אושר: פטור ממס לקרנות פנסיה שישקיעו בדירות להשכרה

החלטת הממשלה הבוקר באה בעקבות המלצתו של הפרופסור מנואל טרכטנברג לפעול להורדת מחירי הדיור

עוד שלב ביישום מסקנות ועדת טרכטנברג: הממשלה אישרה הבוקר מתן פטור ממס לקופות גמל ולקרנות פנסיה שישקיעו בדירות מגורים להשכרה לטווח ארוך. הממשלה הסמיכה את ועדת השרים לענייני חקיקה להגיש כבר בזמן הקרוב לכנסת את הנוסח הסופי של טיוטת החוק לאישור.

החלטת הממשלה הבוקר באה בעקבות המלצתו של הפרופסור מנואל טרכטנברג לפעול להורדת מחירי הדיור. כדי להגדיל את היצע הדירות למגורים החליטו ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר שטייניץ לפעול לפיתוח של שוק השכרה למגורים לטווח ארוך. במסגרת זו הוחלט לתמרץ קופות גמל וקרנות פנסיה להשקיע בפרויקטים למגורים להשכרה לטווח ארוך על ידי מתן פטור ממס על ההכנסות מהשכרת דירות המגורים.

ראש הממשלה אמר במהלך הדיון כי ההחלטה של הממשלה היום מהווה צעד נוסף בפעילותה של הממשלה להורדת יוקר המחיה. נתניהו הגיש כי הממשלה אימצה מסקנות ועדת טרכטנברג ופועלת בנחישות ליישומן וההחלטה היום היא שלב נוסף בתחום זה. במסגרת הצעת החוק מוצע לקבוע כי בניין להשכרה שיש בו לפחות 6 דירות מגורים באזור המרכז ולפחות שתי דירות מגורים בנגב או בגליל, יזכה את קופות הגמל בפטור ממס על ההשכרה.

עד כה לא נהנו המשקיעים המוסדיים הטבת מס על השקעה לדיור למגורים בישראל. בשל כך דיווחו אנשי משרד האוצר לממשלה היום כי מספר הדירות שבבעלות משקיעים מוסדיים והמושכרות נמוך ביותר. עוד הוחלט היום שבשל החשיבות הרבה של הכנסת משקיעים מוסדיים לשוק הדיור תפנה הממשלה לוועדת הכנסת בבקשה להקדים את הדיונים בקריאה הראשונה והשנייה של החוק הזה. אנשי האוצר אמרו כי הפסד ההכנסות הצפוי עשוי להגיע עד 100 מיליון שקל בשנה ואולם התרומה של ההחלטה הזו להוזלת מחיר הדיור עשויה להיות גבוהה פי עשרה מונים לדבריהם.

יש לציין כי בעבר קבלנים לא "קפצו על המציאה" שכן הם אינם מעוניינים בפרויקטים המחייבים ניהול ארוך טווח, מאחר והתשואה שמניב פרויקט דיור להשכרה בלבד איננה אטרקטיבית עבור קבלני בניין. גם הבנקים לא ששים לממן פרויקטים של דיור להשכרה משום שהתמורה על הדירות איננה מיידית, בניגוד לפרויקטים שבהם נמכרות דירות.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, בירך על ההחלטה ומסר כי "מדובר בשלב נוסף בדרך לפיתוחו של שוק שכירות הדירות ארוכת טווח בישראל כפי שנהוג במדינות מתוקנות בעולם המערבי. צעד זה יביא לשכלול שוק השכירות במטרה להרחיב את היצע פתרונות הדיור העומדים בפניי זוגות צעירים ומעמד הביניים" .