ראשי בזן לממונה על ההגבלים: הבטח גז מ"תמר"

החברה לישראל, שמתמודדת על הגז שנותר ב"תמר", חוששת כי לא יישאר גז עבורה בצינור ■ ראשי החברה נפגשו השבוע עם הממונה על ההגבלים העסקיים

ראשי בזן ביקשו מהממונה על ההגבלים העסקיים כי תובטח להם כמות גז ממאגר "תמר" גם אם הדבר יבוא על חשבון לקוחות חתומים של המאגר. לחברה לישראל אין עדיין הסכם לרכישת גז מ"תמר" אם כי היא מנהלת מו"מ לקראת הסכם. ל"גלובס" נודע כי ראשי החברה נפגשו השבוע עם הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיוויד גילה והציגו בפניו את עמדתם לגבי הסכמי הגז האחרונים והשפעתם על התחרות במשק הגז ובמשק ייצור החשמל הפרטי. הפגישה נערכה על רקע החלטתו של גילה לבדוק את כל הסכמי הגז שנחתמו עם "תמר" כדי לבחון אם יש צורך להכניס בהם שינויים כדי למנוע פגיעה בתחרות במשק ספקי הגז.

גורמים במשק האנרגיה הביעו מורת רוח רבה מהעיכוב בחתימת ההסכמים וציינו כי חוסר הוודאות המתמשך זה שנתיים מאיים על עצם קיומו של ענף ייצור החשמל הפרטי בישראל. מלשכת הממונה על ההגבלים נמסר כי שוק הגז בכללותו נמצא בבדיקה ולכן לא ניתן למסור בשלב זה מידע נוסף. בדיקתו של גילה החלה לאחר הפסקת הזרמת הגז ממצרים ולאחר שהתברר כי מאגר "תמר" יהיה מאגר הגז היחיד שיספק גז למשק הישראלי מאמצע 2013 עד 2014 לפחות.

הרקע לדרישת בזן היא העובדה שהקיבולת של צינור הולכת הגז מתמר לא תספק את מלוא הביקושים לגז במשק. נכון להיום מובטח רק הגז של לקוחות תמר ובהם חברת החשמל ויזמית החשמל הפרטית דליה אנרגיות. כתוצאה מכך צפויים להיפגע צרכני גז שאין להם עדיין הסכמים ובהם החברה לישראל ויזמית החשמל הפרטית דוראד.

הבעיה אקוטית במיוחד עבור תחנת הכוח של OPC שאמורה להתחיל לפעול בתוך פחות משנה. פתרון חלופי עשוי להיות רכישת גז מיובא שיגיע לישראל מסוף השנה באמצעות מצוף המוקם מול תחנת הכוח בחדרה.

פתרון אחר עשוי להיות הגדלת קיבולת צינור הגז מ"תמר", במסגרת שלב ב' של פיתוחו. ואולם, כפי שנחשף ב"גלובס" עדיין לא הוחלט כיצד יפותח שלב ב' בשל מחלוקת בין רשות הגז שתובעת להקים צינור נוסף לאשקלון ושותפויות תמר שמוכנות להגדיל את קיבולת הצינור הקיים. השותפויות טוענות כי אין להן יכולת לממן את פיתוח שלב ב' עד שייחתמו הסכמי הגז. ואולם, כאמור, ההסכמים ממתינים לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים.