מחקר מוכיח: המפעלים האירופיים פוגעים בתפוקה של כדורגלנים

בדיקה מעמיקה של הליגות הבכירות באירופה מצאה: קצב צבירת הנקודות וכיבוש השערים יורד משמעותית כשלוח המשחקים לא מאפשר מנוחה של יותר מיומיים

הקושי הפיזי של קבוצות כדורגל להתמודד עם עומס המשחקים שנוצר להן כתוצאה מהשתתפות במפעלים האירופים, הוכח סוף-סוף גם ברמה המחקרית. מאמן הכושר ההולנדי ריימונד ורחיין, שעבד בעבר בנבחרות הולנד, רוסיה, דרום קוריאה, כמו גם בקבוצות כגון מנצ'סטר סיטי, צ'לסי וזניט סט. פטרסבורג, בדק יותר מ-27 אלף משחקים מהליגות הבכירות של אנגליה, הולנד, גרמניה, צרפת, ספרד, פורטוגל ואיטליה, בין העונות 2001/02 ועד 2010/11. הממצא העיקרי: קיום משחק אחרי יומיים בלבד של מנוחה, מפחית משמעותית את הסיכוי של קבוצה לנצח.

סיכויי הניצחון של קבוצה שנהנתה מהפרש של שלושה ימים בלבד בין שני משחקים (יומיים מנוחה), כשהיא מארחת בבית שלה קבוצה שנחה לפחות שלושה ימים - יורד ב-39%. כשמדובר על משחק חוץ, הסיכוי לנצח יורד ב-42%.

קבוצות עייפות סובלות הכי הרבה במשחקי חוץ: בעוד אחוז ניצחונות החוץ "הנורמלי" עומד על 26.8%, הוא יורד ל-19.8% בלבד כששתי הקבוצות, הן האורחת והן המארחת, מגיעות למשחק אחרי 2 ימי מנוחה בלבד. כמות הגולים של הקבוצה האורחת ב-30 הדקות האחרונות של משחקים כאלו צונחת ב-48.9%.

ההשפעה השלילית של עומס משחקים ניכרת במיוחד אצל קבוצות שמשתתפות במפעלים האירופים. ורחיין מצא כי קבוצות שישחקו ביום שבת, אחרי ערב של צ'מפיונס ליג ביום רביעי, ישמיטו בממוצע 0.55 נקודות יותר לעומת משחקים בשבתות שהגיעו אחרי שבוע ללא משחקי ליגת אלופות. הליגה האירופית וגביע אופ"א גרמו לאובדן ממוצע של 0.41 נקודות.

"הבעיה היא לא עצם המשחק עצמו במפעלים האירופיים", מסביר ורחיין לעיתון "האינדיפנדנט". "הבעיה היא המנוחה הקצרה מדי של יומיים. אם שחקנים יקבלו שלושה ימי מנוחה, שזה זמן ההתאוששות שדרוש לכדורגלן אחרי משחק של 90 דקות, הם יוכלו לשחק במפעלים האירופיים בכל שבוע מבלי שהתוצאות שלהן ייפגעו יותר מדי".