הסמארטפונים יתקעו את הרשת

איך להתמודד עם העומס העצום שגורמת הגלישה בטלפונים החכמים?

1. חברות הסלולר מתמודדות עם הצפה ברשתות התקשורת. מרקוס וולדן, שמכהן כסמנכ"ל טכנולוגיות בחברת אלקטל-לוסנט העולמית, הגיע בשבוע שעבר לישראל כדי להשתתף בכנס שעסק באתרים סלולריים קטנים. הכנס נועד להגביר את המודעות בקרב מפעילי סלולר בנוגע למגמות העולמיות, שהחלו לצוף מעל פני השטח בשנים האחרונות והגיעו לשיא בתערוכת הסלולר בברצלונה, שנערכה בחודש פברואר האחרון.

בראיון ל"גלובס" אומר וולדן שתעשיית הסלולר העולמית מתחילה להפנים את היתרונות שטמונים בפריסה ובשימוש באתרים קטנים. היתרון הגדול של האתרים הקטנים לא קשור לתחום הכיסוי הסלולרי, אלא דווקא לקיבולת. בחודשים האחרונים מגיעים יותר ויותר מפעילים לקצה גבול הקיבולת שלהם. הרשת שלהם פשוט לא מסוגלת להעביר את כל המידע, משום שהדרישה לאינטרנט סלולרי מזנקת.

השימוש באנטנות סלולריות מעורר, בכל העולם, מגוון של בעיות. וולדן מעריך שהבעיה הזו תתגלגל בסופו של דבר לפתחם של ראשי הרשויות, שיצטרכו להציע פתרונות לתושבים. האתרים הגדולים, הוא מוסיף, כבר מעניקים כיסוי טוב, אבל מתקשים להתמודד עם הקיבולת, למרות שורה של שדרוגים.

וולדן מצביע על בעיה נוספת, שהולכת ומחריפה, אולם זוכה לפחות תהודה. מדובר על המשבר שהטלפונים החכמים יוצרים במערכת האיתותים, שאחראית על הוצאת וקבלת שיחות.

במה מדובר? הסמארטפונים מייצרים עומס גדול על הרשת. מי שמשתמש בהם רוצה להיות נגיש, לאורך זמן, לפייסבוק, אפליקציות מייל ושאר ירקות.

המציאות הזו מאלצת את חברות הסלולר להוריד את העומסים הקיימים (אופלואוד), בעזרת שימוש בתאים קטנים וב-Wifi, אבל זה לא כל הסיפור.

האפליקציות השונות (פייסבוק וכו'), מפעילות את מערכת האיתותים גם כאשר הטלפון נמצא במנוחה והמשתמש לא מוריד מיילים או גולש. מאחר שמערכת האיתותים ממוקמת על הרשת הסלולרית (ולא על האינטרנט), הורדת העומס כלל לא משפיעה עליה.

איך מתמודדים עם המצב הזה? וולדן מעריך שהמפעילים יהיו חייבים למצוא, בטווח הקרוב, גם פתרון לבעיית האיתותים. אם הבעיה הזו לא תיפתר, המשתמשים פשוט לא יוכלו לקבל או להוציא שיחות. וולדן מעריך שהשילוב של תאים קטנים עם אתרים גדולים יאפשר להוריד את העומס שמופעל על מערכת האיתותים.

במהלך הכנס הציג וולדן מצגת מדאיגה (ראו תרשים), שלפיה הרשת תיחסם בעוד שנתיים או שלוש, אם ארכיטקטורת הרשת לא תעבור שינוי דרמטי. הפתרון שהוא מציע כולל הטמעה של רשתות מהדור הרביעי. בתחום הכלכלי מדובר על פוטנציאל אסטרונומי - השוק צפוי לגלגל בתוך שנים ספורות קרוב ל-70 מיליארד דולר בשנה.

איך התחזיות הללו ישפיעו על הזירה המקומית? למרבה הצער, הבעיה המקומית הרבה יותר אקוטית, מאחר שבישראל לא קידמו בינתיים את הכנסת הדור הרביעי. בימים אלה מתכנסת ועדת מכרזים שאמורה לקדם את הנושא, אולם משרד הביטחון דורש עבור התדרים סכום של מיליארד שקל, ולא מוכן להסתפק במחיר שסוכם בין הצדדים בשנת 2011.

השוק יכול לחכות

2. בשבוע שעבר פרסם משרד התקשורת את המדיניות שלו בנוגע לשוק הקווי. הרפורמה שבחר המשרד ליישם מבוססת על הקמת שוק סיטונאי בתור תחליף להפרדה המבנית שנהוגה כיום וביטול הפיקוח על תעריפי בזק.

הרפורמה שמוביל משרד התקשורת נותחה מעל דפים אלה בהרחבה, אולם ישנן כמה סוגיות בלתי פתורות שמופיעות בנייר המדיניות. אחד הנושאים הוא האישור שניתן להוט - ורק לה - לשווק חבילת טריפל. הנושא הזה הוצא מהמסמך והוחלף בניסוח אחר, בדבר הצורך לבחון את הנושא בעתיד.

ההיתר לשווק שלושה שירותים יחדיו ניתן להוט במסגרת הגנת ינוקא, על מנת לסייע לה להשתלב בתחום הטלקום. היום תוהים במשרד התקשורת ובאגף התקציבים של משרד האוצר האם ראוי לאפשר להוט להמשיך לשווק את החבילות האלה, במצב שבו החברה כבר עברה לרווח, היא מייצרת ערך לבעלי המניות ועומדת על רגליים יציבות.

הוט נהנית מיתרון רגולטורי שהוענק לה בתחילת הדרך. בטיוטה הראשונית שניסח המשרד דובר על ביטול הטריפל, אולם במסמך הסופי הניסוח השתנה כאמור, שינוי שמעורר לא מעט סימני שאלה.

בשלבים הראשונים של התהליך שמענו הצהרות, מעל כל במה אפשרית, על כך שהבעיה המשמעותית ביותר בנוגע להוט היא הטריפל שפוגע במתחרים. במהלך הדיונים שמעו השחקנים השונים בענף הבטחות שונות ומשונות. כל אחד מהם קיבל את התחושה שיתחשבו בו.

פרטנר וסלקום, למשל, שמעו הערכות שהטריפל יבוטל, מהלך שיעניק להן זריקת עידוד לקראת הכניסה שלהן לשוק הטלוויזיה. אלא שאז נטרפו הקלפים לחלוטין, כאשר התקבלה החלטה להקדים את הבחירות. נעריך בזהירות שאף אחד לא יוביל שינויים דרמטיים במהלך תקופת בחירות ושהנושא יירד מהפרק בשנה הקרובה.

המסקנה הזו תקפה גם לגבי רפורמת השוק הסיטונאי. בתקופת בחירות גוברת אי הוודאות במשק, בעיקר בענפים שמושפעים מרגולציה ולכן סביר להניח שהחברות הגדולות בתחום לא יובילו מהלכים משמעותיים לפני שיבינו מי יהיה שר התקשורת הבא. השוק חיכה עד עכשיו, השוק יכול לחכות עוד חצי שנה.