שם הפועל

ערוץ ההיסטוריה בסדרה על הסוציאליזם - אפשר להתחיל למנות את ההישגים

"גן עדן עלי אדמות - עלייתו ונפילתו של הסוציאליזם", מיני-סדרה בשלושה פרקים, ג', החל מ-19:30, ערוץ ההיסטוריה

כל הארץ דגלים-דגלים, ובשכונת ילדותי היו לא מעט שנהגו להניף לצד דגל ישראל, גם את הדגל האדום - שהרי שני החגים, זה של הישראלים וזה של הפועלים, סמוכים זה לזה. אז לפני שניגש לתוכן, אתקומם בשם הפועלים על שעת-השידור הבעייתית של הפרק הראשון במיני-סדרה הטובה הזאת, ובשם פועלי ארץ-ישראל אברך על כך שהפרק שעוסק בתנועה הסוציאליסטית בישראל, או ליתר דיוק - בקיבוץ, משודר כבר בשעה סבירה יותר (20:15).

גם אם בדיוק כרגע נחת העיתון בתיבת הדואר שלכם, וחשוב לכם יותר להתעדכן בחדשות מאשר בהיסטוריה, זה הזמן לתת לממיר-המקליט שלכם לאגור אותה עבורכם, שכן זו הזדמנות טובה לעשות חסד עם אחד הניסויים החברתיים המעניינים ביותר של המאה ה-20, ניסוי שתחילתו בכוונות שלא היו טובות מהן לאורך כל ההיסטוריה האנושית, המשכו בנהרות של דם, ועתה - לאחר שנדמה כי גווע, אפשר בהחלט למנות גם את הישגיו, ויש לא מעטים.

העבדים המודרניים

הפרק הראשון מוקדש לאדונים מרקס ואנגלס, למניפסט המפורסם שלהם וליום הראשון של חודש מאי שהפך לחג הפועלים דווקא במדינה הכי לא סוציאליסטית בעולם - ארצות-הברית של אמריקה. הפרק השני, והקרוב יותר אלינו, עוסק במסע בן אלף המייל שהחל בצעד אחד קטן של היו"ר מאו בסין, ובמקביל גם במה שנחשב פעם לאחד המקומות שבהם הסוציאליזם כן הצליח, הקיבוץ, דרך סיפורו של קיבוץ גינוסר שלחוף הכנרת.

הפרק השלישי לוקח אותנו קדימה, אל עידן גורבצ'וב והתחושה כי הסוציאליזם סיים את תפקידו ההיסטורי. האומנם? לא מוכרחים להיות סוציאליסט גדול כדי להבין שגם אם כשל הסוציאליזם כשיטה (מהמון סיבות שתקצר היריעה מלמנות כרגע), הרי שמרקס ואנגלס רקחו את חזונם בתקופה שבה היה הפועל עדיין עבד מודרני. כל אותם קרייריסטים בני מעמד הביניים שאוהבים לכנות את עצמם כ"עבדים מודרניים" בעודם מתנהלים ברכב-חברה וסועדים "עסקיות" דרך קבע, מוטב שיפנו מבט נוסף אל עבר הדגל האדום שנזנח: אלמלא היה מונף, אפשר שהם היו באמת עבדים מודרניים.