עומרי חיון בפייסבוק: אימי ספגה יריקות וקללות בחברת החשמל

חיון, בעל "בלוג הבידור והרכילות של ישראל", העלה בעמוד הפייסבוק שלו פוסט הנוגע לאימו, עובדת קבלן לשעבר בחברת החשמל, שסבלה מבעיות בריאות ופוטרה

עומרי חיון, בעל "בלוג הבידור והרכילות של ישראל!" לא עסק אתמול (ב') ברכילות מעולם הבידור, אלא העלה בעמוד הפייסבוק שלו פוסט הנוגע לאימו, מנהלת לשעבר של חדר האוכל בחברת החשמל (מועסקת כעובדת קבלן) - אשר סובלת מבעיות בריאות ופוטרה מתפקידה, לדבריו, ללא הודעה מוקדמת. עד עכשיו הסטטוס צבר יותר מ-4,200 לייקים, 2,000 שיתופים ו-700 תגובות.

במסגרת הפוסט הציג חיון את אימו "היקרה והאהובה", מירי שמש, בת 47. "כבר 5 שנים עובדת כמנהלת חדר האוכל בחברת החשמל, יום יום, מ-5 בבוקר ועד צאת נשמתה היא יוצאת לעבוד בעבודה סזיפית ובלתי מתגמלת, סופגת יריקות, קללות וחוסר כבוד מצד עובדי חברת החשמל אשר בקשרים אישיים הגיעו למעמדם הכוחני ובפרט מהמנהל האזורי מוריס שובל", כותב חיון.

עומרי חיון / צלם: מתוך פייסבוק
 עומרי חיון / צלם: מתוך פייסבוק

"אימי היקרה היא עובדת קבלן, משתכרת בשכר זעום ותורמת את כל כולה לסייע למשפחתה האהובה, היא עושה את עבודה על הצד הטוב ביותר, לעיתים על חשבון נפשה ובריאותה, נקרעת בין הצורך לשרוד ולטפח את משפחה לבין הצורך האנושי של כולנו - להרגיש מוערכים. באחד הימים אמי באה למשרד של אותו מוריס שובל בשביל לשאול שאלה הקשורה לעבודה בתגובה נבח עליה בצעקות "גברת גברת צאי מפה, אני לא מדבר עם עובדי נקיון ועובדי קבלן". אמי שתקה ובבושת פנים עזבה את המשרד", המשיך חיון.

בהמשך, סיפר חיון, חגגה אימו יום הולדת "אירוע שקורה רק פעם ב-4 שנים בגלל תאריך ייחודי (29.2)", ופירט כי "החברים בעבודה שאהבו אותה מאוד החליטו להפתיע אותה ולעשות לה מסיבונת, קנו דברים ועוגה ואמרו לכל העובדים להגיע לחגוג באחד מהחדרים של חברת חשמל".

"אימי ששמעה על ההפתעה רצתה להזמין את מוריס וניגשה אליו: "מוריס יש לי היום יום הולדת וזה פעם בארבע שנים וכמה חברים פה מארגנים אני מאוד אשמח אם תבוא גם", בתגובה הוא ענה לה: "צאי צאי לכי לכי מפה לא מעניין אותי היום הולדת שלך שלום החוצה". הפעם אמי לא עצרה את הדמעות ויצאה בוכה מהמקום", סיפר חיון.

"לפני יומיים אימי התמוטטה באמצע העבודה ופונתה לבית החולים בחשד להתקף לב. אח של אמא שלי הגיע כעבור הפינוי למקום העבודה של אימי על מנת לקחת את התיק שלה ואמר לעובדים כי חטפה התקף ויהיה על המצפון שלהם במידה וקרה לה משו. בתגובה הזמנו לו מאבטחים למקום", לשון הפוסט.

