הקלות במיזם חח"י: גמישות בתשתיות ובהשקעות

תותר מכירה ישירה ללקוחות עסקיים ■ כניסת פרטנר וסלקום נדחית לעת עתה

שורת הקלות למשקיעים במיזם התקשורת של חברת חשמל יוצגו היום (א') לארבע קבוצות המשקיעים, לאחר שפרטיהם סוכמו בישיבה שנערכה ביום חמישי אצל שר התקשורת משה כחלון, ובהשתתפות נציגי משרד האוצר וחברת חשמל.

לדברי גורמים שהשתתפו בישיבה ההקלות אמורות להוציא את המכרז לבחירת משקיע אל הפועל, ובכך לסיים את שלב הדיונים המקצועיים על התנאים הסופיים של המכרז. בהמשך היום המשקיעים אמורים לקבל נייר מסודר של ההקלות שיוכנסו.

ל"גלובס" נודע על כמה שינויים מהותיים שסוכמו בישיבה וביניהם החלטה לחלק את ההשקעה של המשקיע למספר מנות, כך שלא יצטרך להשקיע מיד 300 מיליון שקל במיזם, כפי שנקבע בטיוטת המכרז הראשונה. הסכום אמור היה להיות מושקע במיזם תמורת קבלת מניות השליטה, והמשקיעים טענו שאין שום סיבה להשקיע סכום כל כך גבוה מיד ובלי קשר להשקעה ולתחילת העבודות. לפיכך הוחלט שהתשלום יחולק לכמה מנות.

הקלה נוספת שנותנת המדינה למשקיעים היא הקלה משמעותית בפריסה. כלומר ניתנת גמישות למשקיע לפרוס סיבים אופטיים במרכז הארץ, ובתנאי שבתוך 7 שנים הוא יגיע לפריסה של 60% ביחס שווה בין הפריפריה למרכז. המטרה היא להקל על המשקיעים שצופים ביקוש גבוה יותר במרכז הארץ, לטובת החזר השקעה טוב יותר.

עוד סוכם שחלקה של חברת החשמל יירד ל-40% והמשקיע יקבל 60% מהמניות. בנוסף, מקבל המשקיע הקלה משמעותית נוספת והיא שהוא יוכל למכור שירותים ישירות ללקוחות עסקיים. לא ברור עדיין כיצד מגדירים לקוח עסקי אבל עבור המשקיעים זה נתון חשוב היות והמיזם מיועד לשמש כפלטפורמה לחברות תקשורת ולא למכור ישירות ללקוחות, כדי לאפשר כניסתה של תשתית שלישית לתחרות מול בזק והוט.

סוגיית המכירה הישירה ללקוחות עסקיים הינה מורכבת מכיוון שחלק מהמשקיעים סבורים שמדובר בהקלה, וחלק חושבים שמדובר בחרב פיפיות, כי אם פרטנר וסלקום ירצו לקנות שירותי תשתית מהמיזם החדש אך במקביל המיזם יתחרה בהם ישירות - הם לא ירצו לקנות ממנו תשתיות, כיוון שתהיה לו עדיפות ברורה עליהם. כך קרה למשל במכרזים של המדינה שבהם בזק זכתה בגלל שיכלה להתחרות ישירות בחברות תקשורת מתחרות שהיו חייבים את שירותיה על מנת לעמוד בתנאי המכרז. במסגרת מכרז לשירותים בפריסה ארצית, לדוגמא רשתות שצריכות פריסה ארצית או בנקים וכד', לבעל תשתית כמו בזק יש יתרון מובנה על פני חברה כמו סלקום או פרטנר שצריכה לקנות ממנו קווים כדי לעמוד בתנאי המכרז. לכן פרטנר וסלקום עשויים להיפגע כתוצאה מכניסת המיזם שלכאורה הם היו אמורות להיות הלקוחות המרכזיים שלו.

לגבי השאלה האם יותר לסלקום ולפרטנר להיות שותפות במיזם - ל"גלובס" נודע שכל עוד אין בקשה רשמית שלהם להיכנס למיזם (מותר באישור שר התקשורת באחוזים קטנים) המדינה לא תפעל להכנסתם. יוצא איפה, כי השאלה הזו לא עומדת על הפרק כרגע והיא תוכרע בשלבים יותר מאוחרים אם תהיה בקשה של שתי החברות.