פיילוט: תביעות קטנות יופנו להליך גישור ללא תשלום

זאת במסגרת פיילוט שמפעילה מערכת בתי המשפט מתחילת החודש, למשך שנה ■ המטרה: להביא להורדת העומס מהשופטים וממזכירויות בתי המשפט

תביעות קטנות המוגשות לבתי המשפט יופנו להליך גישור ללא תשלום, למעט תביעות קטנות העוסקות בנזקים לכלי רכב בתאונות דרכים - כך הודיעה הנהלת בתי המשפט, במסגרת תוכנית פיילוט שמפעילה מערכת בתי המשפט החל מתחילת החודש, למשך שנה.

במהלך השנה ייאספו נתונים בנוגע לשיעור ההצלחה של התוכנית, רמתם המקצועית של המגשרים ומידת שביעות-רצונם של בעלי הדין, לצורך הפקת לקחים.

מדובר בהליך וולונטרי, שבמסגרתו יוצע לצדדים לנסות לפתור את הסכסוך בדרך של הליך גישור, שיינתן להם ללא עלות כספית. המגשרים ייבחרו מתוך מאגר המגשרים שהוקם לטובת הפיילוט.

על-פי נוהל העבודה שנקבע, לאחר שהוגש כתב הגנה בתיק, תשלח המזכירות מכתב הפניה לגישור לצדדים, עם העתק ליחידת הגישור, שתפנה את התיק למגשר ספציפי. עם סיום הטיפול בתיק ולפני מועד הדיון, ידווח המגשר על אודות תוצאת הטיפול בתיק.

מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, מסר כי "מערכת בתי המשפט רואה צורך חיוני בשימוש בהליכי גישור כאמצעי חלופי ליישוב סכסוכים בבתי המשפט. בבסיס חשיבה זו עומדת התפיסה כי הגברת השימוש בגישור תביא לפיתוח והטמעה של המודעות ליתרונות הגלומים ביישוב סכסוכים בדרכי שלום וללא הזדקקות להכרעה שיפוטית. הדבר יביא להורדת העומס מהשופטים וממזכירויות בתי המשפט.

"הקמת מאגר מגשרים באופן פומבי, שוויוני, המבוסס על אמות-מידה מקצועיות בתחום, תייעל ותשפר את שירותי הגישור שיינתנו לבעלי הדין בתיקי תביעות קטנות, ותאפשר פיקוח מקצועי על עבודתם של המגשרים. פרישתה הארצית של התוכנית תאפשר יישום תהליכי עבודה אחידים בבתי המשפט לתביעות קטנות".