יוסי מימן מציג עצמו כאזרח פולין בבוררות מול מצרים

יסתמך על אמנה פולנית-מצרית מתוך הנחה שהיא מחזקת את סיכויו ■ הבוררות - עקב הפסקת אספקת הגז ממצרים למרות הזיכון בו מחזיקה EMG

שבועיים לאחר שממשלת מצרים הודיעה על ביטול ההסכם למכירת גז לחברת EMG, המוחזקת על ידי אמפל שבשליטת יוסי מימן, הגישו בעלי מניות בחברת EMG ומימן עצמו תביעה לפורום בוררות בינלאומי, בטענה שמצרים הפרה את האמנה הבילטראלית עם ארה"ב.

הבקשה לבוררות נמסרה למוסד ליישוב סכסוכים של הבנק העולמי (ICSID), ושם מימן העדיף להציג עצמו כבעל אזרחות פולנית ולא ישראלית. הסיבה היא לחזק את סיכויי התביעה ולגרום לכך שהיא תסתמך גם על אמנות של מצרים עם פולין וגרמניה.

מימן נולד בשנת 1946 במחנה עקורים בגרמניה להורים ניצולי שואה מפולין, ומכאן אזרחותו האירופית. אמפל רשומה בישראל כחברה זרה, שמניותיה נסחרות בבורסה בת"א וכן בנאסד"ק בניו-יורק. אמפל מחזיקה ב-12.5% מחברת EMG, המחזיקה בזיכיון לאספקת גז ממצרים לישראל. גורמי ממשל בישראל ובמצרים הכחישו כי לביטול ההסכם הייתה משמעות פוליטית וטענו שמדובר בסכסוך מסחרי גרידא.

הבקשה לקיים בוררות נגד מצרים הוגשה היום עם משקיעים נוספים ב-EMG. הבקשה נסמכת, כאמור, על אמנות בילטראליות שחתמה ממשלת מצרים עם מדינות שונות בעולם, בין השאר במטרה להגן על השקעות זרות במדינה. המשקיעים טוענים שהתביעה נובעת משורה של מעשים והפרות שנעשו על ידי ממשלת מצרים, והפחיתו בצורה משמעותית את ערך ההשקעה שלהם ב-EMG.

בזמן המגעים להסדר החוב

מימן מעריך שהאמנה הפולנית-מצרית היא בעלת זכויות תביעה טובות מאשר האמריקנית-מצרית, ולכן העדיף להשתמש בדרכון הפולני שבידיו. בעלי המניות ב-EMG הם יוסי מימן, סם זל וחברת הנפט הלאומית של תאילנד PTT (ראו תרשים).

התביעה נעשית באמצעות משרד עורכי הדין הבינלאומי Freshfields Bruckhaus Deringer. ל"גלובס" נודע שהחלק של אמפל בתביעה צפוי להסתכם בלפחות 1.5 מיליון דולר בשנה.

תביעת בעלי המניות של EMG מוגשת כחצי שנה לאחר שחברת EMG פנתה לבוררות נגד חברות הגז הלאומיות של מצרים - EGAS ו-EGPC, משום שאלו הפרו לטענתה את הסכם מכירת הגז ביניהן.

אמפל נקלעה למשבר קשה אשתקד בעקבות ההפיכה במצרים, שהביאה לכמה פיגועי טרור שגרמו להפסקות חוזרות ונשנות של אספקת הגז לישראל. כיום אין די מזומנים לצורך תשלום חובותיה ומימון המשך פעילותה השוטפת. בהתאם לכך צורפה הערת "עסק חי" לדוחותיה הכספיים לשנת 2011. החברה סיימה את השנה עם הפסד של 95.3 מיליון דולר, לעומת הפסד של 44.7 מיליון דולר ב-2010 (בעיקר בשל הפחתה בשווי מניות EMG שבידי החברה).

ההודעה תפסה את אמפל במהלך מגעים להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח. אמפל גייסה מהם בשנים קודמות קרוב ל-900 מיליון שקל, שאותם אין היא יכולה להחזיר כיום. במשך השנים מכרו השניים מניות בחברה למשקיעים, ובהם קרנות פנסיה ישראליות לפי שווי שנע בין 1.5 מיליארד ל-2.25 מיליארד דולר. מימן גרף, על פי ההערכות, כ-350 מיליון דולר מעסקאות אלה.

נציגויות מחזיקי האג"ח מתדיינות בימים אלו באפשרות של גיבוש חזית משותפת לסדרות א' ו-ג' עם סדרה ב'. את סדרות א' ו-ג' מייצג עו"ד עופר שפירא ואת סדרה ב' עו"ד אריה דנציגר.