לבסוף, סיפר חיון כי "יום לאחר שעברה סידרת בדיקות ושוחררה לביתה, היא חזרה לעבודה כהרגלה, מסורה, כאילו לא קרה שום דבר. אלא שאז נגלה בפניה שעבודתה עד אמש, היא היום עבודה של אחר, והיא פוטרה ללא הודעה מוקדמת. הם פשוט החליפו את המנעולים ,שינו את הקודים, לא רק של הדלתות אלא גם את אלה של נשמתה. ככה ביום אחד, אדם מתמוטט מרוב עבודה ולמחרת הוא מתמוטט וקורס אל תוך עצמו לאחר שפוטר ללא סיבה".

"אימי היקרה, זה לא מגיע לך, האכזריות הזו של אנשים קרי לב. איפה הצדק? עיזרו לי והפיצו את הסיפור הזה", ביקש לבסוף.

מחברת החשמל נמסר אמש בתגובה, כי "חברת החשמל קראה את הסיפור בליל יום שני, בשל השעה המאוחרת החברה לא יכלה לבדוק את פרטי המקרה ותעשה זאת מיידית עם החזרה לעבודה ביום שלישי בבוקר. כך גם כתבה החברה לעומרי חיון באופן אישי".

בתגובה לדברים, מנהל מחוז רחובות בחברת החשמל, הכחיש את טענותיה של אימו של חיון, ב-make. "לא היה ולא נברא", אמר, "מדובר בעובדת קבלן מזון. הקבלן מספק מזון והיא מחלקת אותו ולי כמנהל אין כל קשר איתה במהלך העבודה והיא גם לא פנתה אליי. מי שאחראי עליה הוא הקבלן. אני עסוק בניהול, במאה ואחת נושאים, וכשאני נכנס לאכול פעמיים בשבוע אני אומר שלום ולהתראות וזה הכל. המזכירות הן שאחראיות על ההתנהלות של עובדי הקבלן והיום הבנתי מהן שהן העירו לקבלן ולעובדת מספר פעמים על כך שכלי האוכל מלוכלכים ועל שהיא מעשנת במטבח ובחדר האוכל, ולמרות זאת, היא לא שינתה את התנהלותה".

העובדת לא פנתה אליי כלל ולא הייתה בינינו שום שיחה. אני מאוד עסוק אבל אני מדבר עם כל עובד שמעוניין לדבר איתי ברצון ואם היא הייתה מגיעה לדבר איתי הייתי מקבל אותה ברצון. זה לא הסגנון שלי".

חברת החשמל: "מהמסקנות הראשוניות עולה תמונה שונה לחלוטין מזו שהוצגה בבלוג"

חברת החשמל מסרה תגובה מפורטת על הפרשה: "בעקבות הטענות שהועלו ברשת האינטרנט, אלי גליקמן, מנכ"ל חברת החשמל, הצטער לקרוא את הטענות הקשות שתארו מקרה נוגע ללב. הוא ריכז מאמצים מיידיים לחקור את הנושא והשכם בבוקר מינה מנהל בודק חיצוני (שאיננו מעורב ואינו שייך לחטיבה). הבודק, בדרגת סגן מנהל אגף, הונחה על ידי המנכ"ל לבדוק בצורה מחמירה וקפדנית במיוחד, מתוך ראיית טובת הפרט ומתן דגש לעמדת המתלוננת. המנהל הבודק ערך חקירה ראשונית החל מהבוקר, וחקר את הגורמים השונים בחברה ומחוצה לה שהיו מעורבים במקרה זה".

"מהמסקנות הראשוניות עולה תמונה שונה לחלוטין מזו שהוצגה בבלוג, על ידי בנה של הגברת מירי שמש. להלן הטענות כפי שהועלו בבלוג, אל מול ממצאי הבדיקה:

1. "לפני יומיים אימי התמוטטה באמצע העבודה ופונתה לבית החולים בחשד להתקף לב": מממצאי הביניים של הבדיקה עולה כי הגברת שמש לא התמוטטה ולא פונתה לבית חולים, אלא יצאה בבוקר לקופת החולים בתור שתואם מראש, תוך שהיא מעדכנת את הממונים עליה.

