיל לשלבי הנוקאאוט, בעוד שארסנל הודחה כבר בשמינית הגמר.

החישוב של כספי טלוויזיה נעשה על בסיס הסכום שמכניסה כל מדינה לליגת האלופות. מאחר שההסכמים של הצ'מפיונס ליג באנגליה עם רשתות ITV ו-Sky הם הגבוהים ביותר מבין כל המדינות, נהנות ארבע הנציגות האנגליות מהנתח הגבוה ביותר שמחלקת אופ"א למדינה כלשהי.

צ'לסי, כאמור, תהנה מ-45 מיליון ליש"ט מטלוויזיה ובונוסים עבור הישגים במגרש (36 מיליון בעונה שעברה); מנצ'סטר יונייטד תסתפק ב-28 מיליון ליש"ט (43 מיליון בעונה שעברה), ארסנל תקבל 22.7 מיליון ליש"ט (24.7 מיליון ליש"ט) ומנצ'סטר סיטי תקבל 21.3 מיליון ליש"ט מטלוויזיה (4.5 מיליון ליש"ט בעונה שעברה, מהשתתפות בליגה האירופית).

עם זאת, הנתח הכולל של האנגליות יקטן השנה בכ-10% בגלל התוצאות הגרועות של סיטי, יונייטד וארסנל. בעונה שעברה נהנו ארבע הנציגות האנגליות מ-21% מכלל הכספים שחילקה אופ"א לקבוצות שהעפילו לשלב הבתים של הצ'מפיונס ליג.

בסך הכל צפויה אופ"א לחלק העונה ל-32 הקבוצות שהשתתפו בשלב הבתים כ-750 מיליון אירו.

ניוקאסל תחזיק אצבעות לבאיירן

ההעפלה של צ'לסי לגמר ליגת האלופת יצרה סיטואציה מעניינת. מאחר שהסיכויים של צ'לסי לסיים בין ארבע הראשונות בפרמיירליג נראים קלושים (מדורגת כרגע במקום השישי, ארבע נקודות אחרי ניוקאסל שבמקום הרביעי), הרי שכניסה שלה לליגת האלופות בעונה הבאה תתאפשר רק במידה שתצליח לזכות בתואר.

במצב כזה, הקבוצה שתסיים בפרמיירליג במקום הרביעי, תיאלץ לאבד את המקום שלה לטובת צ'לסי. בכך עשויה ניוקאסל "לזרוק לפח" את העונה הכי טובה שלה בשנים האחרונות. גם טוטנהאם, שמדורגת במקום החמישי בפרמיירליג, תקווה למעידה של צ'לסי בגמר במינכן.

בעונת 2005/06 נוצר מצב דומה, כאשר ליברפול שלא היתה אמורה לשחק בליגת האלופות בגלל שלא נכללה בין 4 הראשונות בפרמיירליג בעונת 2004/05, נכנסה בסופו של דבר עי-ידי אופ"א לשלב המוקדמות בזכות העובדה שזכתה בתואר.