עורך ynet: "ידיעות" מתחרה שלנו - בדיוק כמו ערוץ 2 או גל"צ

יון פדר בכנס העיתונות הדיגיטלית Digit 2012 במרכז הבינתחומי: "אין בין ynet ו'ידיעות אחרונות' כל כפיפות וקשר מעבר לזה שאנחנו נמצאים תחת אותה קבוצה"

עורך אתר האינטרנט ynet, יון פדר, מסתכל על העיתון המודפס של קבוצת "ידיעות" כמתחרה - כך עולה מדבריו בכנס העיתונות הדיגיטלית Digit 2012 של בית הספר לתקשורת של המרכז הבינתחומי הרצליה. "אין בין ynet לבין 'ידיעות אחרונות' כל כפיפות או קשר מעבר לזה שאנחנו נמצאים תחת קבוצת ידיעות", אמר פדר. "'ידיעות אחרונות' הוא מתחרה שלנו בדיוק כמו ערוץ 2 או גלי צה"ל".

פדר לקח חלק בפאנל סביב השאלה "מיהו עיתונאי בישראל" והתייחס לנושא של תעודות העיתונאים שמחלקת לשכת העיתונות הממשלתית. "התעודות האלה הן מוצר היסטורי שאפשר לוותר עליו. תכליתן היחידה של תעודות העיתונאי היא לתת מענה טכני לנכונות של גופים מסוימים לאפשר לאדם להיכנס למסיבת עיתונאים עם ראש הממשלה, למשל. זה לא הופך את מי שמחזיק בתעודה כזו לעיתונאי ולהיפך", אמר פדר.

עוד הוסיף כי "בתחילת דרכנו כ-ynet הייתי צריך לשכנע את לע"מ כדי לספק לעיתונאים שלי תעודות עיתונאי כדי שיוכלו להיכנס לאירועים מסווגים. אז לא הבינו שהאינטרנט יכול לספק עיתונות לשמה. היום כל הדיון הזה מגוחך ואף אחד לא עושה את ההבחנה הזאת".

באשר לשאלה אם בלוגר הוא עיתונאי, ענה העורך הראשי של הבלוג "חורים ברשת", גל מור, כי "רוב העיתונאים היום לא כותבים בעיתון, הם כותבים לאתר אינטרנט או לאפליקציות. המדיה לא בהכרח קובעת את התפקיד. מהות העיתונאי נקבעת לפי סוג התכנים ולפי השם שהוא יוצר לעצמו".

לדברי מור, "כעורך של בלוג, אני מחויב כמעט לכל חוקי האתיקה הקיימים. אני לא יכול לכתוב דיבה על מישהו כי אני אחטוף כמו כל כלי תקשורת גדול. יש לזה משמעות ותפוצה. לפעמים אנחנו צריכים להיות יותר זריזים ופחות ממוסדים אבל עדיין נבקש את התגובה ואת הסיפור השלם".

דובר המשטרה: "פועלים לצמצום צווי איסור הפרסום"

גם במשטרת ישראל הולכים ומתממשקים לעידן הטכנולוגי והעיתונאי של היום. דובר המשטרה, תנ"צ אלון לבבי, אמר במסגרת הפאנל כי "אנחנו פועלים לצמצום צווי איסור הפרסום, בגלל שאנחנו מבינים שבעידן הזה צריך להוריד את כמות הצווים. זכות הציבור לדעת הרבה פעמים גוברת על הרצון שלנו לשמור על המידע אצלנו, אלא אם טובת החקירה גוברת. כלי התקשורת ברוב המקרים נוהגים בהגינות רבה".