המוסדיים נתנו כתף קרה להנפקת ישרס; הפחיתה הגיוס

בעקבות ביקושים פושרים, הפחיתה חברת הנדל"ן את היקף גיוס האג"ח המתוכנן ל-125 מיליון שקל

לא כל הנפקת אג"ח של חברת נדל"ן מבוססת זוכה להצלחה בשוק התל אביבי. לראיה, הכתף הקרה שהפנו השבוע הגופים המוסדיים להנפקת ישרס, המשתייכת לקבוצת ערד של שלמה אייזנברג. חברת הנדל"ן המניב והנדל"ן למגורים, השולטת בחברות אוסיף ועוגן, קיבלה באמצע אפריל דירוג לגיוס של עד 300 מיליון שקל - מהם 182 מיליון שקל אמורים לשמש לפירעון קרן של אג"ח שבמחזור. לאור שיפור בפעילות הליבה של החברה, חברת הדירוג מידרוג העלתה את דירוג האג"ח של ישרס מ-3A ל-2A.

החברה החליטה לגייס 150 מיליון שקל באג"ח מסדרה ו' ובאופציות, רק מחצית ממסגרת הדירוג, אך מתברר שגם במשימה זו התקשתה לעמוד. במכרז המוסדי השבוע התקבלו ביקושים של כ-124 מיליון שקל, אך בגלל שחלקם נקבו בריביות גבוהות או לא הגיעו כלל (חברות הביטוח הגדולות כלל, מגדל, הראל ובית ההשקעות פסגות, למשל, לא השתתפו בשלב המוסדי), החליטה החברה להיענות באופן חלקי, ל-100 מיליון שקל בלבד. לאור זאת הנמיכה ישרס את היקף הגיוס הכולל ל-125 מיליון שקל. היום יתקיים המכרז הציבורי, שבו תנסה החברה לגייס את יתרת הסכום - 25 מיליון שקל.

לישרס ארבע סדרות אג"ח לפירעון בין השנים 2012-2017, בהיקף כולל של 512 מיליון שקל. השנה צפויות ישרס והחברה-הבת עוגן לפרוע כ-182 מיליון שקל באג"ח, ובשנה הבאה - 134 מיליון שקל. בדוח הדירוג ציינו כלכלני מידרוג, כי "העלאת הדירוג נתמכת בין היתר בשיפור בפעילות הליבה של החברה, תוך שמירה על אסטרטגיה ממוקדת בתחומי הפעילות. האמור בא לידי ביטוי, בין היתר, במצבת הנכסים המניבים המצויה בצמיחה משמעותית זה מספר שנים, בשיפור ב-NOI הצפוי בשנים הקרובות - בהתאם לשיפור בתפוסות הנכסים המניבים וחוזים חתומים לאכלוס שטחים בבנייה, וזאת בנוסף לשיפור שכבר משתקף בדוחות החברה".

לא פעם ראשונה

נציין, כי אין זו הפעם הראשונה שהמוסדיים עושים לאיזנברג חיים קשים. רק בסוף השנה שעברה התנגדו מיטב ואקסלנס לאישור שכרו בישרס. לבסוף הצליח איזנברג להעביר את שכרו באסיפת בעלי המניות, בזכות הימנעותם בהצבעה של שניים מהמשקיעים הפרטיים הגדולים בחברה.

בתוך כך, היום יתקיים השלב המוסדי בהנפקות האג"ח של נכסים ובנין ואבגול. נכסים ובנין, מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, מעוניינת לגייס עד 400 מיליון שקל בהרחבת סדרה קיימת; ואבגול, שבשליטת הפטרוכימיים (23.7%) ומשפחת גולדווסר (23.2%), מתכננת לגייס עד 250 מיליון שקל בסדרה חדשה.

מהחברה נמסר כי היא מעולם לא ציינה את סכום הגיוס הצפוי. הגיוס כולל כתבי אופציה העשויים להגדיל את הגיוס ב - 50% בתוך חודשיים. כל אלה יחד עשויים להגדיל את סדרת אג"ח ו' לכ - 250 מיליון שקל. הרחבת הסדרה ושיפור הדירוג יביאו להגדלת סחירות ניכרת בסדרה.