לאחר דוח התעסוקה: ברננקי ישיק תוכנית רכישות שלישית?

לאחר פרסום דוח התעסוקה החלש לחודש אפריל, תוהים כלכלנים רבים אין צידוק למהלך הרחבה מוניטארית נוסף - קרי, תוכנית רכישות אג"ח שלישית, לה מצפים בוול סטריט בדריכות

לאחר פרסום דוח התעסוקה החלש לחודש אפריל, תוהים כלכלנים רבים אם לא הצטברו די נתוני מאקרו בארה"ב מהתקופה האחרונה, אשר מצדיקים פעילות מוניטארית מרחיבה נוספת - קרי, תוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3), לה מצפים בוול סטריט בדריכות.

לפי שמועות שנפוצו בחודשים האחרונים, צפוי הפדרל ריזרב לרכוש במסגרת התוכנית - אם וכאשר יחליט להשיקה - אג"ח ממשלתיות מגובות-משכנתאות (MBS), במטרה ללחוץ כלפי מטה את הריביות בשוק הנדל"ן, בציפייה שמהלך זה ייתן "דחיפה" קלה לשוק הדיור המקרטע האמריקני.

נתוני התעסוקה המאכזבים שפורסמו היום, יחד עם נתונים נוספים המעידים על ההאטה בצמיחה בארה"ב (מדד מנהלי הרכש שפורסם השבוע, כמו גם שיעור הצמיחה לרבעון הראשון בארה"ב שאיכזב את הכלכלנים) - מחזקים את התקווה בקרב אלה המקווים כי יו"ר ה'פד', בן ברננקי, ייצא בקרוב בהכרזה על המהלך הדרמטי.

גם העובדה כי התוכנית המוניטארית הנוכחית של ה'פד', "אופריישן טוויסט" (במסגרתה מחליף ה'פד' אג"ח קצרות טווח בארוכות, ללא פגיעה בפועל במאזנו), תגיע לסיומה ביוני השנה - מובילה רבים לחשוב שהנה, מתקרב המועד בו ברננקי יצטרך לאותת לשוק על פעילות תמיכה נוספת של הבנק המרכזי.

"אני לא חושבת שהנתונים שפורסמו היום מבהירים משהו ל'פד'", מציינת מנגד ג'וליה קורונדו, מנהל השקעות ב-BNP פריבה בניו יורק. "שוק העבודה האמריקני השתפר מעט, אבל לא ניתן להגדיר אותו כ'חזק' בשום מובן".

ומה חושבים ב'פד' על מצב המשק האמריקני? "שוק התעסוקה האמריקני השתפר בחודשים האחרונים", סיכמה הוועדה המוניטארית של ה'פד' את כינוסה, ב-25 באפריל. "הצמיחה צפויה להישאר מתונה ברבעונים הקרובים ותעלה אט-אט, בעוד שיעור האבטלה צפוי לרדת".

אלה בהחלט לא אמירות המרמזות על הבנת ה'פד' כי הצמיחה נמצאת בהאטה, וכי שיעור האבטלה ירד היום בארה"ב (ל-8.1%) לא בגלל שיש יותר אמריקנים עובדים, אלא בגלל שיותר ויותר אמריקנים התייאשו מלחפש עבודה - 163 אלף מובטלים שיצאו בחודש אפריל מ"מעגל העבודה" והפסיקו לחפש תעסוקה, הם הגורם המרכזי לירידה ברף האבטלה.

אז האם ברננקי בסופו של דבר ישיק את התוכנית המיוחלת, ואם כן - מתי? "ה'פד' לא צפוי להשתכנע מהדוח האחרון כי נדרשת הרחבה כמותית נוספת", טוען האנליסט ג'ון ריידינג. "כיוון שנתוני התעסוקה בחודשים ינואר-מארס עודכנו כלפי מעלה לאורך הזמן, יכול ה'פד' להתרשם ששוק התעסוקה דווקא ממשיך להתרחב".