לפיד לפני רבנים בארה"ב: לא מסכים עם מחאת האוהלים

בנאום לפני כנסת הרבנים, גוף של התנועה הקונסרבטיבית, אומר לפיד: אעשה כל מה שבכוחי כדי לפתוח הכותל לתפילת נשים ■ "קואליציה כמו זו שיש עתה לנתניהו היתה באחרונה רק לעריץ הרומני צ'אושסקו"

עצרת של התנועה הקונסרבטיבית באטלנטה, ג'ורג'יה, שימשה אמש (ג') ליאיר לפיד הזדמנות ראשונה להציג עצמו לפני קהל לא ישראלי אוהד, ציבור שהוא רואה בו בעל ברית חשוב במאבק נגד הכפיה הדתית בישראל. דבריו נתפרו במיוחד לאזניים של מאזינים קונסרבטיביים, שרואים בממסד הרבני בישראל ובגרסת היהדות האורתודוכסית שהוא מייצג אויבים גדולים של זרמים אחרים ביהדות, זרמים שמשגשגים בארה"ב, אך הרבה פחות בישראל.

כמה פעילים קונסרבטיביים אמרו, שהופעת לפיד לפני קהל קונסרבטיבי נועדה לפתוח זרם תרומות מחו"ל למפלגתו החדשה, ושהם מקדמים זאת בברכה ומקווים שארנקי יהודים שאכפת להם אכן ייפתחו בשבילו.

לפיד, שלמד על הקואליציה החדשה בישראל כאשר ירד מהמטוס שהביאו לאטלנטה, הגדיר אותה כך: "קואליציה של יותר מ-90 מושבים שיש עתה לבנימין נתניהו היתה באחרונה רק לעריץ הרומני ניקולאי צ'אושסקו". הוא הודה שביקורו באטלנטה התרחש ב"עיתוי גרוע", אך אמר, כי פגישה עם הפעילים הקונסרבטיביים עמדה במקום גבוה בסולם הקדימויות שלו.

הוא איפיין את המצב הפוליטי החדש בישראל כהזדמנות גדולה למפלגתו, שתוכל להתמקד בקמפיין לאיחוד הקולות ה"שפויים" במדינה. "המצב בכלל לא רע; זו הזדמנות עצומה", אמר. "נוצר פתח גדול בשבילנו. אנו עומדים לאחד את כל הכוחות השפויים".

"קדימה חוזרת למה שהיתה, כלומר חלק מהליכוד", הוסיף לפיד. "היא חוזרת הביתה ואני מברך אותה על כך. לא נותרה מפלגת מרכז בישראל חוץ מהמפלגה שלנו. אנו הנציגים של רוב אזרחי ישראל. אני נחוש בדעתי לא לאכזב את מצביעי המרכז, שאוכזבו כל הרבה בעבר".

בתשובה לשאלה של מאזין על משנתו הכלכלית ולדעתו על מחאת האוהלים, אמר לפיד: "אני לא סוציאליסט. אני מאמין בשוק החופשי. אני רוצה לחיות בחברה שמעריכה הצלחה, חברה שמעודדת תחרות, אם כי אני לא פוסל את הזכות להתאגד באיגודים מקצועיים. אני לא מסכים עם מחאת האוהלים ואני חולק על דעתם של סתיו שפיר וחבריה, אם כי אני מעריך את הלהט שלהם".

על השאלה כיצד הוא צופה שתסתיים המחלוקת סביב פסיקת בית-המשפט העליון לגבי שכונת גבעת האולפנה, והאם ייתכן שהפסיקה לא תמומש, השיב לפיד: "אין אפשרות שהחלטת בית-המשפט העליון לא תמומש. אין דבר כזה. בית-המשפט העליון הוא מגדלור לדמוקרטיה. כשאומרים שהחלטה של בית-המשפט העליון לא תקויים אומרים למעשה שזה סוף הדמוקרטיה. אני מבין את כאבם של המתנחלים בגבעת אולפנה, זה הבית שלהם, אבל אין דרך שהחלטת בית-המשפט לא תקויים".

אך את רוב דבריו הקדיש לפיד ליחסי דת מדינה. על הצעת החוק של ח"כ דוד רותם, שתעניק לרבנות בישראל סמכות בלבדית על כל סוגיות הגיור, אמר לפיד שיעשה כל מה שרק בכוחו כדי לסכל יזמת חקיקה זו. הרבנות בישראל היא עלבון לכל אזרח ישראלי, כהגדרתו.

אעשה כל שביכולתי כדי שנשים יוכלו לבוא להתפלל בחופשיות ליד הכותל המערבי כשהן עטופות בטלית, הוא הוסיף. למה? מפני שישראל אינה יכולה להיות המדינה היחידה בעולם המערבי שבה יהודים אינם נהנים מחופש הדת. לכן גם אעשה כל מה שביכולתי כדי לכונן נישואין אזרחיים בישראל.

על חוק טל אמר לפיד, כי הישיבות משמשות מקום מקלט לצעירים שרוצים להשתמט משירות צבאי. "אנו רוצים לרוקן את הישיבות מכל אותם אנשים שמסתתרים בהן כדי לא לשרת". הוא ציין שהוא תומך בשירות לכולם, או בצבא או במסגרת אזרחית. כצפוי, לפיד הבטיח למאזיניו שיעשה כל מה שאפשר כדי להבטיח שוויון בין כל זרמי היהדות בישראל, שוויון שיחול גם על גיור וגם על תקציבים. "אף פוליטיקאי קטן אינו יכול לטעון לבעלות על אלוהים", הכריז לפיד. הוא אמר, שהטרגדיה של הקונסרבטיבים בארה"ב היא, שבישראל הם כמעט אינם מוכרים.