מאיר שמיר: שקיפות ויושר - זו המציאות החדשה

"תנובה זה לא אמדוקס וקומברס, זו חברה שלא יכול להיות שההשקעה בה תהיה רק משיקולי IRR"

"לא הסתרתי אף פעם את השאיפה שלי שההשקעה בתנובה תהיה ארוכת טווח. אני חושב ששותפות שלנו עם ההתישבות העובדת זה צוות נכון להוביל את החברה הזו, לא בשביל למכור. לא רק משיקולי IRR", כך אומר מאיר שמיר, מנכ"ל ובעלים של חברת מבטח-שמיר, בוועידת שוק ההון 2012 של "גלובס".

לדברי שמיר, "בכנס בקיבוץ ארז ב-2007, עוד לפני שנסגרה עסקת תנובה, אמרתי שם לאנשי הקיבוצים והמושבים שאני מכיר את אייפקס יותר טוב מהם והיא קרן מדהימה ומקצועית, אבל אני חושב שבעסקת תנובה משקיע העוגן הוא משקיע ישראלי ארוך טווח. תנובה זה לא אמדוקס וקומברס, זו חברה שלא יכול להיות שההשקעה בה תהיה רק משיקולי IRR. בהבחנה שלנו בין חברות טובות ורעות במציאות החדשה, חברה רעה יכולה גם להרוויח כסף אבל לטווח קצר, וחברה טובה חושבת גם על קהילה, עובדים, איכות סביבה ועוד דברים".

"אני מאוד מקווה שברגע שאייפקס יחליטו למכור, השיקול לא יהיה רק מי משלם עוד איקס אחוזים, אלא כיוון שמדובר בתנובה, נכס שרובנו התייחסנו אליו לפני המחאה כנכס לאומי, צריך למצוא לה את המשקיע המתאים. אני גם חושב שאנליסטים בעולם יצטרכו להתאים עצמם לרצון הציבור לדעת מי מרוויח יותר, אלא מי מתנהג אחרת", אמר שמיר.

לגבי ממשלת האחדות החדשה, אמר שמיר, כי "צריך לשמוח על קואליציה רחבה בארץ, בלי להביע עמדה פוליטית. קואליציה חזקה שתוכל להוביל החלטות אמיצות שפחדו להוביל בעבר. אם היא מייצגת היום 80% מהאוכלוסיה, לא יכול להיות שישראל בהחלטותיה לא תייצג 80% מהאוכלוסיה. כלכלת ישראל לא תוכל לסחוב על עצמה את המדינה, אם במעגל העבודה, משלמי המסים והתרומה לקהילה, לא ישתתפו 80% מהקהילה".

"עוד אמר שמיר, כי "לא יכול להיות שרק 40% יעשו צבא וישלמו מסים. אם הממשלה תכפה על מירב האוכלוסיה להשתתף בכל המעגלים של החזקת מדינת ישראל, בסוף גם הם ירגישו יותר טוב. כי כשהם בחוץ, גם הם מרגישים פחות טוב".

שמיר התייחס גם לרגולציה בשוק ההון, ואמר כי "מילת המפתח היום בעולם העסקים היא הנושא של תזרים ומיחזור חובות. אנחנו צריכים לברך על זה שאנחנו חיים במדינת חוק, ועל זה שהרגולטורים עושים הכל כדי שנושאת המטוסים של עולם העסקים ומדינת ישראל תשוט למקום הנכון. אבל אסור להם להיות פופוליסטיים, אסור לקבל החלטות שנובעות משיקולים פופוליסטיים, שהם בדרך כלל קצרי טווח, זה גורם להקטנת העוגה. כולנו למדנו בכלכלה, שכדי להשיג יותר, צריך להגדיל את העוגה", דברי שמיר בוועידה.

בנוגע למציאות הדיגיטלית החדשה, בעידן פייסבוק, אמר שמיר: "אנחנו חיים בתקופה שבה כללי המשחק השתנו. זו לא תופעה אלא מציאות חדשה, זו מציאות שחברות ומנהלים חייבים להבין שששקיפות, יושר וצניעות הם דבר שהקהל יודע לזהות ואנליסטים - לתמחר. מציאות של הכנסות ורווחים שייכת להיסטוריה. השפה היום צריכה יום צריכה להיות של שקיפות, תרומה לקהילה, התייחסות ומשקל לעובדים, אנרגיה ירוקה. אל תבינו אותי לא נכון: חברות צריכות להרוויח כסף, אבל זה בסדר גמור אם חברה תרוויח 6%-7%".