"המזה"ת קשה מתמיד; זה לא נראה טוב"

הצטרפו לשידור החי מוועידת שוק ההון 2012 ■ פרופ' רבי: "אין עוד את היתדות שזיהינו במצרים של מובארק או בטורקיה שלפני ארדואן" ■ "הקבוצות האיסלמיסטיות מכתיבות את הקצב וזה יימשך כך בעשור הקרוב"

"ישראל מקבלת עולם ערבי קשה יותר מאי-פעם" - כך אמר היום (ד') פרופ' עוזי רבי בפתח מושב המליאה של ועידת שוק ההון 2012 של "גלובס" ו-BDO זיו האפט.

רבי, ראש מרכז דיין באוניברסיטת תל-אביב, נאם בפתח המושב שכותרתו "המזרח התיכון במבט מדיני כלכלי". רבי העריך כי בזירה הפלסטינית עשוי להיות אביב נוסף שבו הצעירים יתקוממו נגד ההנהגה או שהשיחות יימשכו. באיראן הכלכלה קורסת ויש הרבה חסמים בדרכה לבצע את מה שהיא רצתה קודם, לכן אנחנו מתכוונים לצומת הכרעה ביחסי איראן-ארה"ב-ישראל".

רבי התייחס למצב במדינות ערב אחרי האביב הערבי ואמר: "כרגע זה נראה מאוד לא טוב אבל זה אולי השוק של המעבר. הקבוצות האיסלמיסטיות מכתיבות את הקצב וזה אולי יימשך כך לאורך העשור הקרוב. יש שיח פוליטי בעולם הערבי שהוא מאוד אנטי-ישראלי ועולה בקנה אחד עם הפופוליזם של התנועות האיסלאמיסטיות ולכן כוחה של הכלכלה לשמר את הנורמליות חשוב מאי-פעם. ארה"ב של אובמה איבדה גובה במזה"ת וזה משמעותי. החדירה של שחקנים חדשים כמו סין ורוסיה משמעותית".

רבי ציין שטורקיה ואיראן מתחזקות על חשבון מדינות ערב ואמר: "העולם הערבי חלש יותר מאי-פעם גם במונחים כלכליים וגם במונחים גיאו-פוליטיים. שני הענקים החדשים - טהרן ואנקרה - הם שחקנים לא ערבים שחודרים אל הזירה הערבית בעוצמה רבה ומבקשים לקנות להם הגמוניה באזור. השאלה היא לאן ישראל הולכת מכאן? נאמר זאת כך: ישראל מקבלת עולם ערבי קשה מאי-פעם. אין לה את אותן נקודת משען כמו מובארק במצרים שאיתן ניתן לבנות מזרח תיכון יותר יציב. ישראל נדרשת למדינות יצירתית יותר מאי-פעם".

רבי הוסיף כי הפער בין עשירים לעניים הולך ונפער מחדש ועשוי לחלק את המזרח התיכון כפי שהיה בשנות ה-70.

"השוק המצרי סתום וחסום מבחינת ישראל", הוא הוסיף. "השליטים החדשים במזרח התיכון יטו הרבה יותר אוזן לרחוב ובעבר וכל הסאגה של איש אחד משפחת מובארק במצרים משפחת אסד בסוריה - כל אלה יהיו נחלת העבר... מה יקרה במונרכיות כמו ירדן ומרוקו, בסוריה ובאלג'יר - אלה שאלות פתוחות. נקבל במוקדם או במאוחד מדינות נוספות שיחוו את התהליכים הללו. נדמה לי שהדרך לדמוקרטיה ארוכה. יש תופעה חדשה של איסלאם פוליטי במיטבו, פופוליסטי, חזק מאוד ברחוב שנכנס גם לזירה הפוליטית בעוצמה רבה".