האוצר: המס על הבורסה עלה - ההכנסות צנחו ב-13% באפריל

הירידה החדה בהכנסות ממיסי נדל"ן - בהובלת מחוז ת"א והשפלה ■ תמונת מצב בחודשים ינואר-אפריל: ההכנסות ממס הבורסה ירדו ב-5% למיליארד שקל, הכנסות מסי נדל"ן נפלו ב-32% - אך ההכנסות ממס הדלק עלו ל-5.1 מיליארד שקל

תקציב המדינה ממשיך להיפגע מהקיפאון בענף הנדל"ן: הכנסות משרד האוצר ממיסוי מקרקעין הסתכמו ב-374 מיליון שקל בלבד בחודש אפריל השנה, צניחה של 37% לעומת אפריל 2011. כך עולה מפרסום נתוני הגרעון בתקציב המדינה שפורסמו היום (א').

מניתוח לפי סוגי מס עולה כי במס שבח נרשמה ירידה של 35% ובמס רכישה נרשמה ירידה בשיעור של 38%. הירידה החדה בגבייה הקיפה את כל האזורים למעט חיפה. באוצר מציינים כי אזור תל אביב ואזור השפלה, המרכזים כשליש מגביית מיסי מקרקעין, בולטים בשיעורי ירידה חדים (מעבר לממוצע הארצי) מתחילת השנה.

בגביית מסים על הדלק נרשמה עלייה של כ-2.1% באפריל ל-1.1 מיליארד שקל, ובשליש הראשון של השנה נרשמה עלייה של 0.9% ל-5.1 מיליארד שקל. העלייה בהכנסות ממס הדלק נרשמה למרות ההוזלות הזמניות במס הבלו, שנועדו לרכך מעט את הזינוק במחירי הדלק.

מתחילת השנה ירדו הכנסות המדינה ממסים עקיפים ב-3% ל-34.4 מיליארד שקל. ניתוח הגבייה לפי ענפים מעיד על ירידה במרבית הענפים למעט תעשייה. בענפי התעשייה נרשמה עליה בשיעור של 9.7% (הענף מהווה 18% מהגבייה). מנגד נרשמה ירידה בשיעור של 28% בגבייה מענף התקשורת (הענף מהווה 5.6% מהגבייה) ובענף הבנייה נרשמה ירידה בשיעור של 24.3% (הענף מהווה 6.4% מהגבייה).

הגבייה משוק ההון הסתכמה ב-203 מיליון שקל באפריל, ירידה בשיעור של 12.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מתחילת השנה נרשמה ירידה של 5% לכמיליארד שקל, על רקע העלאת המס על רווחי הון בבורסה מ-20% ל-25%. העלאת מס הבורסה גררה תגובה חריפה מצד סוחרים פרטיים בשוק, ובהובלת שגיא טובי הם מחו על המהלך ואף הציגו מחקרים מהעולם שהראו כי העלאת המס על רווחי הון מביאה לירידה במחזורי המסחר, וכך, בסופו של דבר, לירידה בהכנסות ממסים.

בסך-הכול הסתכם גירעון הממשלה בפעילותה התקציבית בכ-2.6 מיליארד שקל בחודש שעבר. בפעילות מקומית גירעון הממשלה הוא 2.4 מיליארד שקל ובפעילות בחו"ל הגירעון הוא כ-200 מיליון שקל. בשליש הראשון של 2012 הסתכם הגירעון הממשלתי הסתכם בכ-3.6 מיליארד שקל לעומת גירעון של 300 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

באוצר מציינים כי מתחילת השנה הסתכמו הוצאות משרדי הממשלה בסך של כ-70.5 מיליארד שקל לעומת 64.6 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד, עלייה של 9.1%, בעיקר על רקע גידול בהוצאות של משרדי החינוך, תחבורה וביטחון. בתקציב שנת 2012 תוכננה עלייה של 4.9% בהוצאות המשרדים לעומת תקציב 2011.

מיסים
 מיסים