נושי יפנאוטו ידרשו פירעון מיידי לחוב של 27 מ' ש' מפברואר

ב-22 באפריל שלחו מחזיקי האג"ח מכתב זועם לבעל השליטה גד זבאי ודרשו כי יעמוד בהתחייבותו

שלושה חודשים חלפו מאז אמורה הייתה יפנאוטו החזקות, שבשליטת גד זאבי, לשלם למחזיקי האג"ח שלה 27 מיליון שקל. יבואנית סובארו בישראל ובעל השליטה בה לא עמדו בשורה של הבטחות למחזיקי האג"ח, שעד היום לא קיבלו את כספם. ב-22 באפריל שלחו מחזיקי האג"ח מכתב זועם לזאבי ודרשו כי יעמוד בהתחייבותו, אך רק לאחר התערבות נאמן האג"ח, הרמטיק נאמנות, החברה פרסמה אתמול את תוכנו.

היקף החוב של יפנאוטו למחזיקי האג"ח מסתכם בכ-100 מיליון שקל, והן נסחרות בתשואת זבל של 54%. בחודש שעבר הציעה יפנאוטו הסדר חוב "קטן" למחזיקי האג"ח - 4 מיליון שקל ישולמו עד 19 באפריל; 7 מיליון שקל ישולמו עד 30 ביוני; ועיקר החוב ישולם מכספי מימוש קרקע בוואדי סאליב בחיפה שבבעלות זאבי - 10.5 מיליון שקל בתוך חמישה חודשים, ו-5.9 מיליון שקל בתוך שמונה חודשים. שכשהגיע מועד התשלום הראשון, הודיעה החברה כי "אין לה את האמצעים הדרושים לפירעון".

דרוש משקיע

נאמן האג"ח, באמצעות בא כוחו, עו"ד יורם בונן, שלח מכתב לבעל השליטה זאבי ואשתו טליה, ובו הוא מזכיר להם שבאוגוסט 2011 ניתנה התחייבות של זאבי להעמיד לחברה מקורות מימון שיבטיחו את תשלומי קרן האג"ח, שמועד תשלומה חל בתחילת פברואר 2012.

"מדובר בהפרה בוטה של התחייבות שהציבור הסתמך עליה, ושהיא בעלת השלכות שונות על דיני ני"ע. אתם אחראים באופן אישי לכל הנזקים שנגרמו ושייגרמו למחזיקי האג"ח כתוצאה מהתנהלותכם", נכתב בפנייה לזאבי. מחזיקי האג"ח צפויים לזמן בקרוב אספה נוספת, ובה דרישה להעמדת החוב לפירעון מיידי.

ללא תמיכה של זאבי או משקיע שיכניס לחברה, יפנאוטו אינה מסוגלת לעמוד בהחזר חובותיה בזמן. את שנת 2011 סיימה החברה בהפסד של 71 מיליון שקל, שהשלים הפסד תלת-שנתי של כ-150 מיליון שקל. הכנסותיה בנסיגה כבר שנים אחדות, ובשנה החולפת הוסיפו לרדת ב-28% ל-490 מיליון שקל. לדוחות החברה מצורפת הערת "עסק חי".

אשתקד נמכרו 3,211 מכוניות (קיטון של 31.4% לעומת 2010), ונתח השוק של סובארו בשוק הרכב המקומי צנח ל-1.4%, לעומת 2.2% בסוף 2010. הירידה במספר כלי הרכב שנמכרו חלה בשל צמצום מדיניות ההנחות ללקוחות מוסדיים, בין השאר כתוצאה מהצונאמי שאירע ביפן במארס 2011 שהביא לשיבוש באספקת כלי הרכב, וכן בשל עלייה חדה של שער היין היפני. גם בהכנסות מחלקי חילוף ושירותי מוסך חלה שחיקה של 9.3%.