דובי גל ואריה עורי יפצו את אבירמה גולן ב-220 אלף שקל

זאת בשל הפרת זכויות היוצרים במחזה "קריוס ובקטוס" ■ ביהמ"ש: "העתקה בשינוי חלקי של הטקסט והלחנים - עדיין בגדר העתקה היא"

בית המשפט המחוזי בתל-אביב פסק היום (ג') כי השחקנים דובי גל, אריה עורי וחברות ההפקה שלהם, ישלמו פיצויים בסך של 220 אלף שקל לסופרת והעיתונאית אבירמה גולן ולמלחין מישה בלכרוביץ', בגין הפרת זכויות היוצרים שלהם במחזה "קריוס ובקטוס".

השופטת ד"ר דפנה אבניאלי, קבעה כי זכויות היוצרים של גולן ובלכרוביץ, הופרו על-ידי דובי גל וחברת ההפקה משגב עורי במשך שנים רבות, בכך שהעתיקו את המחזה, שחיברו והלחינו גולן ובלכרוביץ ועשו בו שינויים חלקיים בלבד. "העתקה בשינוי חלקי של הטקסט והלחנים עדיין בגדר העתקה היא", פסקה השופטת.

השופטת פסקה לכל אחד מהתובעים פיצויים בסך 110 אלף שקל, וכן תשלום של 25 אלף שקל בגין הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד.

בתביעתם, טענו גולן ובלכרוביץ', באמצעות עו"ד נחום גבריאלי ממשרד זליגסון גבריאלי ושות', כי הנתבעים הפרו 4 זכויות יוצרים שלהם: את זכות הביצוע הפומבי, זכות ההעתקה, זכות העמדה לרשות הציבור, וזכות העיבוד. השופטת קיבלה את טענות התובעים שמדובר ב- 4 הפרות שונות.

השופטת ציינה בפסה"ד כי "נסיבות המקרה מלמדות כי הנתבעים אינם מפנימים את העובדה שפגעו בזכויותיהם של התובעים, ואלמלא התביעה וצווי המניעה שניתנו במסגרתה, היו ממשיכים להתעלם מדרישות התובעים, בכתב ובעל פה, לחדול ממעשיהם המפרים".

בנוסף, תבעו התובעים פיצויים בגין פגיעה בזכותם המוסרית. השופטת קבעה כי הנתבעים נמנעו במשך שנים לציין ולו ברמז את "תרומתם" של התובעים למחזה וללחנים, וגם לאחר שניאותו לתקן את המעוות, עשו זאת באופן חלקי בלבד. לפיכך, פסקה פיצוי נוסף בסך של 30 אלף שקל לכל תובע בגין פגיעה בזכותם המוסרית.

בשנת 1982 כתבה אבירמה גולן עיבוד לספר קריוס ובקטוס, שמלמד ילדים על חשיבות צחצוח השיניים והגיינת הפה, וחיברה לו 9 שירים אותם הלחין מישה בלכרוביץ. דובי גל כיכב במחזה שרץ מאות פעמים בשנים האחרונות.

בסוף שנת 2007 התברר לתובעים כי גל מעלה את המחזה בהפקה חדשה הכוללת עיבודים חדשים של המוסיקה והשירים. השניים הגישו תביעה לביהמ"ש בטענה כי במודעות שפרסמו את ההצגה לא ניתן להם קרדיט כיוצרים המקוריים ולא שולמו להם תגמולים.

השופטת אבניאלי קבעה בזמנו בפס"ד כי אכן נעשו הפרות זכויות יוצרים, הוציאה צו מניעה קבוע נגד העלאת המופע החדש, וכן פסקה שבהמשך יקבעו הפיצויים.