אחורה, עם שאול מופז

האביב של מנהיג פוליטי, תקופת הפריחה שלו, היא מיד לאחר שהוא נבחר

שני דברים טובים קרו למפלגת העבודה בחודשים האחרונים. האחד הוא בחירתה של שלי יחימוביץ' למנהיגת המפלגה. השני - בחירתו של שאול מופז למנהיג קדימה. השילוב של שני האירועים הללו מביא לתוצאה אותה אנחנו רואים בסקרים האחרונים: עלייה גדולה, דרמטית ממש, לעבודה; ירידה תלולה, לא פחות דרמטית, לקדימה.

מופז, בכוחות עצמו, עושה את מה שנראה בלתי אפשרי: בעת ובעונה אחת הוא מצעיד את העבודה - קדימה; ואת קדימה - אחורה, למצב בו הייתה העבודה לפני יחימוביץ'.

נראים קצת טמבלים

חברי קדימה, שנראים עכשיו קצת כמו טמבלים, היו צריכים לדעת שכך זה יקרה. מה הם חשבו שם, בוחרי הפריימריז? שהציבור יהיה מוכן לקנות סחורה כל כך בלתי ראויה?

רמטכ"ל שהכין את צבאו למלחמה כושלת; כישלון מלא או חלקי בכל התפקידים בתחום האזרחי; הולך אל נתניהו כדי להצטרף לממשלתו, וכאשר נדחה, הוא מחרף ומגדף את ראש הממשלה; מודיע ש"בית לא עוזבים" (הליכוד) - וכעבור כמה ימים עורק לקדימה; והכל תוך הנמקות והסברים מזוגזגים ומעוררי רחמים ובוז. אפשר לעשות את כל הדברים הללו, אבל מסתבר שלפחות הפעם (די להפתעתי, אני מודה) יש לזה מחיר.

עם מופז, בלי לבני

ההבדל הגדול, המכריע, בין לבני לבין האדם שקדימה העדיפה על פניה הוא הניקיון: ניקיון האופי, ניקיון ההתנהלות, ניקיון העקרונות. הדבר הזה מומחש בצורה הטובה ביותר בהתנהגות של השניים לאחר שנוצחו. כשמופז הפסיד ללבני, הוא הכריז שהוא הולך לעשות לביתו (הפרטי), למחרת הוא כבר היה חזרה בקדימה, כדי לעשות מה? כדי להרוס את ביתו הפוליטי.

לזכותו ייאמר שבדבר הזה הוא נחל הצלחה. הוא הצליח להרוס את קדימה. הבעיה היא שעכשיו הוא צריך לחיות - או למות, פוליטית - עם ההרס שגרם. הבעיה של חברי קדימה היא שגם הם צריכים לחיות עם זה. נראה שגם עם לבני, קדימה לא הייתה זוכה לחזור אל גודלה מהבחירות הקודמות. אבל מהסקרים העכשוויים עולה שבלי לבני, ועם מופז, יותר חברי כנסת של קדימה ימצאו עצמם בבית.

קמיקזים או מודים בטעות?

למרות כל אלה, הם עדיין לא מבינים, ראשי קדימה. הם חותרים לדחיית הבחירות. הם מסבירים שהמועמד הכושל שלהם זקוק ליותר זמן כדי שהציבור יתרגל אליו.

נראה שהחבר'ה שם לא מבינים דבר בפוליטיקה. האביב של מנהיג פוליטי, תקופת הפריחה שלו, היא מיד לאחר בחירתו, ראו מקרה יחימוביץ'. לאחר מכן יש ירידה, יותר גדולה, יותר קטנה - אבל ירידה. כלומר, מה שמופז מקבל בסקרים עכשיו, זה האופטימום. על-פי הניסיון, כל יום נוסף יביא איתו ירידות נוספות.

מה יעשו אנשי קדימה עכשיו? אם מופז ימשיך ליפול, האם יהיו מוכנים להיות הקאמיקזים שלו? או שמא יעדיפו, ולו למען עתידם האישי, להחזיר את הגלגל אחורנית?