שקיעתה של גישת וורן באפט

האם בעולם ההשקעות הנוכחי אפשר עוד "לקנות 'ג'ילט' וללכת לישון 20 שנה"?

החודש, לאחר שמניית Apple חצתה את רף שווי 600 מיליארד הדולר, ניצת ויכוח קולני בוול סטריט בנוגע לשאלה האם יכול שווי החברה להמשיך לנסוק ולהגיע אף לשווי של טריליון דולר. האופטימיות באשר למניה הגיעה כמובן לאחר התוצאות המצוינות והעלייה החדה במניית החברה מתחילת 2012 אשר הביאה אותה לפער של אחוזים בודדים מול שיא כל הזמנים במונחי שווי שוק- אותה כבשה מיקרוסופט ביום האחרון של המילניום הקודם, בעת ששווייה נסק לרמה של 619 מיליארד דולר.

האם יכולה באמת חברה להיות שווה טריליון דולר? האם בעלי המניות יכולים להינות מפירות של חברה בשווי כזה לאורך שנים, מלבד ההתענגות על הגרף המדהים המוצג על המסך? האמת היא שהתשובה לכך היא שכנראה שלא, ובייחוד לא בעולם ההשקעות התזזיתי של ימינו.

מיקרוסופט הגדולה, אותה עדיין אף חברה לא עקפה מבחינת שיא השווי, נסחרת כיום בשווי של 269 מיליארד דולר למרות שרווחיה רק עלו לאורך השנים והשנה האחרונה הייתה מבחינתה שנת שיא. הסיבה לכך נעוצה כמו במקרים רבים אחרים בתופעה של ירידת קצבי הצמיחה והתאמת מכפיל הרווח לזה של חברת ערך.

איפה Coca-Cola?

מעניין לראות מיהן החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר הנסחרות כיום. במקום הראשון ניצבת בפער גדולApple , ואחריה Exxon Mobil , Microsoft , PetroChina PetroChina , IBM . אם נמשיך את הרשימה ניתקל בעיקר בחברות אנרגיה כמו Petrobras מברזיל, חברות מהמזרח ובעיקר מסין כמו Bank of China וחברות טכנולוגיה כמו Google שנסחרת בשווי של למעלה מ- 200 מיליארד דולר.

כעת בואו נראה מהי הרשימה של החברות בעלות השווי הגבוה ביותר ביום האחרון של שנת 1999. Microsoft ששברה באותו היום ממש את השיא וניצבה בראש, ואחריה General Electric, Exxon Mobil, Royal Dutch Shell, Merck, Pfizer, Intel, Coca-Cola, Wal-Mart, IBM.

קל לראות שמרשימת המובילות של ימינו חסרות חברות התרופות, התעשייה והמסחר. המגמה של כוכבים שנוצצים בפתאומיות תלך ותתפוס נתח גדול יותר בעולם ההשקעות. היום אלו Apple ו- Google ובעתיד זו יכולה להיות Facebook או כל חברה אחרת שממציאיה שוקדים עליה ברגעים אלו ובעוד מספר שנים היא עשויה להפוך לשווה מיליארדים.

השקעות קצרות לאורך זמן

האם צריך להמשיך לבחון את עולם ההשקעות לפי שיטת הערך הפנימי הישנה? האם כאשר חברה נסחרת במכפיל רווח של 20 או 25 או 30 יש לזה בכלל משמעות? האם ניתן לחזות את צמיחת חברות הטכנולוגיה, האנרגיה, הסחורות והפיננסיים לא רק לשנה אחת קדימה אלא לחמש שנים?

לדעתי, התשובה היא שלא רק שלא ניתן לחזות את הצמיחה בחברות מהזן הזה לחמש שנים קדימה, אלא שגם לשנה קדימה זה כמעט בילתי אפשרי. זו הרי הסיבה לכך ש- Apple עלתה רק בחודשים האחרונים כפי שהיא עלתה. בדיעבד זה נראה ברור אבל בפועל המשקיעים לא צפו את עוצמת העלייה.

מהן המסקנות שניתן לקחת מכך לעולם ההשקעות הנוכחי? אחת היא שמתעצמת החשיבות לתמחור נכון של המניה במועד הרכישה. יתכן שבמהלך מספר חודשים מניה תעלה בשיעור שפעם לקח שנים.

שנית, היכולת של החברות לשמר תמחור "אופטימי" מצד השוק, אשר גוזר שוויים כה גבוהים לאורך זמן קשה עד כמעט בילתי אפשרית. ושלישית, התנודתיות הגבוהה של השווקים והחברות לא מאפשרת לבצע השקעות ערך ארוכות בשיטת האוטומט. מי שיעשה זאת עלול לגלות שבזמן שחלם נעלם השוק, השתנתה החברה או שכוכב חדש זוהר.

  • יובל זעירא הוא שותף מנהל בחברת ערך מוחלט לייעוץ פיננסי וניתוח חברות.
  • האמור לעיל אינו מהווה המלצה להשקעה או תחליף לייעוץ אישי המתאים לכל אחד.
  • מייל: contact@avalue.co.il