2. "אח של אמא שלי ודוד שלי הגיע כעבור הפינוי למקום העבודה של אימי על מנת לקחת את התיק שלה ואמר לעובדים כי חטפה התקף ויהיה על המצפון שלהם במידה וקרה לה משו. בתגובה הזמנו לו מאבטחים למקום": ממצאי הביניים של הבדיקה עולה, שהאח לא לווה על ידי מאבטחים , אלא ע"י פקידה באתר, בהתאם לנהלי החברה. בנוסף, באותו מעמד, השמיע האח איומים קשים ובוטים המהווים אלימות מילולית קשה כלפי העובדים באתר. לאחר השמעת האיומים הקשים, הוזמן מאבטח שהיה עד להתנהלות החריגה והאלימה של האח המאיים. המאבטח החליט להרחיק אותו מהעובדים, מתוך חשש להתלקחות האירוע לכדי אלימות. לא זאת ועוד, המאבטח היה מאבטח יחיד ולא "מאבטחים" כפי שנטען.

3. "יום לאחר שעברה סידרת בדיקות ושוחררה לביתה, היא חזרה לעבודה כהרגלה, מסורה, כאילו לא קרה שום דבר. אלא שאז נגלה בפניה שעבודתה עד אמש, היא היום עבודה של אחר, והיא פוטרה ללא הודעה מוקדמת": גב' שמש הינה עובדת של קבלן המזון. למיטב ידיעתנו, העובדת מירי שמש לא פוטרה מעבודתה, ועדיין נכללת במצבת העובדים של הקבלן והעובדת לא הועסקה ישירות ע"י חברת החשמל. בניגוד לנטען, העובדת לא הגיעה לעבודתה למחרת היום והטענות כאילו היא פוטרה ללא הודעה מוקדמת, מסולפות, מעוותות וחסרות שחר.

4. "הם פשוט החליפו את המנעולים, שינו את הקודים, לא רק של הדלתות אלא גם את אלה של נשמתה": המנעולים הוחלפו בעקבות האיומים הקשים שהשמיע אחיה של העובדת. לאור אווירת האלימות של סוף השבוע במדינה והחשש לביטחונם האישי של עובדי האזור, החליט קב"ט האזור לעשות כן, מאחר והיה חשש כי ידו של האח המאיים יכלה להשיג את המפתח למנעולי הדלתות ובכך יכול היה לממש את איומיו. חשוב לציין, כי האיומים נמשכו גם מעבר לאותו אירוע במתקן חברת החשמל - באמצעים שונים ובשעות שונות של היום והלילה.

5. "בעבודה סזיפית ובלתי מתגמלת, סופגת יריקות, קללות וחוסר כבוד מצד עובדי חברת החשמל אשר בקשרים אישיים הגיעו למעמדם הכוחני": לא מצאנו עדויות התומכות לטענה זו. להיפך - מסתבר שנוצרו קשרים חברתיים בין העובדת לשאר עובדי המקום והיא הוזמנה לאירועים חברתיים ואף שיבחה באוזני מנהליה את מסיבת יום ההולדת שערכו לה עובדי המקום מיוזמתם ועל חשבונם הפרטי, אך לפני כחודשיים.

6. "היא עושה את עבודה על הצד הטוב ביותר": התברר לבודק, כי ברקע של כל הסיפור קיים דו"ח בטיחות מזון של חברת "ביולב" - מעבדה חיצונית לחברת החשמל הבודקת את תנאי התברואה במקום. ממצאי המעבדה חשפו ליקויים חמורים ובעיות היגייניות קשות, המסכנות את בריאות באי המקום. כאחראית חדר האוכל, היה נושא זה תחת טיפולה של גב' שמש. ממצאי הדו"ח הקשים הובאו ליד מנהליה ולידיעתה. הדו"ח מעמיד בספק רב את טענות בנה על תפקודה המקצועי.

כאמור לעיל, מסקנות ביניים אלה, סותרות אחת לאחת את הטענות שהוצגו נגד התנהלותה של חברת החשמל ומעלות תהיות על כוונותיו הנסתרות של הבלוגר בהצגת תמונה מעוותת שאינה הולמת את המציאות.