משרד החקלאות נתן העדפה למעלה יוסף: קיבלו 19 מיליון שקל

מבקר המדינה: השתלשלות העניינים מצביעה על העדפת היישובים על פני אחרים ■ לשר החקלאות לשעבר יש נחלה ביישוב

משרד החקלאות בתקופת השר שלום שמחון העדיף את יישובי המועצה האזורית מעלה יוסף על פני יישובים אחרים במסגרת פרויקט ענק לטיפול בתשתיות מים - כך עולה מדוח מבקר המדינה על המשרד. הדוח מאשר את תחקיר "גלובס" על האופן שבו קיבל ידידו ותומכו הפוליטי של שר החקלאות הקודם שמחון, קבלן המים אבי וקנין, פרויקט ענק לטיפול בתשתיות של היישובים באותה מועצה ועל העדפת מושביה ("גידולי מים", מוסף "G", 16 בדצמבר 2010).

הפרויקט נועד לסייע לשיקום תשתיות ביישובים שאינם נהנים מאספקת מים ממכוני טיהור ומקבלים רק מים שפירים. משרד החקלאות הוציא קול קורא למעוניינים לקבל את המענקים וקבע לוח זמנים בלתי אפשרי, שרק מי שהתכונן לו יכול היה לעמוד בו. תשעה יישובים קיבלו 66% מכספי הסיוע, בסך 19 מיליון שקל - כולם מהמועצה האזורית מעלה יוסף, וביניהם המושב אבן מנחם שבו לשמחון יש נחלה. במושבים אחרים במועצה מתגוררים בני משפחה של שמחון. כ-50 בקשות מיישובים אחרים נדחו. "חוסר הסבירות שבלוח הזמנים והעובדה שבקשות של יישובים אחרים עדיין לא טופלו ורוב התקציב כבר נוצל - מצביעים על העדפה של יישובי מעלה יוסף על פני אחרים", נכתב בדוח.

המבקר קבע כי משרד החקלאות פעל בניגוד לחוק כאשר בישיבה שבה השתתף מנכ"ל המשרד, יוסי ישי, הוחלט לתת מענקים משלושה מקורות שונים בעוד החוק מתיר לתת מענק אחד לתוכנית אחת. "השתלשלות העניינים מלמדת כי הקול הקורא והכללת אותו נושא בעקרונות התכנון של אותה שנה במשרד החקלאות היטיבו עם יישובי מעלה יוסף באופן שאיפשר להם לקבל מענקים בסכומים גדולים מאלו שהיו מגיעים להם", נכתב בדוח.

עוד קובע המבקר כי תשעת היישובים סיפקו רק הצעת מחיר אחת, בניגוד לכללים - הצעת מחיר של הקבלן אבי וקנין. עוד נמצא כי וקנין "מימן את חלק ההשתתפות העצמית של המושבים לביצוע ההשקעות, והם המחו לו את זכותם לקבל את כספי המענקים".

המבקר עצמו אינו מזכיר בדוח את עובדת היותו של שמחון שר החקלאות בעת הפרויקט, והוא גם אינו מתייחס לכך שהמושב של שמחון ומושבים של בני משפחתו הקרובים נהנו באופן חריג מהפרויקט שיזם משרדו.