התורם לקמפיין כבל בהסתדרות: בכיר לשעבר באוצר

הממונה על התקציבים לשעבר באוצר, רם בלינקוב, עוזר לאיתן כבל שמתמודד על ראשות ההסתדרות בבחירות הקרובות ■ במטה כבל מסבירים כי השניים חברים מהמילואים

חבר הכנסת איתן כבל, שמתמודד על ראשות ההסתדרות בבחירות הקרובות שיתקיימו ב-22 לחודש, נוהג לתקוף את מה שהוא מכנה קשריו ההדוקים של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, עם בכירי המגזר העסקי, ואת הפגיעה שהוביל לכאורה בעבודה המאורגנת. ואולם, רשימת התורמים של כבל כפי שמסר לנו בעקבות בקשת "גלובס", עשויה להטיל אור מביך מעט על מסריו בקמפיין.

הבולט ביותר בין חמשת התורמים של כבל, הוא הממונה לשעבר על אגף התקציבים במשרד האוצר, רם בלינקוב, שנידב מכיסו 10 אלף שקל. במטה כבל מסבירים כי השניים חברים מהמילואים, בדומה לתורמים האחרים, אולם קשה להתעלם מההיסטוריה של בלינקוב שהתפטר בהפגנתיות מתפקידו לאחר הישגיו של עיני בעסקת החבילה בשנת 2009.

בלינקוב קבל על הוויתורים הרבים שהאוצר נאלץ לבלוע לטובת ההסתדרות, בהם ביטול גזירות רבות בחוק ההסדרים, תוספת שכר מיוחדת לעובדי קופת חולים כללית וההישג הגדול ביותר - חבילה של 12 חוקי עבודה חדשים שנשאה את הכותרת הרשמית: "חיזוק העבודה המאורגנת בישראל". בלינקוב, כיום איש עסקים בתחום האנרגיה הירוקה, דרש באותה עת להקפיא את תוספות השכר במגזר הציבורי, אולם נאלץ להסתפק בוויתור על מחצית מדמי ההבראה בלבד.

הסיפור יקומם את ועדי עובדים

גורמים המזוהים עם מטה יו"ר ההסתדרות אמרו ל"גלובס" היום: "תאר לך מה היו אומרים אם עיני היה מקבל תרומה מהממונה על השכר באוצר, אילן לוין, לאחר פרישתו". במטה מקווים כי הסיפור הזה יקומם ועדי עובדים שהתנהלו בעבר מול בלינקוב ומול אנשיו באגף התקציבים.

במטה של כבל, לעומת זאת, לא מבינים על מה המהומה. מקורביו מדגישים כי התרומה מבלינקוב ניתנה בשל היכרותם האישית בלבד, וכי הדבר עדיף מאשר קבלת תרומות מגורמים אינטרסנטיים.

עוד הם מדגישים, כי לפי תקנון הבחירות של ההסתדרות יכול היה כבל לקבל סכום גבוה פי כמה עבור כל תרומה, אולם הגביל את עצמו לכדי 10,000 שקלים לכל היותר.

עוד מזכירים במטה של כבל, כי הם נאלצו לגייס תרומות (בניגוד לעיני, ש.נ) לאור שיטת החלוקה הקיימת בהסתדרות של כספי מימון מפלגות, שלפיה מועמד שמגייס קואליציה רחבה יותר תחת רשימה אחת זוכה למרב המימון.

רם בלינקוב אמר ל"גלובס", כי הוא כבר שלוש שנים מחוץ למשרד האוצר בעוד שהיכרותו עם כבל היא מזה 30 שנה. לכן, לפי בלינקוב, כל קשר בין תפקידו באוצר והתנהלותו מול ההסתדרות לבין תרומתו לכבל, אינו ראוי.

תרומה בסכום דומה ניתנה לכבל גם על ידי איש העסקים אבנר יהודאי, ששימש מפקד כיתה במחלקה של כבל בזמן שירותו הסדיר בצנחנים. יהודאי, בעל שליטה במגוון חברות בתחום הנדל"ן, הפיננסים ועוד, שימש בעבר בין היתר כסמנכ"ל הכספים של חברת החשמל. גורם בכיר מטעם העובדים בחברה זוכר את יהודאי כ"פרו עובדים", ששיבח לא אחת את עובדי החברה.

תרומות דומות ניתנו לכבל על ידי עורכי הדין גדעון חתוכה ואריה נייגר. חתוכה, מעורכי הדין הבולטים בארץ בתחום הנדל"ן הוא שכנו של כבל מראש העין, ואילו נייגר, המייצג מפעלים רבים מול ארגונים ירוקים והמשרד להגנת הסביבה, חבל של כבל מהצבא. תרומה אחרונה בסך 8,000 שקל ניתנה לכבל על ידי אבי רקח, בנו של אלי רקח הפעיל במטה הבחירות שלו.