ראשל"צ במו"מ לרכישת היקב ב-100-200 מ' ש'

מטרת הרכישה היא הפיכת היקב לאתר לשימור במקום התוכנית שחלה עליו היום, שמייעדת אותו למגדלי מגורים

עיריית ראשון לציון, בראשות דב צור, מנהלת משא ומתן לרכישת היקב ההיסטורי בעיר, הידוע כיקב הראשון שנבנה בארץ ישראל, כך נודע ל"גלובס". לפי הערכות, מחיר הרכישה ינוע בין 100 ל-200 מיליון שקל.

‏מטרת הרכישה היא הפיכת היקב לאתר לשימור במקום התוכנית שחלה עליו היום, שמייעדת אותו למגדלי מגורים. ההערכות הן שעלות עבודות השימור תסתכם בכ-80 מיליון שקל.

‏יקב כרמל מזרחי, שממוקם ברחוב הכרמל, סמוך לבניין העירייה, החל להיבנות ב-1887 לאחר שהברון בנימין דה-רוטשילד שלח למושבה ראשון לציון, זמן קצר לאחר הקמתה, גנן מטעמו שבדק את הקרקע והמליץ על גידול גפנים, עיסוק שהפך למרכזי במושבה החל מ-1885. היקב עמד על תלו בסוף 1889, כשמבנהו מוארך בן שתי קומות. לאחר שהמקום נעשה קטן מלהכיל את כמויות הענבים והיין, הוקם מבנה נוסף בצמוד למבנה הראשון ובהמשך, בעקבות תנופת נטיעת הכרמים הוחלט על הרחבה נוספת של היקב.

‏על שטח היקב, שמשתרע על פני 17 דונם, קיימת היום תוכנית להפיכת האתר לפרויקט נדל"ני, שיכלול שישה מגדלי מגורים בני 25 קומות כל אחד, עם מעט מאוד שימור. תוכנית זו אושרה בוועדה המחוזית לפני כעשור, והיא כוללת 430 יחידות דיור, 3,000 מ"ר למסחר ו-640 מ"ר למשרדים.

‏כוונת העירייה ברכישת היקב היא למנוע את העברת האתר לידיים פרטיות שיפיקו מהשטח רווח יזמי ולהעביר אותו לידיים ציבוריות במטרה להפוך את המקום למרכז מורשת ומתחם אורבני לשימור, בסגנון מתחם "התחנה" שליד נוה צדק בת"א. לצד השימור, בכוונת העירייה לאפשר במתחם גם מגורים, אולם בהיקף מצומצם בהרבה מהמוצע בתוכנית הנוכחית.

‏המגעים לרכישת היקב מתנהלים מול אגודת הכורמים, המחזיקה ביקב, שאיננו פעיל כיום, אלא עוסק ב"ביקבוק" יין שמיוצר ביקב שבזכרון יעקב, כשלפי ההערכות צפויה פעילות היקב בראשל"צ להיפסק כליל בשנתיים הקרובות.

‏ראש העירייה, דב צור, ציין כי העירייה ערכה חשיבה מחודשת והחליטה שאין זה נכון ליישם את תוכנית המגורים המוצעת בשטח היום. "זהו נכס צאן ברזל בעל חשיבות לאומית ובינלאומית, ואסור שנתחשב רק בשאיפות נדל"ניות וכלכליות", הוא אמר, "נקים ביקב מרכז למורשת, חינוך ותרבות, והכל תחת נגזרת מחמירה של שימור".

‏יצויין ששימור היקב הינו חלק מתוכנית שימור רחבה שמתוכננת בלב ההיסטורי של ראשל"צ, המציינת השנה 130 שנים להיווסדה. לפי תוכנית זו, העיר ההיסטורית תהפוך לזירת הפעילות של ראשל"צ ולמוקד המפגש והזהות שלה.